facebook strategie trampolineland

Facebook strategie Trampolineland.nl

Sprite IT verzorgt al jaren de online marketing, webshop en managed services voor Trampolineland. Eind 2017 zijn we begonnen met het vormen, implementeren en uitvoeren van een effectieve Facebook strategie. Primair moest Facebook een duidelijke rol gaan spelen in het verhogen van de naamsbekendheid en meer traffic naar de website genereren. Plus, aan meer conversies bijdragen. Met deze doelstellingen in ons hoofd, hebben we een Facebook strategie voor Trampolineland verzorgd.

Facebook strategie trampolineland

Over Trampolineland.nl

Trampolineland.nl is al 15 jaar de trampolinespecialist van Nederland. Jarenlange ervaring, goed advies, uitstekende service, hoogwaardige producten en scherpe prijzen vormen de basis van dit succesvolle familiebedrijf. Naast een webshop heeft Trampolineland ook een eigen showroom, waar klanten de trampolines kunnen testen en bekijken.

Startsituatie

Trampolineland had reeds een Facebookpagina waar zo nu en dan iets gepost werd, of een advertentie draaide. Hier zat echter geen duidelijke strategie achter, waardoor er nauwelijks interactie op de pagina was. Slechts een zeer klein percentage van het totale aantal websitebezoekers en het aantal transacties was afkomstig van Facebook. En met slechts 247 pagina vind-ik-leuks was het ook erg lastig om dit op een organische manier te laten groeien. Kortom, de aanwezigheid op Facebook was niet erg sterk. Tijd voor een nieuwe strategie die past bij de visie van Trampolineland.

Aanpak Facebook strategie

Doelgroep bepaling

Allereerst hebben we bepaald wie de doelgroep is en onderzocht waar deze doelgroep behoefte aan heeft. Wanneer je de behoeftes van je doelgroep kent, kun je hierop inspelen door relevante informatie te delen en er uiteindelijk voor zorgen dat ze fan worden van de Facebook pagina van Trampolineland.

Content creëren die inspeelt op de behoefte van de doelgroep

Stap 2 is de behoefte van de doelgroep vertalen naar concrete content in een content kalender. Hierin wisselen we informatieve berichten, grappige berichten en verkoopgerichte berichten af. Het is hierbij belangrijk dat ieder bericht meerwaarde heeft voor de doelgroep: is het entertainend, inspirerend of informerend?

Wees consistent en herkenbaar

Wij laten de huisstijl van Trampolineland terugkomen in iedere post. Dit betekent dat hetzelfde lettertype in dezelfde kleur als op de website ook terugkomt op de Facebookpagina. Ook de tone-of-voice is onveranderd. Daarnaast gebruiken we altijd beeld van hoogwaardige kwaliteit met een 'rauw' randje, zodat fans posts van Trampolineland snel herkennen. Door consistent te zijn, kom je betrouwbaar over en dat wekt vertrouwen onder (toekomstige) klanten. 

Ga het gesprek aan

Facebook is meer dan alleen een medium om content te delen: het is een community. Mensen die lid zijn geworden van de pagina verwachten bijvoorbeeld dat Trampolineland op hun vragen reageert. Door dit goed op te volgen hebben we de doelgroep beter leren kennen. Met speciale Facebook acties belonen we daarnaast trouwe fans regelmatig.

Resultaat van de nieuwe Facebook strategie

facebook strategie groei websiteverkeer facebook strategie facebook conversies facebook strategie groei paginalikes

Een jaar na de start, waarin we doorlopend hebben geoptimaliseerd en bijgestuurd, zijn de resultaten voor Trampolineland zeer positief. Er zijn bijna 2.000.000 mensen bereikt, waarvan 95% organisch. Dit heeft zich direct vertaald naar een stijging van +557% in het verkeer vanuit Facebook. Ook het directe verkeer, een grote verkeersbron van Trampolineland, is met ruim 15% gestegen. Dit is een goede indicator dat de naamsbekendheid is toegenomen.

Daarnaast is het aantal pagina vind-ik-leuks gestegen naar 7000+, een toename van +353%. Dit is gezien het huidige Facebook klimaat, waarin het krijgen van nieuwe likes zeer moeilijk is een zeer mooie score. Er is nu een solide basis aanwezig om content mee te delen, interactie te hebben en de community verder uit te bouwen.

Tot slot zijn er ook behoorlijk wat meer conversies en ondersteunende conversies via Facebook gerealiseerd: een stijging van +375%. Hierdoor zijn de inspanningen op Facebook ook direct vertaald naar een omzetstijging voor Trampolineland.

Toe aan de volgende stap op Facebook?

Hulp nodig bij het opstarten of optimaliseren van jouw Facebook strategie? Kijk dan eens op onze social media pagina of neem direct contact op.

Krijn TaconiskadeAmsterdam1087 HW