De 5 geheimen van een goed webdesign

30 januari 2019

Wanneer wij voor een klant een website bouwen – of dit nu een compleet nieuwe site is of alleen een opfrissing van de look en feel – houden we altijd een effectieve strategie aan. Een goed webdesign betekent namelijk dat de site er mooi uit moet zien, maar nog belangrijker is de gebruiksvriendelijkheid. Gebruikers willen snel en eenvoudig kunnen vinden wat ze zoeken, anders gaan ze ergens anders heen. Daarom volgen we altijd de volgende 5 design regels:

1. Bij een goed webdesign draait het om de gebruiker

En let wel: de gebruiker ben je niet zelf, of je team. Het draait hierbij niet om jou of je bedrijf. Het draait om de gebruikers. Wie zijn ze? Waar zijn ze naar op zoek? Wat voor media gebruiken ze? Wat is hun lievelingskleur?

Het gaat erom dat je leert denken zoals je gebruiker en hoe ze bewegen op je website. Mensen willen moeiteloos door je website kunnen navigeren en snel bij de informatie uitkomen waar ze naar op zoek zijn. Kies voor een design waarbij gebruikers dat makkelijk kunnen. Als ze teveel moeite moeten doen, zullen ze snel afhaken en naar de concurrent gaan. Een goed webdesign heeft een logische, eenvoudig te begrijpen flow.

Westeinder Paviljoen is een mooi voorbeeld van een eenvoudig en effectief webdesign. Of je nu op zoek bent naar het (wijn) menu, meer informatie over evenementen wil of foto’s van de locatie wil bekijken, je bent er allemaal binnen 1 klik.

Goed webdesign westeinder paviljoen

2. Een goed webdesign is persoonlijk

Niets jaagt gebruikers zo snel weg als een website die onpersoonlijk aanvoelt, alsof er geen enkele link is met het bedrijf of de persoon erachter. Gebruikers willen het gevoel hebben dat er ‘echte’ mensen achter een website zitten. Daarom werken wij altijd nauw samen met onze opdrachtgevers, zodat de website persoonlijk aanvoelt.

Stockfoto’s vermijden we dan ook zoveel mogelijk. De moderne gebruiker pikt deze er zo uit, en ze zorgen ervoor dat je website niet oprecht aanvoelt. Overweeg om een professionele fotograaf in te huren als je geen goed beeldmateriaal hebt.

Een sprekend voorbeeld hiervan, is Boers&Boers. De hele website straalt persoonlijkheid uit: de foto’s van de oprichters, de boeren, de producten: alles voelt authentiek en ambachtelijk. Met quotes en foto’s ‘van het land’ wordt dit versterkt.

goed webdesign boers en boers

3. Bij een goed webdesign geldt: less is more

Hoewel je misschien geneigd bent te denken dat allerlei extra’s zoals animaties, pop-ups en coole special effects je website indrukwekkender maken, zijn de meeste designers en gebruikers er het over eens dat voor een goed webdesign geldt: less is more. Probeer de drang om steeds maar meer en meer te willen toevoegen te onderdrukken.

De moderne website heeft een clean en minimalistisch design en is makkelijk navigeerbaar. Laat altijd je product, service en content voor zichzelf spreken. Je website is slechts het podium waarmee je je boodschap het wereldwijde web instuurt.

Kannai is hier een heel mooi voorbeeld van. Hun website is clean en strak, waardoor de mooie producten extra goed naar voren komen. Het is direct duidelijk wat er verkocht wordt, er is geen afleiding van de boodschap.

goed webdesign kannai

4. Een goed webdesign is mobielvriendelijk

Het aantal mobiele internetgebruikers groeit nog steeds gestaag. Zorg er daarom voor dat je website geoptimaliseerd is voor mobiele gebruikers. Het is heel lastig om door een website te navigeren vanaf een mobiel apparaat als deze niet mobielvriendelijk is. Dat is ook weer een reden voor gebruikers om je website te verlaten en hun heil elders te zoeken.

Let er daarom op dat je website het ook goed doet op mobiele apparaten. Geef je mobiele website minstens net zoveel aandacht als de desktop versie. Een goed voorbeeld hiervan is de website van Baby Jungle. Het merendeel van de gebruikers komt via een mobiel apparaat, waardoor het heel belangrijk is dat de website goed functioneert.

goed webdesign baby jungle

5. Een goed webdesign nodigt uit tot interactie

Vandaag de dag draait een online marketing strategie om veel meer dan het hebben van een website en advertenties op Google. Je zult ook actief moeten zijn op social media, en dan voornamelijk degene die relevant zijn voor de markt waarin je opereert. Voor bijvoorbeeld kleding en accessoires is Instagram interessant; voor een consultancy bedrijf LinkedIn.

Zorg ervoor dat er op je website wordt gelinkt naar al je social media kanalen, en van al je social media kanalen ook weer terug naar je website. Zo maak je het gebruikers makkelijk om je content te delen en met je te communiceren.

Dit is goed gelukt bij Asona. Op de homepage worden de laatste Instagram activiteiten automatisch getoond, en ook de social kanalen en nieuwsbrief zijn duidelijk aanwezig. Het contactaanvraagformulier linksonder nodigt gebruikers uit om contact op te nemen.

goed webdesign asona

In een notendop:

1: Denk altijd vanuit de behoefte van de gebruiker.
2: Hou je website simpel en makkelijk navigeerbaar.
3: Wees niet bang om een persoonlijke noot toe te voegen.
4: Integreer je social kanalen in je website.
5: Zorg ervoor dat je website geoptimaliseerd is voor mobiel gebruik.

 

Wil je meer informatie of met ons sparren over een nieuw webdesign? Lees hier hoe we dat aanpakken

 

Klantcases Webdesing

 

logo kannai logo flickbike

Krijn TaconiskadeAmsterdam1087 HW