Een effectieve online marketingstrategie is essentieel voor iedere onderneming die afhankelijk is van een goede zichtbaarheid en het online generen van omzet. In deze blog leggen we je uit hoe je in vijf stappen een effectieve online marketingstrategie ontwikkelt.
Stap 1: Formuleer concrete doelstellingen – hier voldoen ze aan:
Stap 2: Zo identificeer je jouw doelgroep
Voor een gerichte strategie formuleer je doelstellingen voor jouw onderneming. Is het doel om de verkoop te verhogen, je merk te versterken, een salesfunnel op te bouwen en je klantenbestand te vergroten of met een grotere reikwijdte je doelgroep te informeren? Zorg ervoor dat je doelstellingen specifiek, meetbaar, haalbaar, relevant en tijdgebonden zijn.
De volgende stap is het identificeren van de doelgroep.
Stap 3: Bepaal je contentstrategie en kanalenmix
Nadat je doelstellingen en doelgroep helder hebt, ga je aan de slag met je SEO-analyses, zoekwoorden onderzoek en schrijf je een contentplan met daarin in planning voor je blog-, social-, advertising- en e-mailactiviteiten. Dit plan omvat thema’s met uit te werken content die aansluit bij de geformuleerde wensen, zorgen en behoeften van je doelgroep. Denk hierbij aan thema-pagina’s voor je website, blogartikelen, video's, social mediaberichten en e-mails.
Als onderdeel van de online marketingstrategie bepaal je vervolgens hoe je de content onder de aandacht van jouw doelgroep brengt. Voor jouw online marketingmix kun je verschillende kanalen inzetten. Welke het meest effectief zijn voor jouw bedrijf is afhankelijk van je doelgroep, je product of dienst en de doelstellingen die je eerder hebt geformuleerd. Mogelijke kanalen zijn onder andere sociale media, e-mailmarketing, Googe Ads en andere verschillende betaalde advertentievormen. Voor het optimaal gebruik van deze kanalen bestaan verschillende strategieën of optimalisaties die je kunt toepassen.. Denk hierbij aan lokale SEO, het gebruik van linkbuilding, affiliate marketing of retargeting.
Stap 4: Meet de resultaten van je aanpak
Een effectieve online marketingstrategie is het resultaat van testen, analyseren en optimaliseren. Voer je strategie dus volgens plan uit Voer je strategie volgens plan uit en breng consistentie aan in je online marketingactiviteiten. Zo genereer je meetgegevens om te monitoren. Analyseer met een vaste regelmaat je websiteverkeer, conversies, zoekmachineposities en sociale media-engagement. Door je resultaten te meten, zie je wat wel en niet werkt bij jouw doelgroep en pas je je marketingstrategie effectief aan.
Stap 5: Blijf optimaliseren
Voor een effectieve online marketingstrategie is het belangrijk om deze voortdurend te optimaliseren. Gebruik de gegevens die je verzamelt om je strategie bij te stellen en je aanpak aan te passen. De wereld van online marketing is constant in beweging en de behoeften van je doelgroep veranderen ook. Online marketing is een ‘continuous proces’, dus blijf content optimaliseren en online marketingkanalen monitoren om de beste resultaten bij jouw doelstellingen te behalen!
Wil je weten hoe we jouw organisatie nét dat stapje verder kunnen helpen? Laat dan even je gegevens achter en we laten je graag weten wat de mogelijkheden zijn.