Google Shopping is een belangrijk onderdeel van Google Ads wat zich specifiek richt op webwinkels. In feite is Google Shopping een vergelijkingssite (zoals Beslist) waar gebruikers producten en prijzen van verschillende aanbieders met elkaar kunnen vergelijken. Door middel van een directe link worden de gebruikers naar de webwinkel geleid, waar ze eventueel de bestellingen kunnen plaatsen.
Zoals je hierboven gelezen heeft, is het succes van Google Shopping afhankelijk van de technische optimalisatie van de productfeed en de marketing optimalisatie van de campagnes. Dit maakt Google Shopping voor veel marketeers een uitdaging. Door de sterke verbondenheid tussen Development en Online Marketing binnen Sprite IT hebben wij ons de afgelopen jaren ontwikkeld tot een specialistische Google Shopping partner. Onze developers optimaliseren de productfeed tot in technische perfectie, waarmee de online marketeers conversiegerichte campagnes kunnen opbouwen. Heb je uitdagingen op het gebied van Google Shopping of wil je graag weten hoe Google Shopping jouw omzet kan verhogen? Neem dan contact met ons op via onderstaand formulier of op 020-2621330.
Sprite IT Web & Online Marketing, het marketingbureau voor het MKB
Google Shopping rendabel inzetten?
De weergave van de producten in Google Shopping gebeurt op basis van een koppeling tussen het Google Merchant Center en Google Ads. In het Google Merchant Center worden de producten uit de webshop ingeladen door middel van een productfeed. Een productfeed is een bestand – veelal in XML of CSV - wat gegenereerd wordt vanuit de webshop en bevat informatie zoals:
De productfeed is de basis van het succes van een Google Shopping campagne. Het is dus van belang om een goede feed te genereren, maar daarover later meer. Nadat de producten zijn ingeladen in het Merchant Center, wordt de koppeling gemaakt met Google Ads. Binnen Google Ads worden de daadwerkelijke Shopping campagnes opgebouwd.
De meting, aansturing en optimalisatie van Shopping gebeurt allemaal in Google Ads. Net als bij ‘normale’ campagnes wordt hier doorgaans gebruik gemaakt van advertentiegroepen. Wanneer een campagne goed ingericht is, geeft de Shopping een zeer accurate rendementsmeting op productniveau. Je kunt per product zien wat de bezoekers gekost hebben en hoeveel verkopen dit heeft opgeleverd. Tijdens het bidmanagement kan er dus direct gestuurd worden op rendement per product.
De productfeed de basis van iedere succesvolle Google Shopping campagne. De productfeed bepaalt namelijk op welk zoekwoord, welk product vertoont in Google Shopping. Buiten een goede campagneindeling, bidmanagment en het uitsluiten van zoektermen zijn er geen grote wijzingen te doen binnen Google AdWords. Wil je de relevantie van het product verhogen of net even wat meer nadruk leggen op een USP van het product? In beide gevallen moet de productfeed verbeterd worden, wij weten hoe!