Consultants zijn gladde jongens in strakke pakken en mooie auto’s. Ze hebben mooie praatjes vanaf de zijlijn, maar zorgen dat ze niet in de buurt zijn als het ‘echte werk’ gedaan moet worden. Zo, dan hebben we de grootste vooroordelen meteen maar even gehad en kunnen we ons nu focussen op de toegevoegde waarde van externe consultants.
Door het inzetten van externe consultancy wordt de organisatie veel flexibeler. Wij zorgen namelijk dat er altijd voldoende consultants beschikbaar zijn. Vakantie en ziekte worden dan ook geruisloos opgevangen, indien nodig. Verder hoeven consultants niet ingewerkt te worden, wij kunnen vrijwel direct aan de slag. Als er bijvoorbeeld een tijdelijke piek in de werkdruk zit, wordt die veel effectiever opgevangen door consultants als dat je een nieuwe werknemer aanneemt.
Bij het inhuren van een Online Marketing Consultant kun je er op rekenen dat de benodigde kennis aanwezig is. Wanneer er dus tijdelijk – of snel - hele specifieke kennis noodzakelijk is, is consultancy de beste optie. Je hoeft dan niet een tijdrovend proces op te starten om mensen te werven en ze vervolgens op te leiden en in te werken. En als je een goede consultant inhuurt, dan zorgt hij of zij wel dat de nodige kennis wordt overgedragen binnen de organisatie.
Online Marketing Consultants baseren adviezen en beslissingen op de eigen kennis, ervaring en op wat ze zien in de data en de resultaten. Omdat ze ‘extern’ zijn hoeven ze geen rekening te houden interne politiek, gevoeligheden of persoonlijke ego’s. Dit zijn veelal de grootste bottlenecks als het gaat om effectieve veranderingen in de Online Marketing van een organisatie. Bestaande campagnes zit vaak al veel geld en tijd in en het is moeilijk om daar afscheid van te nemen, maar een externe consultant kan die beslissing veel makkelijker nemen, zonder dat hierdoor binnen jouw organisatie de onderlinge verhoudingen onder druk komen te staan.4) Je huurt een frisse blik in
Online Marketing Consultants zien verschillende bedrijven, branches en marketingactiviteiten. Bij het inzetten van externe consultant kun je er dan ook vanuit gaan dat zij al deze kennis en ervaring mee nemen en daarmee een frisse wind door jouw organisatie halen.
De voorgaande 4 redenen zijn gericht op het werk ‘beter, sneller of effectiever’ te doen. Het is niet per definitie de meest voordelige optie, consultants zou nou eenmaal duurder per uur dan een eigen werknemer. Maar externe consultants inhuren heeft ook zo zijn voordelen op het gebied van kosten:
Online Marketing Consultants bieden een frisse blik, maken de organisatie flexibeler, brengen een berg aan informatie en kennis met zich mee, helpen de organisatie vooruit en bieden op projectbasis een financieel interessant perspectief. Heb jij al een idee hoe je consultants in kunt gaan zetten binnen jouw bedrijf? Wij denken graag met je mee, bel ons op 020-2621330
Sprite IT Web & Online Marketing, het marketingbureau voor het MKB
Zit je nog steeds met de kosten van een consultant in jouw hoofd? Dan is het goed om dit – redelijk bekende – gezegde nog even te lezen:
“If you think it’s expensive to hire a professional to do the job, wait until you hire an amateur.”
Oh, en over die vooroordelen: