Waar zet je Online Marketing Consultancy voor in?

Consultancy is een breed begrip en daarom kunnen wij ons voorstellen dat Online Marketing Consultancy wat lastig te bevatten is. Bij Sprite gebruiken wij de volgende uitleg voor onze Consultancy: Wij helpen om de (online) marketing van jouw organisatie; beter, effectiever, rendabeler en professioneler te maken. Dit kan zowel op strategisch als operationeel vlak. En om het echt duidelijk te maken wat we hiermee bedoelen geven we een aantal voorbeelden.

Hoe we de consultancy inzetten dat ligt dus helemaal aan de wensen en doelstellingen van de organisatie die ons inhuurt. In de praktijk merken wij dat de consultancy veelvuldig wordt ingezet voor de volgende situaties:

 

1. Er zijn al marketeers in dienst.

De ervaring leert dat marketeers die voor één organisatie werken soms moeite hebben om vernieuwde initiatieven te bedenken of om creatief te blijven. Doordat wij met een team van marketeers voor verschillende organisaties in verschillende branches werken, hebben we ideeën en oplossingen in overvloed. Op basis van consultancy helpen wij de inhouse marketeers om nieuwe kansen te zien, te benutten en ondertussen de kennis van de nieuwste trends en ontwikkelingen uit te breiden.

 

2. Marketing bestaat nog niet binnen de organisatie.

Het komt vrij regelmatig voor dat bedrijven nog geen (online) marketingafdeling hebben. De ondernemer is heel goed in ondernemen en moet dan opeens een marketingafdeling gaan opzetten. Dat is onbegonnen werk, want hoe weet je wat een goede marketeer is? En hoe weet je of ze voldoende kennis hebben? Juist in deze situaties bieden wij vaak de helpende hand. Wij nemen tijdelijk de rol van marketingafdeling op ons. Ons team voert de operationele acties uit zodat vanaf dag 1 de marketing in werking gesteld wordt. Vervolgens gaan onze consultants de ‘weg plaveien’ zoals dat zo mooi heet. We werken een marketingplan uit, gaan op zoek naar goede marketeers, leiden ze op en zorgen dat ze de doelen en visie van de organisatie begrijpen. Zodra de marketingafdeling op orde is, is onze opdracht ten einde. In de praktijk blijven we nog vaak betrokken als sparringpartner.

 

 

3. De marketeer mist een goede sparringpartner.

Marketing is geen exacte wetenschap (daarom vinden wij het zo leuk) en iedere marketeer heeft een eigen visie. Als marketeer horen we dan ook graag wat een andere expert van bepaalde ideeën en campagnes vindt. Met deze informatie kunnen we namelijk onze eigen ideeën toetsen en ondertussen de campagnes nóg beter maken. In de praktijk zien we vaak dat inhouse marketeers behoefte hebben aan een goede sparringpartner. Uiteraard overleggen ze hun plannen wel met het management maar zinnen als: ‘Zou je dat niet beter…’ of ‘Ik zou dat zo niet doen, maar…’ horen ze vrijwel nooit van (marketing)experts. Onze marketeers zijn er trots op dat ze een duidelijke visie hebben en zijn ook niet bang om deze te delen. Zij worden dan ook regelmatig door bedrijven ingezet om deze visie te delen met inhouse marketeers.

 

4. Er is beperkte capaciteit op de marketingafdeling.

De grootste bottleneck voor veel organisaties; door de beperkte capaciteit moeten de marketeers hun beschikbare tijd verdelen over verschillende disciplines. Hierdoor is niet de focus aanwezig om optimale resultaten uit iedere discipline te halen. We zien in de praktijk ook vaak dat de marketeers daarom niet over de juiste diepgaande kennis beschikken. Onze marketeers worden dan ook vaak ingezet om analyses te maken van één of meerdere onderdelen en zo inzichtelijk te maken waar de kansen op verbeterd rendement liggen. Jouw marketeers krijgen zo een praktisch en hands-on overzicht van de kansen en prioriteiten, optimale efficiency dus!

 

De inzet van onze consultancy is dus erg divers. Waarschijnlijk zal één van de voorbeelden al een herkenningspunt voor je zijn. Als dat het geval is, kunnen we je perfect helpen. Mocht je andere ideeën hebben, dan horen we dat natuurlijk ook graag. Je kunt ons het beste bereiken op 020-2621330!

Het is soms lastig om een goede consultant te herkennen. Het eenvoudigste om naar zijn of haar track record te kijken. Ondanks dat we vaak onder embargo werken, willen toch zo open mogelijk zijn over de resultaten die wij hebben behaald voor onze klanten. Je leest hier een aantal interessante voorbeelden!

Krijn TaconiskadeAmsterdam1087 HW