Online Marketing tips en inspiratie

18 april 2023

Online marketing is onmisbaar voor iedere marketingstrategie. Het is een bekende ondernemersuitdaging om de online groeipotentie zoveel mogelijk te benutten. Je wilt immers zichtbaar zijn voor je doelgroep en gevonden worden, maar dit wordt pas echt effectief als je de website ook optimaliseert onder andere voor conversie.

Als online marketing niet je expertise is, dan kan het nogal overweldigend zijn. Laat ons je helpen met de belangrijkste tips en inspiratie om de tools voor jouw bedrijf succesvol in te richten.

Tip 1. Zet een online marketingstrategie op

Onderzoek je doelgroep allereerst zorgvuldig: In welke content zijn ze geïnteresseerd, door welke tone-of-voice voelen zij zich aangesproken, waar identificeren zij zich mee en wat vinden ze bijvoorbeeld belangrijk? Wat is hun koopmotief en bij welke zoekintenties moet jij vindbaar zijn?

Pas hier je contentplan op aan als onderdeel van je strategie. Voor het plaatsen van onlineadvertenties is het mogelijk om duidelijke doelgroepen in te stellen op basis van specificaties. Het detailniveau hiervan verschilt per kanaal. Als uitgangsbasis voor een goede advertising strategie, geldt hetzelfde als voor je SEO-strategie: Definieer je doelgroep en leer ze goed kennen! Onderdeel van je strategie zijn ook duidelijke doelen. Moeten jouw online marketingactiviteiten meer sales genereren, resulteren in zichtbaarheid en naamsbekendheid of is het je doel om te informeren? Maak ze concreet en meetbaar.

Als je het bovenstaande inzichtelijk hebt, kies je voor een marketingmix bestaande uit kanalen, die jouw merk versterken en je online resultaten verhogen. Denk hierbij aan:

  • zoekmachine optimalisatie (SEO), waaronder linkbuilding,
  • remarketing,
  • e-mail marketing en nieuwbrieven
  • socialmedia marketing
  • affiliate marketing
  • SEA (Search Engine Advertising)

Tip 2. Werk consistent aan je Online Marketing

Succesvolle online marketing is een proces van plannen, doen, analyseren en optimaliseren. Je strategie is er dan ook om aan te passen op basis van je resultaten en de analyse van je activiteiten.

Je leert je doelgroep hierdoor steeds beter kennen en activiteiten effectiever daarop in te zetten. 

Verder is het belangrijk om consistent aan je online marketing te werken, want dan ga je trends herkennen. Plaats met dezelfde regelmaat nieuwe content en houdt je SEA en SEO-resultaten bij.

Werk je strategie uit in een contentplan met daarin in een planning voor je blog-, social-, advertising- en e-mailactiviteiten.

Houd je steevast aan de planning en voer analyses uit met een vaste regelmaat. 

Tip 3. Scoor met SEO

Zoekmachine optimalisatie oftewel SEO vormt een belangrijke basis en vast onderdeel binnen jouw strategie. Waarom? Voor de meeste bedrijven is organische online groei door toepassing van SEO de meest rendabele vorm van online marketing en ook de meest duurzame. Je zet het niet tijdelijk in zoals een ad, maar het draagt duurzaam bij aan je Google Ranking voor relevante zoekopdrachten.

Er zijn veel verschillende strategieën te hanteren, hoe je dit precies aanpakt is geheel afhankelijk van je product of dienst, je doelgroep, hun zoekintenties en koopmotieven. Als jouw bedrijf fysieke vestigingen heeft, is het bijvoorbeeld interessant om je op lokale SEO te richten. Lees ter inspiratie deze blog over de belangrijke trends in de wereld van zoekmachine optimalisatie.

Online Marketing Tips en Inspiratie

 

4. Succesvolle landingspagina’s

Als bezoekers vanuit een zoekresultaat, een advertentie of post op jouw link klikken, komen ze op je landingspagina. Bij voorkeur heeft deze pagina één doel en is het overzichtelijk. Een overtuigende landingspagina, is belangrijk zowel voor het verhogen van het aantal conversies als voor je ranking op zoekmachine resultaten.

Je bezoeker moet blijven hangen op jouw website en in actie komen. Als de pagina niet aantrekkelijk, overtuigend, snel genoeg of gebruiksvriendelijk is, dan ben je bezoekers tegenwoordig snel weer kwijt. Wanneer bezoekers niet doorklikken naar de volgende pagina en in actie komen, dan verhoogt dit je ‘bounce rate’. Niet alleen blijft de conversie dan uit, maar de pagina wordt lager gewaardeerd door Google en nog belangrijker door je bezoeker.

5. Bouw een marketingfunnel op

Gemiddeld neemt nog geen 3% van first-time bezoekers een product of dienst af.  Een marketingfunnel om prospects terug te laten komen en bij hen onder de aandacht te blijven, is belangrijk! Er zijn meerdere manieren om een funnel op te bouwen. Een gangbare manier is om bezoekers zich in te laten schrijven voor bijvoorbeeld een gratis nieuwsbrief, cursus, product, adviesgesprek of kortingsbon.

6. Aantrekkelijke e-mail marketing

Zorg ervoor dat bestaande klanten zich inschrijven voor jouw mailinglist en dat je potentiële klanten hiertoe verleidt met het voorbeeld dat we gaven bij tip 5. Hiermee genereer je omzet, door jouw doelgroep direct te benaderen zonder hoge advertentiekosten. Door e-mailmarketing te gebruiken ontvangen (potentiële) klanten gerichte aanbiedingen of informatie met een call-to-action. E-mailmarketingsystemen zoals Mailchimp of Campaigner bieden mogelijkheden om gemakkelijk campagnes of autoresponders te versturen en de resultaten te monitoren.

7. Pas Remarketing of Retargeting toe

Remarketing moet goed worden toegepast om niet agressief over te komen. Maar in een subtiele vorm is het heel effectief voor het verhogen van conversie. Met deze strategie trek je steeds opnieuw de aandacht van potentiële klanten die interesse in jouw product of dienst hebben getoond. Het is een hele gerichte vorm van adverteren omdat je geïnteresseerde prospects advertenties toont, bijvoorbeeld door banners of op social media.

8. Maak het betaalproces gemakkelijk

Naast de landingspagina is de check-out of betaalpagina één van de belangrijkste zaken om op orde te hebben voor een hogere conversie. Als je bezoeker op de check-out pagina is beland, dan is hij al ver in het besluitvormingsproces en maakt hij de beslissing om wel of geen aankoop te doen. 

Wanneer een betaalpagina niet gebruiksvriendelijk is, kan dit nog steeds een showstopper zijn voor een succesvolle conversie. Niks op deze pagina mag hinder veroorzaken voor een gemakzuchtige bezoeker. Voorbeelden van een easy betaalproces zijn het onthouden van gegevens voor terugkerende klanten, het aanbieden van een guest check-out of het toevoegen van een embedded payment page.

Ondanks dat we de belangrijkste tips voor je hebben samengevat, snappen we dat het nog steeds veel informatie is en een enorme klus lijkt. Wij hebben alle expertise in huis om de best passende online marketingstrategie neer te zetten en succesvol te maken. Geen onlinestrategie of kanaal is ons onbekend. 

Bel ons dus voor meer zichtbaarheid en een hogere conversie! 020 262 1330

Krijn TaconiskadeAmsterdam1087 HW