De Toekomst Van Zoekmachine Optimalisatie -SEO

17 april 2023

De wereld van zoekmachine optimalisatie (SEO) is voortdurend in beweging. De technologieën en algoritmen van zoekmachines blijven veranderen en evolueren, wat betekent dat je SEO-strategieën steeds moet aanpassen om te blijven concurreren. Maar wat brengt de toekomst van zoekmachine optimalisatie?

Wij zijn hier om het je te vertellen!

Voice search – een belangrijke trend waar je nu op in moet springen

Pas je SEO-strategie aan op de vereisten van voice search! Met de opkomst van steeds meer virtuele assistenten wordt voice search steeds populairder. De meest gebruikte virtual assistants zijn Siri, Alexa of Amazone Echo, , Google-assistent, Microsoft Cortana en de VA op Android devices. We spreken simpelweg een opdracht in en deze assistants gaan voor ons aan de slag om de vraag te beantwoorden. Uit onderzoek in 2022 blijkt dat 50% van de Nederlanders Voice Search gebruikten. Waarvan 35% voor uitgebreidere zoekopdrachten.  De bekendheid met spraakassistenten en het gebruik ervan groeit steeds. Deze trend is daarom belangrijk voor de toekomst van zoekmachine optimalisatie.

Dit betekent dat bedrijven hun SEO-strategie hierop aan moeten passen. De gebruikelijke manier van zoeken verandert, omdat gebruikers van Voice search volledige vragen stellen. Daarmee verandert de lengte van een zoekopdracht maar ook de zoektermen.

Vraag je je af hoe we jouw content voor zowel traditionele zoekopdrachten als voice search optimaliseren voor de zoekmachine van de toekomst? Ben je benieuwd hoe we hierbij rekening houden naar de zoekintenties voor jouw product of dienst?  Bel ons!

Artificial intelligence – gebruikt jouw SEO-specialist deze ook op de juiste manier?

De wereld van SEO maakt steeds meer gebruik van Artificial Intelligence. Zoekmachines gebruiken AI om de relevantie van zoekopdrachten te beoordelen en om resultaten te rangschikken op basis van relevantie. Voor goede zoekmachine optimalisatie is het dus belangrijk dat jouw SEO-specialist up-to-date is over het juiste gebruik van de juiste AI’s. Maak je op de verkeerde manier gebruik van AI voor jouw content? Dan werkt dit averechts voor zoekmachine optimalisatie. Er is een kans dat er plagiaat in je content zit of dat de algoritmen van Google het verkeerde gebruik van AI herkennen. Je content wordt dan ‘gevlagd’ en je zakt in je ranking. Zorg ervoor dat je dit voorkomt en dat je tegelijkertijd op de juiste manier inspringt op deze ontwikkeling.

Nog niet klaar voor de toekomst van zoekmachine optimalisatie? We know what to do!

Mobile first indexering

Zoekmachine gebruikers voeren meer dan 50% van hun zoekopdrachten mobiel uit. De algoritmen van Google prioriteren daarom de mobiele gebruikerservaring. Dat betekent dat websites die niet zijn geoptimaliseerd voor mobiele apparaten een slechtere rangschikking krijgen. Om bij te blijven, is jouw website mobielvriendelijk en optimaliseer je content voor mobiele gebruikers. We helpen je graag met onze integrale benadering van development en online marketing. Met ons topteam hebben wij beide disciplines inhouse voor de beste (mobiele) gebruikers ervaring en vindbaarheid. 

Google E.A.T. – Zo verbetert Google de kwaliteit van zoekresultaten

Om de kwaliteit van zoekresultaten te verbeteren past Google E.A.T toe. Hiermee kijken algoritmen niet alleen naar de relevantie van een pagina, maar ook naar expertise, autoriteit op het onderwerp en betrouwbaarheid van de zender. E.A.T staat dan ook voor Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness. Vooral voor vindbaarheid voor zoekopdrachten waar veel kennisautoriteit op bestaat heeft E.A.T. veel impact, denk hierbij aan bijvoorbeeld de medische en financiële sector.

Oké, dus Google bepaalt of de pagina betrouwbaar is en of content geschreven is door een expert op het betreffende gebied van mijn content? …maar hoe pas ik het toe?

Dit doe je onder andere door relevante content op jouw website te laten schrijven door experts en expertise aan de content toe te voegen. Daarnaast is het belangrijk dat je autoriteit opbouwt. Bijvoorbeeld met backlinks en reputatie over de informatie die je deelt. Wees tot slot betrouwbaar, voorkom misleidende informatie, zorg voor feitelijke onderbouwing en bronvermelding.

Wij helpen je met de ins- and outs!

De toekomst van zoekmachine optimalisatie in beeld

Ook voor de toekomst van zoekmachine optimalisatie geldt dat deze zich constant ontwikkelt en dat verandering het enige constante is. Aan iedere ondernemer de uitdagende taak om bij te blijven en hun onlinestrategie er steeds op aan te passen om relevant te blijven. Het is onze expertise en wij hebben continue focus op nieuwe technologieën en veranderende algoritme. Graag houden we je up-to-date over ontwikkelingen naar de toekomst van zoekmachine optimalisatie. Zorg ervoor dat jouw bedrijf goede een rangschikking behoudt, verbetert en online zichtbaarheid vergroot. 

 

 

Krijn TaconiskadeAmsterdam1087 HW