Online marketing trends 2019: wat kunnen we verwachten?

12 oktober 2018

Wie in 2019 succesvol wil anticiperen op de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van online marketing doet er goed aan de marketingtrends al vroegtijdig onder de loep te nemen. Bij Sprite kijken we graag vooruit en daarom zetten we de belangrijkste online marketingtrends voor 2019 nu voor je op een rijtje.

Authenticiteit wint altijd

Consumenten, met name millennials, zijn steeds minder gevoelig voor ‘platte’ reclameboodschappen.  86 procent van de consumenten zegt dan ook dat authenticiteit een belangrijke factor is in de (positieve) beeldvorming over een merk of product. Zo ongevoelig als we vandaag de dag zijn voor niet-gepersonaliseerde advertenties, zo gevoelig zijn we voor authentieke content gegenereerd door onze medeconsumenten. Denk hierbij aan influencer marketing, maar ook aan User Generated Content.

Voice search neemt een vogelvlucht

Het zal je wellicht verbazen, maar op dit moment is bijna een derde van de zoekopdrachten in Google een gesproken zoekopdracht, uitgevoerd door een personal assistent systeem. Denk hierbij aan Siri, Cortana, Alexa en Google Now. De gesproken zoekopdracht verschilt van de standaard zoekopdracht omdat je bij een gewone zoekopdracht veel meer resultaten te zien krijgt dan bij een voice search. Soms zijn dit enkele resultaten, soms wordt er slechts één zoekresultaat gepresenteerd dat het beste antwoord geeft op de gestelde vraag. Voor marketeers betekent dit dat de SEO-strategie zal moeten veranderen. Hoe dit precies gaat uitpakken is nog niet bekend, maar wij verwachten dat longtail SEO (lange zoekopdrachten) nog meer dan nu de overhand gaan nemen. Voor nu is het zaak de ontwikkelingen rondom Voice Search op de voet te volgen zodat we kansen op tijd herkennen en kunnen toepassen.

Micro momenten in de customer journey

Consumenten worden vandaag de dag overspoeld door reclameboodschappen. Deze overvloed aan informatie zorgt ervoor dat we op een soort verzadigingspunt komen waarop we informatie niet meer kunnen verwerken. Dit maakt het voor online marketeers extra lastig de aandacht van consumenten te trekken. Echter zijn er volgens Googles marketingteam dagelijks zo’n 150 micromomenten waarop consumenten beslissingen nemen over wat ze online doen, lezen of kopen. Voor online marketeers dé kans om hun boodschap op de juiste plek op het juiste moment te presenteren. Marketing Automation is een van de marketingtools die zich bezighoudt met micromomenten in de customer journey. Lees hier meer over marketing automation.

Video

Video groeit nog steeds enorm en met name live video wint aan populariteit. De verwachting is dat in 2019 maar liefst 80% van de internet traffic video gerelateerd is, waarvan live video het grootste deel uit zal maken. Twee van de drie marketeers verwacht dan ook dat video het grootste deel van hun contentmarketing zal gaan uitmaken. Dit maakt video-advertising een steeds groter en belangrijker onderdeel van een goede social media strategie.

Chatbots worden steeds slimmer

Chatbots zijn computersystemen waarmee je kunt chatten op websites of social media kanalen. De een vindt ze handig, de ander vindt ze verschrikkelijk. Desalniettemin groeit het aantal chatbots hard en de verwachting is dat er nog meer bots bij komen, maar dat deze ook een stuk slimmer en gebruiksvriendelijker worden. Chatbots worden nu vooral ingezet voor customer service, maar bijvoorbeeld ook voor het maken van reserveringen in restaurants. In 2019 zullen steeds meer bedrijven met chatbots gaan werken en zullen deze breder ingezet worden.

Krijn TaconiskadeAmsterdam1087 HW