Virtual shoppen in de toekomst

18 juli 2017

Er zijn al een aantal groeiende bedrijven die Virtual Reality als Augmented Reality gebruiken om de online shopping ervaring te verbeteren in de toekomst. Hoe zou jij reageren als je een product zonder teleurstellingen kunt waarnemen tijdens het online shoppen. Als shopfreak kan ik niet wachten om vanuit huis een virtuele rondleiding in een fysieke winkel te krijgen. Daarom geven we alvast een voorproefje op de nieuwe technologieën die jouw shopervaring totaal zullen veranderen. 

Virtuele boodschappen

De technologie is al zo ver dat het in de toekomst mogelijk is om virtueel te winkelen. Dat betekent dat er vanuit de luie stoel geshopt kan worden. Normaal reizen we om te shoppen en leggen we kilometers af in winkels om de juiste outfitjes bij elkaar te vinden. Virtueel winkelen is, shoppen, maar zonder het afreizen. In het filmpje hieronder is te zien hoe virtueel winkelen in zijn werking gaat bij een supermarkt. Ze draagt een virtuele bril op en krijgt alle prijzen, aanbiedingen en ingrediënten te zien. Er wordt gewandeld door de supermarkt om de artikelen vervolgens aan de kassa af te rekenen. Door de virtuele bril wordt de buiten wereld geheel afgesloten. Hierdoor is de impact op de consument vele malen krachtiger dan een traditioneel medium.

Best handig dit, maar worden we hier niet erg lui van?

What you see is what you get met VR

De complete virtual reality ervaring op shopping gebied. In het filmpje hieronder zie je een voorbeeld van virtual shoppen. Door een VR bril op te zetten, betreed je een echt warenhuis in New York waar je daadwerkelijk midden in staat om te shoppen. Door de mogelijkheid om interactie toe te voegen aan de virtuele beleving, is het mogelijk om bezoekers een eigen ervaring mee te geven. Met de virtuele bril op te zetten kunnen winkels een eigen winkelindeling en zelfs het aanbod van de producten in de virtuele winkel op de voorkeuren van de consument stemmen. Dit valt niet in fysieke winkels toe te passen. Hieronder vindt je de eerste beelden van een virtuele belevenis van winkelen in New York door Alibaba.

Geen lange rijen met VR shoppen

“Shop till you drop” een uitdrukking die je wel vaker gebruikt als je losgaat met winkelen. De tijd vliegt tijdens het winkelen vooral door het in de lange rijen te staan aan de kassa. Hoe fijn zou het zijn om vanuit de luie stoel aanwezig te zijn in de winkel, maar toch snel af te kunnen rekenen? Ik denk dat het ons heel veel tijd zou besparen om via de virtuele bril af te rekenen na het virtueel winkelen.

Virtuele reclames

Door beter in te spelen op de vraag van de consument zien we steeds meer een ontwikkeling in interactieve reclames. In de toekomst zullen er bijvoorbeeld interactieve reclameborden hangen die veranderen zodat deze past bij de persoon die ervoor staat. De borden zullen je als persoon herkennen en alles afstemmen op de persoonlijke wensen en het gedrag. Waardoor er producten of reclames tevoorschijn komen zoals, op de afbeelding hieronder te zien is. Dit is nog een stukje vooruit op de toekomst. Laten we maar eerst de ervaring van VR aangaan.

Virtual shoppen

 

 

 

 

 

 

 

 

Gebundelde VR & AR technieken

Naast VR is augmented reality ook in opkomst. Met de toepassing van augmented reality naast virtual reality betrek je de virtuele wereld samen met de werkelijke wereld. Zo kun je een meubel in de eigen woonkamer via een augmented app toepassen. Dit is een stukje klantbelevenis geven aan de consument, waardoor de keuze gemakkelijker wordt gemaakt. Een goed voorbeeld is de Ikea en Bol.com die dit al toepassen doormiddel van een augmented reality app. Laten we de ook niet de populaire social media kanalen Snapchat en Instagram vergeten. Die aan de hand van augmented reality door de camera verschillende filters weergeeft die in de werkelijke wereld te zien zijn. De grappigste filters als honden- of hertenoortjes op jouw gezicht. Heeft het leven van vooral de doelgroep jongeren compleet op ze kop gezet.

 bol.com

De toekomst van Retailers?

Er is nog veel werk aan de winkel om alles vanuit de luie stoel te controleren. Maar dat geeft niet weg dat we al een eind op weg zijn. In de Retail wereld is VR in volle gang. Van online aanwezig zijn in de winkel via de VR bril tot meubels toepassen in de woonkamer via een app is in volle werking en is de toekomst voor retailers. De techniek zal zich in rap tempo ontwikkelen. Het gaat de manier waarop wij communiceren en beleven ingrijpend veranderen. Benieuwd naar ontwikkelingen die nog meer spelen in de wereld van VR? Lees dan het artikel van: De impact van virtual reality.

Krijn TaconiskadeAmsterdam1087 HW