De impact van Virtual Reality

01 juli 2017

Tijdens mijn bezoek op Emerce Tech Live ben ik veel te weten gekomen over Virtual Reality (VR). In mijn ogen was VR super interessant, maar wel een hype. Een gadget weggelegd voor de gamewereld. Na verschillende sessies tijdens Tech Live event ben ik anders gaan kijken naar VR en de grote invloed die het gaat hebben op het hedendaagse. VR en Gaming gaan goed samen, maar dat is niet de enige branche waar het een grote impact op heeft of op gaat hebben.

Virtual Reality, Augmented Reality of Mixed Realty

Als het gaat over Virtual Reality vallen vaak ook de termen Augmented Reality en Mixed Reality.

Virtual Reality

Met VR wordt er een levensechte ervaring gecreëerd in een digitale, gesimuleerde omgeving. De omgeving wordt via een VR-bril betreedt. De VR-bril is nog volop in ontwikkeling, van innovatieve high tech brillen tot kartonnen houders voor smartphones met VR.

Augmented Reality

Via een device (iPhone, Google glass) wordt de echte wereld weergeven met als toevoeging digitale elementen (augmented reality layers). Voorbeeld: IKEA meubels in huis plaatsen om dit te visualiseren. Augmented reality by Ikea

Mixed Reality

Bij 'Mixed Reality' komt de realiteit en het digitale beeld heel dicht bij elkaar: het is eigenlijk bijna niet te onderscheiden! Er wordt slim gebruik gemaakt van de omgeving waar digitale elementen aan toe worden gevoegd, echter zijn deze zo realistisch dat de elementen niet goed te onderscheiden zijn van de werkelijkheid. Er ontstaat een mix van reality en digitale simulatie. Microsoft HoloLens die volop in ontwikkeling is, is hier een goed voorbeeld van. 

De (merk)beleving bij VR

Wat voorop staat is de beleving dat VR kan bieden voor de gebruikers. Door een VR-ervaring aan te bieden aan de consument in de showroom van een autodealer of via een app tijdens het online shoppen, zal de consument nog meer betrokken raken bij het merk of het product. De verkoopkans wordt vergroot, daarbij profiteert het merk van branding en de mond-tot-mondreclame die kan ontstaan na een VR-ervaring.

Homeshopping met VR

Wanneer VR vrij toegankelijk is voor de online consument, biedt het een grote vorm van gemak bij homeshopping. Vanaf huis kan men virtueel door een winkelcentrum lopen en zo alle winkels en producten bekijken en direct bestellen. Zo biedt Alibaba een VR beleving op Singles Day in China. Bekijk deze CNN video voor een preview!

Wat interessant is voor aanbieders, is dat de virtuele winkel geheel op de bezoeker kan worden afgestemd om de  verkoopbeleving persoonlijk te maken en de verkoopkans te vergroten.

“Try before you buy”

Dit principe is al jaren van toepassing, echter maakt VR de overstap mogelijk naar digitale simulatie. Het niet echt in aanraking komen met het product of de dienst, maar via VR het ‘beleven’ voordat er overgegaan wordt tot aankoop. Hieronder verschillende toepassingen van “Try before you buy”

  • Retail: Het inrichten van een woning en van binnen bekijken via VR of het ontwerpen van een schoen deze van alle kanten bekijken.
  • Automotive: Het ervaren van een ritje in een nieuwe auto, zonder dat er daadwerkelijk een afspraak voor proefrit gemaakt moet worden.
  • Travel: De reisbestemming of een hotel bekijken met VR voordat er een vakantie wordt geboekt.

Google Earth VR

Een grote ontwikkeling van Google is Google Earth VR.
Nog interessanter wordt het als er advertising in Google VR Earth mogelijk is of als gebruikers direct reviews kunnen bekijken van hotels of bezienswaardigheden. Zo kunnen bedrijven zich nog meer op de kaart zetten (letterlijk).

Uitdagingen bij VR

  • Virtual Reality is duur: Als aanbieder, maar ook als consument. VR ontwikkelen kost tijd en brengt daardoor hoge kosten met zich mee. De aanschaf van een kwaliteits VR-bril kan duur uitpakken.
  • VR is ingewikkeld: Het produceren van VR moet uitgevoerd worden door specialisten.
  • VR-kwaliteit: VR moet van hoge kwaliteit zijn. Het moet optimaal werken om de consument ook daadwerkelijk een goede beleving te kunnen bieden, anders werkt dit teleurstellend.
  • De besturing van VR: Voor de consument is het lastig om VR te besturen, dit komt omdat we knoppen en touchscreens gewend zijn. De adoptie hiervan zal tijd kosten.
  • VR-beleving is onbekend: De beleving van VR is toch nog heel anders dan het echte leven. Een typisch voorbeeld is het virtuele winkelcentrum: normaliter lopen hier veel mensen doorheen, met VR kan het zijn dat het winkelcentrum helemaal leeg is. Dit geeft toch een andere beleving aan een dagje shoppen. De acceptatie onder de reguliere consumenten kan een lange tijd kan duren. Ziet u uzelf al VR-shoppen?

Over 3 jaar..

Ik hoop dat u met dit artikel meer te weten bent gekomen over de ontwikkelingen van Virtual Reality. Na het vooronderzoek en het schrijven van dit artikel is mijn visie bijgesteld:

Virtual Reality gaat zeker een grote impact hebben, dit geldt voor zowel de consument als aanbieder.

Momenteel is VR niche en niet mainstream. Hoewel de groei van het product explosief is, wordt er in de wandelgangen afgevraagd in hoeverre dit mainstream gaat worden. Als we de ontwikkelingen bekijken, denk ik persoonlijk dat dit sneller gebeurt dan iedereen verwacht.

Naast dat het zorgt voor een grote merkbeleving, wordt de manier van consumeren en met name online shoppen anders. Over 3 jaar zal het mij een hoop tijd schelen als ik wil shoppen bij Macy's in New York of wil lopen over het zebrapad van Abbey Road.

Krijn TaconiskadeAmsterdam1087 HW