Waarom MailChimp ideaal is om uw eerste nieuwsbrief mee te sturen

06 januari 2017

‘E-mailmarketing is toch best dood?’ Ja dat hoorde ik laatst echt iemand zeggen. Nou, daar ben ik het zeker niet mee eens. Dus als u e-mailmarketing een tijdje hebt laten liggen of u er nog mee moet beginnen, lees dan verder!

E-mailmarketing is bij uitstek een medium om bestaande klanten en nieuwsgierige prospects te informeren en aan uw merk te binden. ‘Dat kan social ook’, hoor ik u zeggen. Ja klopt, maar het een sluit de ander niet uit. Een social media post wordt verstuurd naar de massa, met e-mail daarentegen kan juist heel gericht mensen benaderen worden.

Met e-mailmarketing kunt u uw klant echt leren kennen. Een e-mailprogramma houdt voor u bij op welke afbeeldingen en links in de e-mail er wordt geklikt. Dus welke informatie uw doelgroep wel en niet interessant vindt. En dit kan u zien op contactniveau. Op basis van dit klikgedrag kunt u de volgende nieuwsbrief alleen richten op contacten die middels hun klikgedrag hebben laten weten waarin zij geïnteresseerd zijn, bijvoorbeeld in bepaalde producten of onderwerpen. Contacten die daarin niet geïnteresseerd zijn, stuurt u iets anders of niets. Zo kunt u steeds beter uw contacten mailen met informatie die ook echt voor hun interessant is. Hiermee verhoogd u het doorklikratio naar de website of zelf het conversieratio.

Dit zijn enkele voorbeelden waarom het voor veel organisaties interessant is om te starten met e-mailmarketing of de activiteiten weer op te pakken. Key is natuurlijk wel; zorg voor goede content en leesbare e-mails.

Wat maakt een nieuwsbrief goed?

Houdt het design simpel en laat het aansluiten op de huisstijl van uw bedrijf. Er is niet veel nodig om de boodschap over te brengen. Duidelijke call-to-actions, beeld en de juiste content is meer dan voldoende. Als u net begint met e-mailmarketing is het emailprogramma MailChimp een laagdrempelige manier om in te stappen. Tot 2.000 contacten is het gratis te gebruiken en de interface is heel natuurlijk ingericht waardoor de eerste mailing zo is aangemaakt.

Mailings in MailChimp kunnen makkelijk aangemaakt worden via een drag-drop systeem. Geen uitgebreide HTML kennis voor nodig dus. Afbeelding, tekst of button items sleept u uit een bibliotheek naar het lege e-mail canvas. Ook kan er gekozen worden voor standaard templates bestaande uit kolommen, tekstvelden en knoppen. Bekijk dit overzicht voor een aantal van de beste MailChimp mailings.

Een ander voordeel van MailChimp is dat deze automatisch responsive zijn. Ik lees bijvoorbeeld mijn privé e-mail alleen nog maar op mijn mobiele telefoon. Een responsive e-mail is in 2017 echt wel een must.

Inhoud is key! Wat is dan goede content?

Een paar regels:

  1. Maak het de lezer makkelijk. Als u iemand benaderd, wilt diegene zelf niet nog moeite doen om de aanbieding te gaan zoeken. Biedt directe links aan of knoppen met filter weergaves. Zoals knoppen op basis van maat, kleur, type product of prijsklasse. 
  2. Gebruik data! Waarom zou ik een e-mail moeten ontvangen met mannenkleding als ik een vrouw ben? Hierover kunnen we altijd in discussie gaan dat ik wellicht de mannen sale kan laten zien aan een vriend, partner of vader. Maar vaak zal dit niet het geval zijn.

Tot slot: Hoe vaak een e-mail sturen?

Eens per week mailen is voor veel bedrijven echt te veel. Hoewel veel bedrijven er echt nog in geloven, vind ik één e-mail per week voor niet FMCG te veel. De meeste mensen kopen niet elke week schoenen, parfum of elektronica :).

Krijn TaconiskadeAmsterdam1087 HW