Marketing automation effectief inzetten

Marketing automation heeft de afgelopen jaren zo’n enorme vlucht genomen omdat het de online marketing heeft getransformeerd van outbound marketing (laat de leads jou vinden) naar inbound marketing (vind je eigen leads). Daarbij zorgt marketing automation voor een verbinding tussen de traditionele online marketing silo’s; SEA, SEO, Social, E-mailmarketing etc.

Het is belangrijk om te realiseren dat marketing automation niet enkel het implementeren van een tool bevat. Het gaat hier om het optimaliseren van de klantstrategie. In veel gevallen wordt de klantstrategie met behulp van marketing automation veranderd van ‘campagne-matig communiceren met de doelgroep’ naar ‘continu in contact zijn met de doelgroep’. Marketing automation draait enerzijds om het bij de hand nemen van een consument en deze met gepersonaliseerde content door het aankoopproces te begeleiden. Anderzijds is het bij uitstek geschikt om het conversiepercentage van de lead-to-salesfunnel te verhogen.

 

Aankoopproces en customer journey

Marketing automation volgt het aankoopproces van je doelgroep. Een aankoopproces is een proces dat een consument doorloopt voordat hij tot aankoop overgaat. Per product kan verschillen hoe lang dit proces duurt. Echter grofweg bestaat een aankoopproces altijd uit dezelfde fases, welke hieronder zijn weergegeven.

Een aankoopproces nabootsen voor jouw doelgroep doe je middels een buyer persona en customer journey. Door een gemiddelde of hele specifieke klantreis uit te werken, wordt duidelijk welke touchpoints te klanten maakt met jouw merk en welke informatie op welk moment ze nodig hebben. Deze touchpoints en informatiebehoeftes zijn de hoekpunten van je marketing automation strategie.

Lees meer over onze stappen bij het opzetten van een marketing automation

Marketing automation als onderdeel van je marketingmix

Marketing automation staat of valt bij de inzet van de andere online middelen. Marketing automation kan immers alleen uitgevoerd worden als er voldoende (waardevol) nieuw verkeer naar de website komt. Ook dienen de online kanalen afgestemd zijn op de fases waarin een consument zich in kan bevinden. Door dit op elkaar aan te sluiten creëer je als bedrijf een groot online bereik en online aanwezigheid. Het is de bedoeling dat een consument op zoek naar jouw product niet meer om jouw merk heen kan.

Dit doe je door ook andere online middelen in te zetten, zoals SEO, SEA, Retargeting en website optimalisatie.

Aan de slag

Als al het bovenstaande is uitgedacht en vastgelegd, worden de lead nurturing workflows ingericht in de marketing automation software en rol je ook je strategie uit over de andere kanalen. Waarna de software de daadwerkelijke aan de slag kan. Hierna begint het proces van continue optimalisatie van de bestaande workflows, bestaande campagnes, creatie van nieuwe buyer persona’s, nieuwe workflows en natuurlijk KPI monitoring en analyse.

 

 

Sprite IT maakt gebruik van cookies om u de beste website ervaring te bieden. Zo werken video's, social media integraties en plugins middels cookies. Lees meer over cookies op onze cookiepagina

Krijn TaconiskadeAmsterdam1087 HW