Marketing automation Amsterdam

Marketing automation neemt veel werk uit handen van je bedrijf in Amsterdam. Wanneer het beheren van je klantrelaties te veel tijd kost ben je toe aan automatisering. Gek genoeg maakt het automatiseren van je e-mails, berichten en andere communicatiemiddelen ze persoonlijker. Het is een online marketing toepassing die je bedrijf efficiënter maakt.

Als je te maken hebt met veel prospects en klanten is de data die je moet verwerken nog veel groter. Je wilt weten in welk segment elke klant valt en wanneer het tijd is om deze te benaderen. Laat een marketing automation tool jouw bedrijf in Amsterdam helpen om hier orde in te scheppen. Aan de hand van deze software weet je precies wanneer het tijd is om de kortingsbonnen te versturen of wie je kan introduceren aan het nieuwe assortiment.

Hoe werkt marketing automation?

Marketing automation werkt op basis van grote gegevensverzamelingen. Iedere keer als een klant of lead jouw website bezoekt, een order plaats of interacteert met je social media geven ze waardevolle data. Echter omdat het om zulke grote hoeveelheden gaat heb je iets nodig om het overzichtelijk te houden. Daar komt een marketing automation tool bij kijken. Met deze software rangschik je je klantenbestand in verschillende categorieën. Op basis van leeftijd, interesses en budget kan het systeem ze vervolgens benaderen om een aankoop te doen.

Marketing automation heeft de afgelopen jaren zo’n enorme vlucht genomen omdat het de online marketing heeft getransformeerd van outbound marketing (laat de leads jou vinden) naar inbound marketing (vind je eigen leads). Daarbij zorgt marketing automation voor een verbinding tussen de traditionele online marketing silo’s: SEA, SEO, Social, E-mailmarketing etc. Dit kan ook niet anders, want marketing automation heeft grote verkeersstromen nodig om goed te werken. Het werkt daarom het beste in combinatie met deze andere marketingkanalen.

Buyer persona en klantreis

Marketing automation volgt het aankoopproces van je doelgroep. Een aankoopproces is een proces dat een consument doorloopt voordat hij tot aankoop overgaat. Een aankoopproces nabootsen voor jouw doelgroep doe je middels een buyer persona en klantreis. Door een gemiddelde of hele specifieke klantreis uit te werken, wordt duidelijk welke touchpoints te klanten maakt met jouw merk en welke informatie op welk moment ze nodig hebben. Klantreis

 

 Bekijk alle diensten

 

Hoe gaat een marketing automation traject in z'n werk?

  1. Scan van de huidige marketing
  2. Scan van de concurrentie: om het onderscheidend vermogen te benutten, moeten we inzicht hebben wat de concurrentie precies doet.
  3. Ontwikkelen van buyer persona’s
  4. Ontwikkelen van de klantreis
  5. Opstellen van leadgeneratie & contentstrategie: we weten nu wie de doelgroep is en welke stappen ze doorlopen. Dan is het zaak om te bepalen hoe we ze gaan laten converteren. Welke onderdelen zijn daarvoor nodig en welke content moet er gegeneerd worden?
  6. Vaststellen van het lead nurturing traject & leadscoring definities: Hoe gaan we van een koude lead naar een warme? En hoe kunnen we aan de hand van verschillende variabelen bepalen of een lead opwarmt of juist afkoelt?
  7. Inrichten van het stappenplan en de processen in de marketing automation software

Het werk is dan nog niet gedaan. De processen moeten continu geoptimaliseerd worden, er moeten nieuwe buyer persona’s gemaakt worden, de KPI’s in de gaten gehouden worden en er moet uiteindelijk een rapportage komen.

De voordelen van Sprite IT

Geautomatiseerde processen vectorGeautomatiseerde processen

Voorkeuren doelgroepOntdek de voorkeuren van je doelgroep

Klantreis vectorOptimale klantreis van jouw klanten

Lead management

Marketing automation bestaat uit het opbouwen van profielen van de leads, het aanbieden van relevante informatie aan de hand van het profiel en als laatste bepalen of deze lead klaar is om naar sales gestuurd te worden. Lead management vormt een rode draad in deze drie fases. Lead management bestaat uit:

  • Lead intelligence: het weten wat de consument en lead nodig hebben om een tevreden klant te worden. Hiervoor moet bekend zijn wat voor hem belangrijk is of welke informatie hij wanneer nodig heeft. Een customer journey past bij deze stap.
  • Lead capture: het in de juiste richting wijzen van de lead of laten kennismaken met het merk, het binnenkrijgen van die lead. Wanneer een lead nog nooit in contact is geweest met het merk moet een contactpunt gecreëerd worden. Het startpunt van een customer journey, kan ook het start contactpunt worden.
  • Lead scoring: het toekennen van een waarde aan die (nieuwe) lead. Dit kan door het segmenteren van de lead op basis van specifieke kenmerken. De customer journey die gemaakt is, kan opgedeeld worden in fases. In elke fase kunnen andere dingen belangrijk zijn, hieraan kunnen waardes gehangen worden. Het downloaden van een brochure is bij het eerste contact moment minder interessant dat wanneer dit gebeurt in de fase voor aankoop. Dit segmenteren kan bijvoorbeeld op basis van het gedrag, de fase in aankoopcyclus en mate van interactie, hieraan worden waardes toegekend.
  • Lead nurturing: het op maat aanbieden van de informatie die de lead nodig heeft. Actief (bannering) dan wel passief (website content aanpassen). Iemand kan zich in het begin bijvoorbeeld inschrijven voor de nieuwsbrief. Dit laat zien dat iemand geïnteresseerd is. Als er dan bekend is welk product hij vaker bekeken heeft, kan dit aangeboden worden in zijn welkomstmailing.

Middels lead management worden profielen opgebouwd. Die profielen kunnen dan klant of groep-specifiek benaderd worden via e-mailmarketing en landingspagina’s. Dit benaderen, de nurturing, van die lead wordt middels marketing automation tools, automatisch gedaan. Aan de hand van open- of klikgedrag kan een lead verder geëvalueerd worden.

Marketing automation voor mij bedrijf in Amsterdam?

Marketing automation is voor ieder bedrijf toepasbaar. Of je nu een kleine groep klanten hebt of heel veel, het maakt voor het proces niet uit wat de aantallen zijn. Als specialist in Amsterdam hebben we veel bedrijven geholpen met het binnenhalen van nieuwe klanten, maar ook met het verbeteren van de relaties met de huidige.

Iedere keer checken wie je ook al weer een update moet sturen over het assortiment kost veel tijd. Je collega’s kunnen veel efficienter werken als een computer het bulk van het werk voor ze doet. We hebben het hier om de terugkerende taken zoals het opdelen van de gegevens in categorieën of het op zoek gaan naar patronen.

Persoonlijke berichten door automatisering

Elke keer dat jij contact hebt met je prospects en klanten wil je dat het ertoe doet. Ons bedrijf stelt door marketing automation jou in staat om te herkennen wat je klanten willen. Het houdt bij wat de kenmerken zijn van specifieke klanten. Op basis van deze interesses worden automatisch berichten klaargezet. Zelfs het versturen kan geautomatiseerd worden.

Door een volledig beeld te krijgen van al je contacten bouw je een groot klantenbestand op. Alles dat ze hebben gedaan op je website bouwt een profiel op. Je hebt hierdoor zeer gepersonaliseerde accounts tot je beschikking. En omdat je zo’n goed beeld hebt van iedereen kun je persoonlijke berichten sturen. De effectiviteit van deze boodschappen is vele malen groter dan ongerichte bulk mails.

Meer lezen over dit onderwerp? Lees een van deze blogs.

Laat jouw marketing automation over aan Sprite IT

Wil jij dat jouw marketing automation wordt uitgevoerd door een echte professional? Laat dan een specialist van Sprite IT in Amsterdam de tools installeren. Hiermee ben jij straks een fractie van de tijd bezig om je klanten te bedienen van hoogwaardige interacties. Nooit meer stuur je een kortingscode naar de verkeerde doelgroep en nooit meer mis jij de kans om in te haken op een belangrijk moment.

Wil jij het liefst meteen beginnen met het opzetten van je marketing automation in Amsterdam? Neem dan contact met ons op en vraag naar de mogelijkheden.

Wat valt onder marketing automation?
Onder marketing automation verstaan we de processen die de communicatie met je doelgroep automatiseert. De processen om te communiceren met je klaten worden niet alleen sneller, maar ook doeltreffender. Dit komt omdat de tools de berichten per klant op persoonlijk vlak afstemmen. Gebruikersvoorkeuren worden bijvoorbeeld gebruikt om de e-mail in te richten.
Wat betekent marketing automation?
Marketing automation betekent het automatiseren van je marketing. Veel marketingkanalen volgen een vaste flow chart. Als situatie A zich voordoet dan volgt actie B. Deze stappen kunnen concreet uitgevoerd of voorbereid worden door software. Met onze marketing automation dienst maak jij optimaal gebruik van de tools om deze stappen te automatiseren.
Hoe draagt CRM bij aan de optimalisatie van de marketing activiteiten van een marketingafdeling van een bedrijf?
Jouw CRM is het hart van de communicatie met je klanten. Je creeërt een grote database waaruit je werknemers putten om jouw klanten van dienst te zijn. De marketing automation tools maken ook gebruik van deze database. Zo herkennen ze welke producten in trek zijn bij welk type klanten en kunnen hier bijvoorbeeld kortingcoupons voor aanmaken op het moment dat de verkopen langzamer lopen.

Kom meer te weten over de beschikbare pakketten

Voornaam
Achternaam
E-mailadres
Telefoonnummer
Bedrijf / Website
Interesse
Bericht

Sprite IT, het marketingbureau voor het MKB

Krijn TaconiskadeAmsterdam1087 HW