Het belang van adverteren op social media

De afgelopen jaren is social media niet meer weg te denken. Zo is 90% van de Nederlanders actief op het social media. Een must voor iedere organisatie niet? Toch is niet ieder overtuigd. Wie niet de tijd en geld investeert in social media slaat de plank volledig mis. Social media biedt verschillende kansen op het gebied van online marketing.

Een manier om social media effectief in te zetten als organisatie is, door gebruik te maken van de advertentie opties. Social media advertising is een vorm van betaalde media. Bij betaalde media richt je op ruimtes binnen diverse social media kanalen. 

Ben je geen actieveling op het gebied van social.  Als specialist op het gebied van adverteren helpen wij jou graag verder met het opstellen van de juiste social campagnes. 

 

Voordelen van adverteren op social media

Social media advertising is geschikt voor iedere organisatie en neemt verschillende voordelen met zich mee:

  • een groot bereik genereren
  • een merk of product, promoties en acties onder de aandacht brengen
  • de doelgroep leren kennen
  • goed meetbaar
  • voordeliger dan massamedia

Door de unieke targeting opties die social media kanalen biedt aan adverteerders, kun je je richten op een specifieke markt.  Aan de hand van jouw gewenste doelstellingen maken wij een uitgewerkt plan voor elk social kanaal. 

 

Advertentie vormen van de social media kanalen

Ieder social media kanaal kan anders ingezet worden. Dit ligt geheel aan de doelstellingen van de organisatie of bijbehorende doelgroep. Hieronder bespreken we kort welke platformen op welke manier ingezet kunnen worden.

Facebook advertising

Facebook is met 9,6 miljoen gebruikers de grootste social kanaal van Nederland. Facebook wordt dagelijks door vele Nederlanders in gebruik genomen en is daarmee ook erg aantrekkelijk voor bedrijven en organisaties. Maar met alleen een bedrijfsprofiel gevuld met content kom je er niet. Om een specifieke markt te bedienen is het van belang om advertenties te plaatsen. Hiermee vergroot je niet alleen jouw bereik naar nieuwe klanten maar ook meer conversie naar de website. Naast het toepassen van verschillende targeting opties kun je ook bepalen hoe de advertentie wordt weergeven.

Er zijn verschillende advertentie vormen binnen Facebook. Je kunt ervoor kiezen om een gesponsorde update of een standaard advertentie te tonen. Hieronder zie je een voorbeeld van een gesponsorde update van een van onze klanten. De gesponsorde advertentie wordt weergeven bij interacties, nieuwsoverzichten en aan de rechterkant van de pagina.

Facebook advertentie

 

LinkedIn advertising

LinkedIn is een social kanaal die enorm is gegroeid de afgelopen jaren. LinkedIn heeft maar liefst 4,2 miljoen gebruikers in Nederland. Het social kanaal is binnen de business to business markt erg aantrekkelijk. Ook op LinkedIn kan er gebruik gemaakt worden van advertenties. Met een LinkedIn advertentie kun je meer bekendheid creëren onder de doelgroep. Denk aan een blog of vacature die vanuit LinkedIn doorverwezen wordt naar de website.

Advertenties op LinkedIn kunnen weergeven worden in twee verschillende posities. Bovenaan de pagina als nieuwsoverzicht of aan de rechterkant van de pagina. Hieronder zie je het voorbeeld van advertenties die zichtbaar zijn aan de rechterkant van de homepagina op LinkedIn. Deze advertenties zijn alleen zichtbaar voor de targetgroep.

LinkedIn advertentie

 

 

 

 

 

 

 

Richt je je op een B2B markt en wil je meer weten over de mogelijkheden van adverteren op jouw LinkedIn pagina? Dan is adverteren via LinkedIn wellicht interessant voor jou.

 

Twitter advertising

Met 2,6 miljoen gebruikers in Nederland is Twitter een interessant social kanaal. Bij Twitter spelen we goed in op het nu moment. Een campagne starten vanuit Twitter wordt opgebouwd rondom onverwachte of alledaagse gebeurtenissen.  Door het drukke verkeer op Twitter is het belangrijk om je ook hier specifiek te richten op de doelgroep. Dit gebeurt doormiddel van adverteren. Het is mogelijk om gebruikers op relevante zoekwoorden, locatie, geslacht, type apparaat en interesses te targetten.

Twitter biedt drie advertentie vormen aan:

  • Promoted accounts waar je bedrijfsprofiel komt te staan onder het kopje wie te volgen.
  • Promoted tweets die vertoond worden op de tijdlijn van de specifieke doelgroep.
  • Promoted trend waar de gekozen hashtag één dag lang gesponsord blijft staan.

Wil je inhaken op real time conversaties aan de hand van bijvoorbeeld hashtags, dan is adverteren op Twitter een stap in de juiste richting.

Instagram advertising

Instagram is een snel groeiend social media kanaal. Instagram heeft momenteel 2,1 miljoen gebruikers in Nederland. Instagram was het platform voor jongeren om foto’s te plaatsen, delen en berichten te versturen. Door de groei en populariteit zagen organisaties een kans om zich te binden met deze doelgroep door een bedrijfsprofiel te maken. Om het gemakkelijker te maken voor deze organisaties heeft Instagram de functie adverteren toegevoegd aan het platform. Door te adverteren op Instagram breng je niet alleen jouw product of dienst onder de aandacht, maar kun je ook inhaken op gebeurtenissen en meer loyaliteitsacties inrichten naar bestaande klanten.

Instagram biedt drie typen advertenties aan:

  • Een foto advertentie die de mogelijkheid biedt om een foto te plaatsen met bijpassende tekst en tags.
  • Een carrousel advertentie die de mogelijkheid biedt om meerdere beelden te uploaden in één advertentie.
  • Een video advertentie met een maximum van 30 seconden.

 

Sprite IT maakt gebruik van cookies om u de beste website ervaring te bieden. Zo werken video's, social media integraties en plugins middels cookies. Lees meer over cookies op onze cookiepagina

Krijn TaconiskadeAmsterdam1087 HW