Wat is een online marketing strategie?

Als je een bedrijf hebt waarmee je wilt groeien kom je op een gegeven moment niet meer om een online marketing strategie heen. Je kunt wel lukraak marketing inzetten, maar grote kans dat je dan geld verspilt. Alleen door gericht je budget in te zetten krijg je de resultaten die je wilt. Maar hoe maak je nu zo’n online marketing strategie? Hier gaan we je stap voor stap mee helpen. We hebben het in acht stappen uiteen gezet. Als je deze aanpak volgt zul je niks missen.

Waarom een online marketing strategie?

Een online marketing strategie maak je van tevoren omdat je zeker wilt zijn dat je plannen slagen. Je gaat er immers geld aan uitgeven, dan wil je ook dat je er iets voor terugkrijgt. Een online marketing strategie maken zorgt voor structuur en helderheid. Je maakt het concreet wat je wilt doen, wie je wilt bereiken, hoeveel je eraan uit mag geven en binnen welk termijn je resultaat wilt behalen.

Alleen als je iets kunt meten kun je weten of je op het juiste spoor zit. Daarom zoek je alles vooraf uit en stel je doelen op. Op deze manier verhoog je niet alleen de kans van slagen, maar weet je ook hoe succesvol je onderneming precies is geweest.

Stel doelen

Wat wil ik halen uit mijn online marketing is de eerste vraag? Op basis van het antwoord kun je een passende strategie maken. Dit ligt voor ieder bedrijf anders. In het begin wil je misschien meer mensen die zich aanmelden voor je nieuwsbrief. Webshops willen misschien dat de uitgegeven bedragen per bestelling hoger worden.

Op de langer termijn kun je denken aan het vergroten van je branding of naamsbekendheid. Wat het ook is, elk doel heeft een eigen aanpak. Daarom is het zo belangrijk dat je hier van tevoren mee aan de slag gaat. Wanneer je zeker weet wat je wilt versterken binnen je bedrijf ga je door naar de volgende stap.

Bepaal hoe je gaat meten

Zoals gezegd kun je zonder te meten niet weten hoe succesvol je bent geweest. Weten hoe je gaat meten is daarom net zo belangrijk als weten wat je gaat meten (je doelen). Een goede manier is om hier Google Analytics voor te gebruiken. Je website koppelen duurt niet lang en je hebt meteen alle gegevens uit je online marketing strategie binnen handbereik.

Het kan ook zijn dat je liever iets anders meet. Sommige branches werken op maat en kunnen daarom niet direct de conversies meten via de website. In dit soort gevallen heb je software nodig om bijvoorbeeld het aantal aangevraagde offertes via de telefoon te kunnen meten. Wat het ook is, zorg dat alle medewerkers weten hoe ze moeten meten. Door gestandardiseerd te werk te gaan breng je alle gegevens bijeen en worden je metingen accurater.

Bepaal je doelgroep

Voor jouw diensten of producten bestaat een doelgroep. In veel gevallen komen er zelfs meerdere doelgroepen voor in aanmerking. Zorg dat je al deze doelgroepen door en door kent. Dat maakt het namelijk een stuk makkelijker om er betere conversies uit te halen.

Doe onderzoek naar wie op zoek is naar jouw diensten. Zodra je dit weet kun je verder nagaan wat precies de problemen zijn waar zij tegenaan lopen. Heb jij de oplossing? Grote kans dat ze dan het liefst met jou zaken doen. Het enige dat je hoeft te doen is je uniek te profileren naast de concurrentie, maar daarover lees je hieronder meer.

Bepaal je budget

Alhoewel een online marketing strategie in alle vormen en maten te gieten is, heeft het budget wel een directe invloed op het succes ervan. Van een online marketing strategie met € 100 marketingkosten kun je niet hetzelfde verwachten als een van € 1.000. De online marketeers hebben minderbewegingsruimte bij een kleiner bedrag.

Zeker bij iets als Google Ads is het budget een belangrijke factor. Niet alleen omdat het bepaalt hoe zeer je kunt meebieden op een plek bovenaan de zoekresultaten, maar soms hebben de campagnes even nodig om het gedrag te meten op specifieke vertoningen van zoekwoorden.

Bekijk je concurrentie

Je bent niet de enige in je branche die heeft nagedacht over het inzetten van een online marketing strategie. Wil jij ook online actief zijn met mailings, social media posts, advertenties of hoge organische posities dan moet je weten wat je concurentie doet. Op deze manier kom je erachter hoeveel anderen willen scoren op bepaalde zoekwoorden of hoeveel ze ongeveer uitgeven aan hun social media team. Het stelt je tevens in staat om op zoek te gaan naar de mogelijkheden waar nog weinig concurrentie op zit.

Maak een plan van aanpak

Nu de voorbereiding compleet is kun je verder met het plan van aanpak van je online marketing strategie. Omdat er behoorlijk wat werk bij komt kijken is het slim om bij het hele traject een specialist te betrekken. Wij bij Sprite IT bijvoorbeeld kunnen alles voor je uitzetten waardoor jij geen omkijken meer hebt naar je marketing. We nemen het graag van je over waarbij je wel nog betrokken blijft bij de voortgang.

Een plan van aanpak moet de doelen hebben, maar ook een tijdgerichte indeling. Wanneer wil je wat doen? Voor wanneer heb je bepaalde posities nodig? Door content vooruit te schrijven kun je het beter inschatten en online zetten wanneer je wilt.

Voer je online marketing strategie uit

Ook bij de uitvoering van de online marketing strategie is het handig om een professionele partij te hebben. Besteed het uit aan ons bureau en je hoeft zelf geen tijd hieraan te besteden. Het uitvoeren van zo’n plan vergt flexibiliteit en inzicht. En kan namelijk van alles veranderen tijdens de loop van het project. Door op tijd te schakelen ga je problemen uit de weg en haal je alsnog je doelen voor de gestelde deadline.

Vergeet niet te monitoren

Gaandeweg monitoren is de beste oplossing om te voorkomen dat je uit de koers van je origineel plan raakt. Om accuraat te monitoren heb je veel verschillende marketing tools om je te helpen. Het in de gaten houden van de voortgang van je online marketing strategie hoeft niet veel tijd te kosten. Hoe efficienter, hoe beter.

Sla deze stap echter nooit over, want als je er later achterkomt dat dingen niet lopen zoals gepland kan het veel geld kosten. Monitoren is een goedkope manier om ervoor te zorgen dat het budget goed besteed wordt.

Een online marketing strategie van Sprite IT

Kom jij er met deze tips nog niet uit om een online marketing strategie voor je bedrijf te maken? Geen probleem, bij Sprite IT helpen we je graag. Sterke nog, het komt regelmatig voor dat ondernemers door de bomen het bos niet zien. Online marketing is geen makkelijk vak en het kan lastig zijn om een begin te maken. Stap daarom laagdrempelig in en vraag advies aan ons online marketing bureau.

 

Wat wordt jouw strategie?

Voornaam
 
Achternaam
 
E-mailadres
  
Telefoonnummer
  
Bedrijf / Website
Interesse
 
Bericht
 

 Sprite IT Web & Online Marketing, het marketingbureau voor het MKB

Krijn TaconiskadeAmsterdam1087 HW