Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is voorzitter van de werkgroep “Communicatie Energiebesparen Woonconsument”. Deze werkgroep maakt plannen voor een betere samenwerking tussen de partners uit het SER energieakkoord. In het energieakkoord is opgenomen dat maatschappelijke organisaties, marktpartijen en de overheid een voorlichtingsprogramma moeten opzetten. Het ministerie vraagt onze hulp bij het maken van een analyse van de informatie die woonconsumenten online vinden in de zoektocht naar antwoorden op de vraag: “Wat komen woonconsumenten online tegen als zij gaan zoeken naar mogelijkheden om energie te besparen in hun woning?”
De eerste uitdaging: Tijd tussen het 1e contact tussen met het Ministerie en tot presentatie van de uitkomst van het onderzoek: 2 weken.
De tweede uitdaging: De werkgroep heeft nog niet nagedacht over doelgroep segmentatie, geen analysemodellen of analysevariabelen vastgelegd.
2 weken voor een dergelijke project zijn er ongeveer 4 te weinig, maar goed teamwork doet wonderen. Exact 2 weken na het eerste contact met het Ministerie presenteerde wij onze onderzoeksresultaten. Een samenvatting van de behaalde resultaten:
“Bedankt voor jullie heldere presentatie en de grote hoeveelheid werk dat jullie in korte tijd verzet hebben. Ik ben het rapport aan het lezen en het is zeer goed doordacht.”