Haal meer uit jouw website met Conversie optimalisatie

Conversie optimalisatie gaat over het verbeteren van een online webplatform. Zodra een website online gaat is het zaak dat deze constant verbeterd wordt om het optimale resultaat te behalen. Het doel van conversie optimalisatie is rendement te verhogen; bezoekers omzetten naar daadwerkelijke leads of meer verkopen realiseren. Dit doen we door jouw website of webshop te optimaliseren op het gebied van design, inrichting of techniek. Alle optimalisaties worden bewust doorgevoerd door middel van analyses van jouw website statistieken en A/B testing.

Analyse website statistieken

Hoe presteert de website? Wat is het bouncepercentage per pagina? Welke uitstappunten zijn er? Welke knelpunten komen bezoekers tegen? Dit zijn essentiële vragen bij conversie optimalisatie en het antwoord krijgen wij door website statistieken te analyseren. Met Google Analytics komen we tot de inzichten die de keuzes in conversie optimalisatie ondersteunen.

Door gebruik te maken van Analytics kijken we naar de verschillende stappen van het conversieproces. Het kan voorkomen dat de bezoeker op jouw pagina al afhaakt bij het invullen van een formulier. Een oorzaak kan zijn dat de aanmeldingsprocedure te lang is of er wordt een foutmelding gegeven. Dit geeft aan dat deze pagina op de website extra aandacht nodig heeft voor het toepassen van conversie optimalisatie.

 

 Bekijk alle diensten

A/B testing voor website optimalisatie

Met een A/B test worden twee versies ontwikkeld. Bijvoorbeeld voor de landingspagina. 50% van de bezoekers ziet versie 1. En de overige 50% van de bezoekers ziet versie 2. Hierbij testen we welke versie beter werkt voor de bezoekers, zonder dat zij dit merken tijdens het websitebezoek. De conclusies en inzichten die vanuit de websiteanalyse wordt vastgesteld, vormen de basis voor conversie optimalisatie. Actiepunten ter verbetering van de website kunnen uiteen lopen. Zo kan er getest worden: Welke call-to-action spreekt het meest aan? Is het de blauwe of oranje knop waar eerder op geklikt wordt? Werkt een lang of kort contactformulier beter? Met A/B testen kunnen we snel inzichtelijk maken hoe de doelgroep reageert op de aanpassingen in de website.

Er zijn vele zaken op de website die getest kunnen worden door A/B testing bijvoorbeeld:

  • Een call-to-action button in twee verschillende kleuren testen
  • Contactformulier aan de linker- of rechterkant plaatsen
  • Social sharing buttons onderaan of bovenaan de pagina
  • Persoonlijke- of stockfoto’s toepassen op de pagina's
  • Plaatsen van één of meerdere filteropties om het proces naar de aankopen of diensten te versnellen

 Voor de uitvoer van A/B testing zijn er verschillende tools beschikbaar, zoals Optimizely. Lees ook onze update over conversie optimalisatie middels A/B testing

Door de best practices toe te passen in de website, analyses uit te voeren en testing toe te passen zal het webplatform continu worden verbeterd en een hoger rendement wordt nagestreefd.

 

De voordelen van Sprite IT

Klanten vectorÉcht klanten in plaats van leads

Stijgende grafiek vectorMeetbare resultaten

Winstgevende website vectorWinstgevende website

Meer lezen over dit onderwerp? Lees een van deze blogs.

Wat betekent conversie optimalisatie?
Conversie optimalisatie binnen de marketing houdt in dat je je inzet om meer bezoekers of leads om te zetten naar daadwerkelijke klanten. Dit kan zijn door je overtuigingskracht te vergroten, jouw aanbod aantrekkelijker te maken of de drempel te verlagen om klant te worden.
Wat wordt er bedoeld met conversie?
Met conversie wordt bedoeld dat iemand die eerst in de potentiële klanten groep viel, nu een klant wordt. Op het moment dat iemand overstag gaat en klant van jou wordt is er sprake van conversie. Het is dus de overgang van potentiële klant naar reële klant.
Hoe kun je de conversie ratio verbeteren?
De conversie ratio verbeter je door erachter te komen wat klanten willen. Als jij jouw bezoekers geeft wat ze willen worden ze klant. Ook het wegnemen van eventuele belemmeringen of twijfels vergroot de conversie ratio. Dit kan onder andere door de knoppen op de website te veranderen, kleuren aan te passen of het winkelsysteem te vergemakkelijken. Het is een kwestie van testen en meten.

Ontdek hoe jij meer uit je website kunt halen!

Voornaam
Achternaam
E-mailadres
Telefoonnummer
Bedrijf / Website
Interesse
Bericht

Sprite IT Web & Online Marketing, het marketingbureau voor het MKB

Krijn TaconiskadeAmsterdam1087 HW