Marketing strategie

Creatieve oplossingen

Strategiebepaling

Haal meer uit jouw website met Conversie optimalisatie

Conversie optimalisatie gaat over het verbeteren van een online webplatform. Zodra een website online gaat is het zaak dat deze constant verbeterd wordt om het optimale resultaat te behalen. Het doel van conversie optimalisatie is rendement te verhogen; bezoekers omzetten naar daadwerkelijke leads of meer verkopen realiseren. Dit doen we door jouw website of webshop te optimaliseren op het gebied van design, inrichting of techniek. Alle optimalisaties worden bewust doorgevoerd door middel van analyses van jouw website statistieken en A/B testing.

Analyse website statistieken

Hoe presteert de website? Wat is het bouncepercentage per pagina? Welke uitstappunten zijn er? Welke knelpunten komen bezoekers tegen? Dit zijn essentiële vragen bij conversie optimalisatie en het antwoord krijgen wij door website statistieken te analyseren. Met Google Analytics komen we tot de inzichten die de keuzes in conversie optimalisatie ondersteunen.

Door gebruik te maken van Analytics kijken we naar de verschillende stappen van het conversieproces. Het kan voorkomen dat de bezoeker op jouw pagina al afhaakt bij het invullen van een formulier. Een oorzaak kan zijn dat de aanmeldingsprocedure te lang is of er wordt een foutmelding gegeven. Dit geeft aan dat deze pagina op de website extra aandacht nodig heeft voor het toepassen van conversie optimalisatie.

A/B testing voor website optimalisatie

Met een A/B test worden twee versies ontwikkeld. Bijvoorbeeld voor de landingspagina. 50% van de bezoekers ziet versie 1. En de overige 50% van de bezoekers ziet versie 2. Hierbij testen we welke versie beter werkt voor de bezoekers, zonder dat zij dit merken tijdens het websitebezoek. De conclusies en inzichten die vanuit de websiteanalyse wordt vastgesteld, vormen de basis voor conversie optimalisatie. Actiepunten ter verbetering van de website kunnen uiteen lopen. Zo kan er getest worden: Welke call-to-action spreekt het meest aan? Is het de blauwe of oranje knop waar eerder op geklikt wordt? Werkt een lang of kort contactformulier beter? Met A/B testen kunnen we snel inzichtelijk maken hoe de doelgroep reageert op de aanpassingen in de website.

Er zijn vele zaken op de website die getest kunnen worden door A/B testing bijvoorbeeld:

-          Een call-to-action button in twee verschillende kleuren testen

-          Contactformulier aan de linker- of rechterkant plaatsen

-          Social sharing buttons onderaan of bovenaan de pagina

-          Persoonlijke- of stockfoto’s toepassen op de pagina's

-          Plaatsen van één of meerdere filteropties om het proces naar de aankopen of diensten te versnellen

 Voor de uitvoer van A/B testing zijn er verschillende tools beschikbaar, zoals Optimizely. Lees ook onze update over conversie optimalisatie middels A/B testing

Door de best practices toe te passen in de website, analyses uit te voeren en testing toe te passen zal het webplatform continu worden verbeterd en een hoger rendement wordt nagestreefd.

Sprite IT maakt gebruik van cookies om u de beste website ervaring te bieden. Zo werken video's, social media integraties en plugins middels cookies. Lees meer over cookies op onze cookiepagina

Krijn TaconiskadeAmsterdam1087 HW