De impact van voice search en conversational marketing

27 maart 2024

Technologie raakt steeds meer verweven met ons dagelijks leven, logisch dus, dat ook de manier waarop we informatie zoeken verandert. Welkom in het tijdperk van voice search en conversational marketing – dit zijn trends die niet alleen de manier waarop we zoeken verandert, maar ook de manier waarop potentiële klanten bedrijven benaderen.

Beide trends vervullen de behoeften van gebruikers en potentiële klanten om snel en toegankelijk, relevante antwoorden op hun vragen te krijgen. Efficiëntie en gemak worden steeds belangrijker.

Wat is Voice Search?

Voice search, of spraakgestuurd zoeken, is het gebruik van spraakcommando's om zoekopdrachten op internet uit te voeren. Het gemak van vragen als "Hey Google, waar vind ik de beste pizza in de buurt?" spreekt voor zich. Met deze technologie kunnen gebruikers ook handsfree zoeken, bijvoorbeeld tijdens het rijden.

Aangedreven door slimme assistenten zoals Siri, Google Assistant, en Alexa, Amazon Echo, Microsoft Cortana en de VA van Android, wordt voice search steeds populairder. Het is iets waar wij als marketeers echt al lang niet meer omheen kunnen.

De impact van voice search en conversational marketing

Waarom moet je jouw marketingstrategie hierop aanpassen?

Het simpele antwoord: omdat het gebruik van voice search explosief groeit. In onze eerder blog over “De toekomst van zoekmachine optimalisatie.”, vertelden we al over de enorme omvang van voice search.  Deze trend zet alleen maar door.

Als je jouw website en content niet optimaliseert voor voice search, betekent dit dat je een grote groep potentiële klanten misloopt. Het is dus belangrijk dat je hiermee aan de slag gaat en het onderdeel maakt van je marketingstrategie!

Hoe optimaliseer je voor voice search?

De sleutel tot succes ligt in het begrijpen van hoe mensen zoeken wanneer ze praten in plaats van typen. Spraakzoekopdrachten zijn vaak langer en meer in vraagvorm. Dit vereist een subtiele maar belangrijke verschuiving in je SEO-strategie.

Focus op Natuurlijke Taal

Optimaliseer je content voor lange zoekopdrachten en gebruik natuurlijke, conversatie-achtige zinnen. Denk aan hoe je zelf een vraag zou stellen aan je slimme assistent en verwerk deze manier van spreken in je teksten.

Gebruik veelgestelde vragen (FAQ)

 Een effectieve manier om dit te doen, is door een FAQ-sectie op je website op te nemen die antwoord geeft op directe vragen. Bijvoorbeeld: "Wat zijn de openingstijden van [jouw bedrijf]?" of "Hoe kan ik [een bepaald product] bestellen?"

Lokale SEO

Aangezien veel voice searches gericht zijn op lokale resultaten, is het essentieel om je lokale SEO op orde te hebben. Zorg ervoor dat je Google Mijn Bedrijf-profiel up-to-date is en optimaliseer je content voor lokaal relevante trefwoorden.

Wees duidelijk en beknopt

 Slimme assistenten geven de voorkeur aan duidelijke, beknopte antwoorden. Werk aan de structuur van je content zodat de kern snel duidelijk is. Featured snippets spelen hierbij een grote rol, dus structureer je antwoorden op een manier die hiervoor in aanmerking komt.

Conversational Marketing: Dialoog boven monoloog

Naast voice search speelt conversational marketing een steeds belangrijkere rol. Deze aanpak focust op het bouwen van één-op-één relaties met klanten via dialogen, vaak via chatbots of live chat. Personalisatie en beschikbaarheid spelen hierin een belangrijke rol. Klanten verwachten snelle en persoonlijke antwoorden op hun vragen, op ieder moment van de dag.

 Implementatie van conversational marketing in jouw strategie

De digitale consument wil snelheid, efficiëntie en vooral, gemak. Door conversational marketing te integreren in je site versterk je klantenservice en klantenbinding. Daarbij zorgt de dialoog voor inzicht in de behoeften en voorkeuren van je doelgroep. En met die inzichten, kun je optimaliseren!

Biedt bij de implementatie van conversational marketing waarde vanaf het eerste contact. Zorg ervoor dat je chatbot of live chat dienst direct nuttige informatie biedt.

Een goede binnenkomer kan het verschil maken tussen een blijvende klantrelatie of een verloren bezoeker. Goede conversational marketing, betekent dus ook: conversieoptimalisatie!

Leer van ieder gesprek

De digitale dialoog met klanten zorgt voor waardevolle inzichten in de behoeften en voorkeuren van je doelgroep. Analyseer de interacties en pas je aanpak daarop aan om steeds te optimaliseren.

Integreer met andere kanalen

Zorg ervoor dat de overgang tussen verschillende communicatiekanalen (zoals van chat naar e-mail of telefoon) naadloos verloopt voor de gebruiker.

Succes behalen?

Nu je de impact van voice search en conversational marketing begrijpt, begrijp je ook dat dit het juiste moment is om ze onderdeel van je marketingstrategie te maken! Ga aan de slag met het optimaliseren van je content voor spraakzoekopdrachten en gebruik conversational marketing om potentiële klanten vast te houden en het aantal conversies te verhogen.

Gebruik deze kans om jouw bedrijf goed op de kaart te zetten! Geen idee waar je moet beginnen? Wij wel, we helpen je graag om dit succesvol te doen.

Neem contact met ons op, dan gaan we eerst eens goed met je meedenken

Voornaam
 
Achternaam
 
E-mailadres
  
Telefoonnummer
  
Bedrijf / Website
Interesse
 
Bericht
 

Krijn TaconiskadeAmsterdam1087 HW