De juiste Social media monitoring tool voor jouw organisatie

10 augustus 2017

Uit het Social Media Onderzoek van januari 2017 wordt duidelijk hoe groot social platformen als Facebook, Whatsapp en Instagram zijn geworden. Facebook wordt dagelijks door 250 miljoen mensen gebruikt en Instagram heeft 1,5 miljoen dagelijkse gebruikers. Door de enorme groei van social media platformen als Facebook en Instagram is het niet verkeerd om een hulpmiddel te gebruiken om deze verschillende platformen in één handomdraai te managen.

De lijst van verschillende soorten social media wordt steeds langer. Om dit als organisatie haalbaar up-to-date te houden zijn social media monitoring tools in het leven geroepen. Met een dergelijke tool manage je  per kanaal meer je social media content, maar plan je alle content voor ieder kanaal op één centrale plek in. In dit blogartikel vergelijken we twee gratis social media tools om je een beter beeld te geven welke factoren belangrijk zijn Bij het kiezen voor een dergelijke tool.

Waarom een social media monitoring tool?

Allereerst bekijken we wat de voordelen zijn om een social media tool te gebruiken. Voordelen van een goede social media tool zijn:

-          Social media kanalen en activiteiten in één overzichtelijk dashboard

-          Controle over verschillende platformen

-          Tijd besparend door content vooruit te plannen

-          Webcare mogelijkheden via social

-          Versterken branding en reputatie door eenduidig beeld en communicatie over de platformen

-          Inzichten in social gebruik van je doelgroep

-          Concurrenten monitoren

-          Gemakkelijk en snel content aanpassen op één centrale plek

-          Statistieken en rapportages

-          Verschillende inlogs mogelijk waardoor meerdere personen accounts kunnen beheren

Om de vergelijking te maken met social media tools maken we gebruik van verschillende criteria. De onderwerpen die belangrijk zijn voor een gratis social media tool zijn gebruiksgemak, rapportages, webcare, en kanaal mogelijkheden. We maken de vergelijking tussen de populairste gratis social media tools namelijk; Hootsuite en Buffer.

Hootsuite

Hootsuite is de meest bekende social media tool. Over de gehele wereld wordt er gebruik gemaakt van Hootsuite. Hootsuite is gemakkelijk in gebruik te nemen door haar overzichtelijke dashboard met onbeperkte mogelijkheden. Zodra de content gepubliceerd is kun je deze analyseren aan de hand van de statistieken die Hootsuite aanbiedt. .

De kanaalmogelijkheden binnen de gratis versie van Hootsuite zijn: Twitter, Facebook, LinkedIn, Google +, Pinsterest, YouTube, Wordpress blog en Instagram met pushberichten. Hootsuite biedt drie verschillende versies aan; gratis, Pro voor €7,99 per maand en Business met een prijs op maat. Met de gratis versie kun je drie sociale profielen toevoegen aan HootSuite, berichten inplannen en eenbasis analyse Doen. Uitgebreide rapportages zijn in de gratis versie niet mogelijk, maar met de statistieken heb je wel al een deel inzichtelijk

Voordelen van gratis Hootsuite:

-          Diverse apps beschikbaar voor telefoon en tablets

-          Ingebouwde link shortner om URL-links te verkorten

-          Webcare

-          Delen via een Hootlet

-          RSS-feeds koppelen

-          Overzichtelijk

-          Gebruiksvriendelijk

-          Vele kanaal mogelijkheden Twitter, FB, LinkedIn, Google+, Pinterest, Youtube, Wordpress en Instagram

Nadelen van gratis Hootsuite:

-          Beperkte analyse opties

-          Beperkingen bij gratis versie

-          Geen CRM koppeling

 

Buffer

Buffer het broertje van Hootsuite. De social media tool Buffer is zowel op desktop als mobiele te gebruiken om social media kanalen te beheren op één plek. Je kunt net als bij Hootsuite berichten via het dashboard inplannen voor de kanalen.

Ook hier kan je met analyse mogelijkheden de resultaten bekijken van gepubliceerde berichten. Buffer selecteert de meest en minst populaire posts automatisch. Voor elk netwerk is er in Buffer een berichtenoverzicht met reacties, likes, kliks, bereik, re-shares beschikbaar. Deze statistieken zijn alleen te zien bij een betaalde abonnement en dus niet bij de gratis versie te gebruiken.

Buffer biedt de volgende social kanalen aan op de gratis versie: Facebook, LinkedIn, Twitter, Google+ en Pinterest. Bij Buffer is het alleen mogelijk één sociaal profiel per account toe te voegen. Buffer biedt daarbij vijf verschillende abonnementen aan: de gratis versie en 4 andere abonnementen die verschillen van 10 dollar tot 399 dollar per maand.

Voordelen gratis optie Buffer:

-          Gebruiksvriendelijk

-          Overzichtelijk

-          Statistieken voor analyse

-          Apps en browser mogelijkheden

-          Bibliotheek met oude berichten

-          Suggesties voor social posts

Nadelen gratis opties Buffer:

-          Geen Instagram

-          Maximaal 10 post vooruitplannen

-          Één account per sociaal netwerk

-          Ziet geen andere berichten dan eigen platform berichten

-          Beperkte gratis versie

-          Basic tool

Welke social media management tool je nodig hebt hangt sterk af van je wensen en behoeften. De meest uitgebreide gratis versie is naar benoemde tools toch wel Hootsuite. Met de all-in social media monitoring tool kun je social netwerken beheren, opvolgen en analyseren op de juiste manier. Hootsuite heeft meer kanaal mogelijkheden binnen de tool en heeft toegang tot 3 accounts. Daarbij heeft Hootsuite geen maximum voor het vooruitplannen van posts. Met Hootsuite is het mogelijk Google Analytics te koppelen voor data. Om meer functies toe te passen zou je voor een abonnement moeten kiezen. Maar met de gratis versie kun je al enorm veel content en bereik krijgen.

Welke social media tool gebruik jij al? Of is het meest geschikt voor jouw organisatie?

Krijn TaconiskadeAmsterdam1087 HW