De nieuwste updates in Google Ads (voorheen AdWords)

12 oktober 2018

Sinds juni dit jaar gaat Google AdWords, de bekende advertentietool van Google, verder onder de naam Google Ads. Naast een rebranding in de vorm van een nieuwe naam en een nieuw design zijn er een aantal veranderingen en verbeteringen doorgevoerd in het programma. Wij zetten de belangrijkste aanpassingen in Google Ads voor je op een rijtje.

1.    Nieuwe statistieken in het overzichtsdashboard

Wanneer je in het overzichtsdashboard van Google AdWords keek zag je altijd twee statistieken. Je kon de belangrijkste statistieken kiezen om op deze plek weer te geven, maar dit was eigenlijk altijd net wat te weinig. In de nieuwe versie van Google Ads kun je nu vier statistieken weergeven. Dit maakt in één oogopslag analyseren makkelijker.

2.    Een extra kop en beschrijving in je advertentie

Net als bij Twitter mag je bij Google Ads maar een bepaald aantal tekens gebruiken voor je advertentieteksten. Voor marketeers een uitdaging, want je wil vaak gewoon nét wat meer informatie over een product of dienst laten zien. In het nieuwe Google Ads kun je zowel een extra kop als een extra beschrijving toevoegen en daar zijn wij als marketeers heel blij mee.

3.    Bodaanpassingen voor oproepextensies

Voor sommige bedrijven is een telefoontje naar het bedrijf een belangrijk conversiedoel. Denk aan lokale bedrijven als restaurants en kapperszaken waarbij een reservering of afspraak het belangrijkste doel is. Of misschien wil je als bedrijf je telefoonnummer wel vaker laten zien wanneer iemand een branded zoekterm intypt. In het nieuwe Google Ads kun je bodaanpassingen doen op oproepextensies om ervoor te zorgen dat deze oproep-extensie vaker getoond wordt.

4.    Notities toevoegen

Verdubbel je je budget? Gooi je je hele campagnestrategie om of doe je andere grote aanpassingen? Dan is het handig bij te houden wat je hebt gedaan en wanneer om je data achteraf zo goed mogelijk te analyseren. Eerder kon je alleen in analytics notities toevoegen op een bepaalde datum, nu kan dit ook in Google Ads. Handig, want nu hoef je niet naar een andere tool te switchen om je notities te zien.

5.    Rapport bestemmingspagina’s

Je landingspagina’s zijn van groot belang voor de kwaliteitsscore en het uiteindelijke succes van je Google Ads campagnes. Met het nieuwe rapport bestemmingspagina’s heb je de prestaties van al je landingspagina’s in één overzicht. Deze functie bevat onder andere een mobiele snelheidsscore die aangeeft hoe snel een mobiele pagina laadt wanneer er op de advertentie geklikt is. Een handig rapport om je landingspagina’s te analyseren en te optimaliseren voor conversie.

Naast deze vijf verbeteringen zijn er nog veel andere kleinere verbeteringen doorgevoerd en kondigde Google ook een aantal nieuwe updates aan voor eind 2018. Houd onze website in de gaten om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen.

Krijn TaconiskadeAmsterdam1087 HW