businessbuilding

De Online Marketing Funnel Uitgelegd

12 mei 2020

Wie zich weleens omgeeft met marketeers zal het woord ‘funnel’ vaak horen vallen. De funnel komt oorspronkelijk uit de saleswereld, maar heeft zich ook in marketing onmisbaar gemaakt. Wat is een funnel en hoe pas je dit principe toe in je marketingstrategie? Onze online marketeers leggen het je uit.

Wat is een marketingfunnel?

Een funnel is een denkbeeldige trechter waarbij je anonieme bezoekers kunt opwarmen tot leads en leads tot klanten. De marketingfunnel bestaat uit verschillende fases en in elke fase zijn andere marketingacties nodig om bezoekers naar de volgende fase in de funnel te leiden. Er zijn verschillende soorten marketingmodellen om de funnel mee te vullen, waarvan het AIDA-model een van de bekendste is. De verschillende fases van de marketingfunnel behandelen we verderop in dit artikel.

Hoe richt je de marketingfunnel van jouw bedrijf in?

Lukraak een funnel bedenken heeft geen zin. In online marketing draait alles wat je doet om data, de interpretatie van data en de juiste strategie op basis van deze data. Wij starten altijd met het analyseren van de bestaande websitedata, de doelgroep van jouw product of dienst en aan de hand daarvan stellen we buyer persona’s op. Buyer persona’s vormen de basis van je marketingstrategie. Ze staan symbool voor de doelgroep, degene waar je het allemaal voor doet. Deze stap is dan ook onmisbaar in een goede marketingstrategie. Vervolgens brengen we de klantreis, ook wel de buyer journey, in kaart. Wat wil een buyer persona? Op welk moment zoekt hij of zij naar welke informatie? Deze buyer journey gaat de rode draad vormen in jouw marketingfunnel. Aan de hand van de uitgewerkte stappen wordt bepaald welke marketingmiddelen er op welk moment worden ingezet.

De 5 fases van de marketingfunnel

Er zijn verschillende modellen bedacht om de marketingfunnel te beschrijven, maar ze komen in grote lijnen ongeveer op hetzelfde neer. Sommige funnels bevatten ook de voorbereiding vanuit marketing, deze beschouwen we hier even als logisch. Zonder voorbereiding geen funnel. We beschrijven de vijf fases van de marketingfunnel hieronder:

1.    De awareness fase

In deze eerste fase gaat het om het aantrekken van nieuwe relevante bezoekers naar je website toe. Dit kan met een inbound marketing (marketing op basis van informatievoorziening, niet op basis van advertenties), waar social media en SEO onderdeel van uitmaken. Maar ook SEA kan worden toegepast in de awareness fase. De bezoeker is hier nog anoniem. 

2.    De consideration fase

In deze fase is het zaak om anonieme bezoekers te converteren naar leads. Dit kun je doen door waardevolle whitepaperdownloads aan te bieden die voor de bezoeker dusdanig interessant zijn dat deze bereid is zijn e-mailadres achter te laten om de informatie te ontvangen. Vanaf dit punt kun je de lead opwarmen door middel van Marketing Automation en e-mailmarketing. Door middel van A/B tests kun je onderzoeken welke content het beste aanslaat.

3.    De Decision fase

In deze fase wil je de lead omzetten naar klant. De lead is inmiddels opgewarmd met content en is bekend met je bedrijf. Het converteren van lead naar klant doe je eveneens met Marketing Automation en e-mailmarketing doen door de juiste content op het juiste moment naar de potentiële klant te sturen. Ook remarketing en feed marketing (in het geval van webshops) zijn goede middelen om leads te converteren naar klant. Zorg met content in de vorm van reviews van anderen of een unieke actie ervoor dat de lead graag klant bij jou wil worden en niet bij je concurrent.

4.    De retention fase

Sommige marketingfunnels stoppen na de deciscion fase. De aankoop is immers gedaan, dus het doel is volbracht is de gedachte daarachter. In de retention fase valt echter nog veel te behalen. In deze fase draait het om het verhogen van de klanttevredenheid. Hierbij moet je denken aan het verlenen van de juiste klantenservice, bijvoorbeeld door de klant goed te informeren over de bestelling. Deze fase is tevens een kans voor upselling.

5.    De loyalty fase

Een loyale klant is de beste ambassadeur voor je merk. Blijf je klanten dus activeren om terug te komen, maar ook om je bedrijf te promoten. Dit kun je doen door middel van social media, loyaltyprogramma’s en door het versturen van interessante content via een nieuwsbrief.

Wij kunnen je helpen met jouw marketingfunnel

Wij zijn expert op het gebied van marketingfunnels, van strategie tot loyaliteitsmanagement. Wil jij dat jouw bezoekers ook converteren tot trouwe klanten? Neem contact met ons op via onderstaand formulier. We helpen je graag!

 

Voornaam
Achternaam
Emailadres
Telefoonnummer
Bedrijf / Website
Bericht

Krijn TaconiskadeAmsterdam1087 HW