In de wereld van zoekmachineoptimalisatie (SEO) blijft Google's focus op de kwaliteit van content een constante. En dat is logisch, want Google wil zoekers van kwalitatief hoogwaardige content en bevredigende zoekresultaten voorzien. Met de introductie van de E-E-A-T-criteria (Experience, Expertise, Authoritativeness, and Trustworthiness) gaf Google specifieke criteria voor het beoordelen van webpagina's. Als experts in online marketing, leggen we uit hoe de E-E-A-T criteria invloed hebben op jouw SEO-strategie en PageRank. In dit artikel beantwoorden al je vragen over Google E-A-T, de transformatie naar E-E-A-T en geven we praktische tips om je website te optimaliseren op basis van deze richtlijnen.
Google's E-A-T is een acroniem voor Expertise, Authoritativeness, en Trustworthiness. Het is al jaren de ruggengraat van SEO. Met E-A-T benadrukte Google de noodzaak om inhoud te leveren die deskundig, gezaghebbend en betrouwbaar is.
Deze drie criteria zijn voor alle soorten content belangrijk, maar nóg belangrijker bij Your Money Your Life (YMYL) pagina’s. YMYL-pagina’s zijn pagina’s die ernstige persoonlijke gevolgen kunnen hebben, wanneer de lezer onjuiste informatie wordt verschaft. Denk hierbij aan content over gezondheid, medische informatie, veiligheid en financiën. Bij YMLY-pagina’s zijn de standaarden waarmee Google beoordeelt nog hoger en wegen de E-E-A-T criteria zwaarder mee.
Expertise vormt een belangrijke basis voor de E-A-T-criteria. Het verwijst naar de diepgaande kennis of vaardigheid binnen het kennisdomein waar jouw content over gaat. In de context van SEO en contentcreatie, betekent dit dat de inhoud geschreven moet zijn door iemand die aantoonbare kennis heeft van het onderwerp. Vooral voor technische-, wetenschappelijke en gespecialiseerde onderwerpen, waaronder YMYL-content, is dit erg belangrijk.
Het feit dat de content door een expert is geschreven verbetert niet alleen de geloofwaardigheid en informatieve waarde, maar ook het vertrouwen van de gebruiker.Zo heeft een medische blog er bijvoorbeeld baat bij om een bijdrage van gekwalificeerde gezondheidsexperts te delen. Het demonstreren van expertise bereik je bijvoorbeeld door gedetailleerde biografieën van auteurs te delen op de pagina van de content. Vermeld hierbij ook kwalificaties, ervaringen en prestaties!
Het Bouwen van Gezag Authoritativeness gaat om de erkenning van een website of auteur als een gezaghebbende bron in hun vakgebied. Het gaat er niet alleen om wat je als bron weet, maar hoe ook anderen jouw kennis waarnemen! Dit geldt zowel voor gebruikers als andere experts binnen jouw kennisdomein.
Websites en auteurs bouwen onder andere autoriteit op door backlinks van andere gerespecteerde websites te verkrijgen, maar ook door opgenomen te worden in citaten en vermeldingen in publicaties met een autoritaire waarde. Dit aspect van E-A-T is in het bijzonder belangrijk voor websites die zich richten op nieuws, juridische zaken, financiële adviezen, en andere domeinen waar professionaliteit en geloofwaardigheid belangrijk zijn. Het ontwikkelen van een sterke online aanwezigheid, het deelnemen aan relevante discussies en het bijdragen aan invloedrijke publicaties zijn goede manieren om je autoriteit te versterken.
Trustworthiness of betrouwbaarheid, is de derde pijler van E-A-T en misschien wel de meest kritische. Het gaat over de betrouwbaarheid van een website en de aangeboden content. Dit is belangrijk voor alle websites, maar ook hier geldt dat het bovenal belangrijk is voor sites die YMYL-content aanbieden.
Je verbetert je betrouwbaarheid door het delen van nauwkeurige, feitelijk geverifieerde en up-to-date informatie. Trustworthiness omvat transparantie over de auteurs van de content, duidelijke vermelding van bronnen en het vermelden van contactinformatie. Daarnaast zijn technische aspecten, zoals een veilige verbinding en het beschermen van gebruikers gegevens belangrijk én dragen positieve recensies ook sterk bij. Recensies op zowel de eigen website als externe platformen hebben beide invloed op betrouwbaarheid.
In december 2022 introduceerde Google 'Experience' als een nieuwe factor, wat resulteerde in E-E-A-T. Deze toevoeging onderstreept het belang van een persoonlijke of directe ervaring als onderdeel van contentcreatie.Google erkent daarmee dat content van iemand met een échte ervaring in een onderwerp, een hogere waarde heeft.
Door 'Experience' toe te voegen vindt er een verschuiving plaats naar meer authentieke en persoonlijke content. Bijvoorbeeld, bij productreviews geven recensies die echt door een gebruiker van het product geschreven zijn een veel realistischer beeld. Deze authenticiteit draagt vervolgens bij aan de betrouwbaarheid en waarde van de pagina.
Om beter aan de E-E-A-T-standaarden te voldoen, kun je op te beginnen, de volgende aanpassingen op je website doorvoeren:
Ondanks dat E-E-A-T geen directe rankingfactor is, zoals traditionele SEO-elementen, speelt het een belangrijke rol in de manier waarop Google de kwaliteit van een pagina beoordeelt. Websites met hoge E-E-A-T-scores presteren meestal beter in termen van zichtbaarheid en betrouwbaarheid. Dit leidt indirect weer tot een verbeterde PageRank.
We hopen al je vragen over Google E-E-A-T in dit artikel te hebben beantwoord! Zeg eens, hoe staat het ervoor met jou website? Geen idee? Heb je hulp nodig bij het optimaliseren van je website op basis van deze richtlijnen?
Hulp nodig? Neem dan contact met ons op!