De Voordelen Van E-Mail Marketing

21 juli 2023

Hoe bereik je op een efficiënte en redelijk eenvoudige manier je doelgroep? Met behulp van e mail marketing!

Wat zijn de voordelen van e mail marketing? En hoe ontwikkel je je eigen e-mail marketing systeem? Dat leggen wij je graag uit!

Wat is e-mail marketing?

E-mail marketing is een directe vorm van marketing. Hiermee bereik je een specifieke doelgroep heel effectief met een gepersonaliseerde boodschap of aanbieding. Vanuit je campagnes stuur je mails naar een groep mensen die geabonneerd zijn op jouw mailing. Deze zijn dus al geïnteresseerd zijn in jouw specifieke producten, aanbiedingen en informatie. Ook het verbeteren en opbouwen van de relatie met je klant kan gemakkelijk via deze manier. Je hebt namelijk direct contact met de lezer. Is een e mail marketing campagne voor interessant voor jouw bedrijf?

De statistieke liegen er niet om!

  • Wel 88% van alle Nederlanders heeft zich ingeschreven op minimaal een nieuwsbrief 
  • 73% van de Nederlanders koopt wel is een product na aanleiding van een e-mail 
  • En wel 48% ontvangt graag een specifieke verjaardagsmail met een extra aanbieding 

Het is belangrijk om te weten dat je niet zo maar iedereen een e-mail kunt sturen. Tegenwoordig moet iedere ontvanger moet eerst toestemming geven. Logisch, want je verzamelt al hun gegevens. Dit kan via het opt-in proces. Daarnaast moet je altijd de mogelijkheid bieden om de mailing stop te zetten.

Wat is e-mail marketing automation?

E-mail marketing automation houdt in dat je de e-mails personaliseert. Dit kan bijvoorbeeld op basis van laatst bekeken producten of aankoop historie. Welkomstberichten, een persoonlijk loyalty programma en verjaardag aanbiedingen vallen ook onder deze noemer. Extreem gepersonaliseerde e-mails zijn de trend van 2023!

Met een gesegmenteerde e-maillijst kun je op basis van de zojuist genoemde criteria de e-mails nog beter personaliseren. Je splits e mailadressen in specifieke groepen op basis van gegevens. Zo zijn de e-mailcampagnes nog relevanter en persoonlijker.

Waarom moet jij starten met e-mail marketing?

Met behulp van e mailmarketing kun je direct in contact blijven met je doelgroep. Deze vorm van direct marketing is effectief en kosten efficiënt. Ze geven een hoge return on investment. Hieronder lees je verschillende voordelen waarom jij nu moet beginnen!

Wat zijn de voordelen van e-mail marketing?

  • Je bent in nauw contact met je doelgroep 
  • Het biedt een goed inzicht resultaten en gedrag van de ontvanger. En het biedt mogelijkheid om daar goede analyses op te doen.
  • Het biedt mogelijkheid om een gepersonaliseerde klantervaring te realiseren

De belangrijkste vraag is natuurlijk: wat levert het op? Zeker, het is namelijk gerichter én goedkoper dan bijvoorbeeld dan flyeren, affiliate marketing of telemarketing. Als een abonnee zich eenmaal in je mailinglist bevind, dan betaal je geen advertentie kosten meer. Marketing uitingen zijn daardoor kosten efficiënter en persoonlijker ten opzichte van bijvoorbeeld Social Media advertenties. Tot slot kun je gemakkelijk meerdere campagnes tegelijk uitvoeren. Onderzoek van webmarketing123 toont aan dat 1 op de 3 e-mailmarketeers vindt dat e-mail marketing de grootste positieve impact op de winst heeft vergeleken met andere kanalen. Dat belooft veel goeds, tijd om een plan van aanpak te maken?

e-mail afbeelding

Hoe ontwikkel je een e-mail marketing strategie?

Met behulp van 6 stappen leggen wij jouw uit hoe je zelf een e-mail marketing strategie ontwikkelt.

  1. Bedenk je plan.

Voor dat je begint met deze vorm van marketing moet je eerst een plan maken. Met een plan word de doelstelling en de werkwijze duidelijk. Ook is het handig om de follow-up-e-mails van te voren in kaart te brengen. Je moet weten wat je doelen zijn, wie je doelgroep is, wanneer en hoe vaak je e-mails verstuurt. Hoe lang gaat de campagne duren en hoe ga je de resultaten meten? Je plan hoeft zeker niet heel uitgebreid te zijn. Zelfs een paar kernpunten is prima. Het is belangrijk om de samenstelling van de e-mail ongeveer te weten. Ook de timing elke e mail is belangrijk. De meeste nieuwsbrieven worden verzonden tussen 08:00 en 13:00, omdat ze dan het best gelezen worden.

  1. Houd de campagne zo simpel mogelijk.

Zorg ervoor dat je campagne duidelijk en overzichtelijk is. Je denkt misschien dat jouw mail met meerdere onderwerpen een breder publiek aanspreekt. Dat is een logische gedachte, maar eigenlijk doet het af aan de effectiviteit van jouw mail. Je boodschap of aanbieding moet meteen in het oog springen. Dus onze tip: Houd de boodschap via e mail simpel en beknopt. Zo breng je de essentie duidelijk over en maak je grote impact.

  1. Test de e-mails 

Laat e-mails na lezen voordat ze in de inbox van je doelgroep verschijnen. Ook is het slim om de mail op verschillende devices te lezen. De e-mail kan veranderen. De afbeeldingen worden dan bijvoorbeeld groter of de tekst staat op een gekke manier onder elkaar

  1. Maak de e-mails persoonlijk 

Mensen vinden het fijn om zich speciaal te voelen. Met e-mail marketing automation kan dat! Hier door lijkt de e-mail speciaal te zijn gemaakt voor afzonderlijke ontvangers. Je kan bijvoorbeeld naam aanpassen, maar ook inspelen op aankoop historie. Is jouw klant vergeten af te rekenen of aan het twijfelen? Ook een vol winkelmandje is een reden voor een persoonlijke mail. Zo help jij je klanten op weg.

  1. Toestemming vragen.

Treden we in herhaling? We know! Maar deze tip is ook heel belangrijk, zelfs strafbaar als je je er niet aan houdt. Het is bij de wet verplicht om toestemming te vragen aan de e-mail ontvanger. Deze wet is vastgelegd in de GDPR-regelgeving in 2018. Dit kan via het opt-in proces. Via dit proces geeft de gebruiker toestemming om zijn of haar e-mailadres te gebruiken.

  1. Je succes meten

Het is essentieel om je resultaten te meten. Dit is mogelijk d.m.v. (KPI’s) dit zijn de prestatie-indicatoren. 

  • Afleveringspercentage 

Het aantal verzonden e-mails vergelijken met het aantal daadwerkelijke ontvangen e-mails.

  • Openingspercentage 

Aantal afgeleverde e-mails te vergelijken met geopende e-mails 

  • Doorklikpercentage 

Het aantal geopende e-mails met het aantal doorverwijzingen naar de site 

Dit zijn 5 tips voor een succesvolle e-mail marketing.

  1. Maak gebruik van een ontwerp die op verschillende divices goed te lezen is.

62% van de Nederlanders leest zijn of haar e-mails op een mobiele telefoon. Het is daarom belangrijk dat de mail ook op een telefoon goed te lezen is.

  1. Plaats een call-to-action.

Plaats een opvallende knop of schrijf een opvallend stuk tekst waar door de lezer in actie komt en gemakkelijk doorklikt.

  1. Maak gebruik van interactieve toepassingen 

Maak een e-mail sprekender met pop ups, GIFjes of via andere icoontjes. Het is op deze manier nog leuker om de e-mail te lezen. Let op: Helaas werkt die niet bij alle e-mail clients.

  1. Maak een speciale verjaardagsmail 

Een verjaardag is een goede en attente reden voor een contactmoment. Bied de jarige job een waardebon of kortingsactie ter eren van de verjaardag.

  1. Eenvoudig e-mail design

Gemiddeld ontvangen mensen wel zo’n 75 e-mails per dag. Daarom geldt de regel less is more in dit geval. Mensen hebben geen zin om een hele lange e-mail te lezen. Twee korte mails is dan al beter. Maak daarom een clean en geordende email.

Maak je nog geen gebruik van deze efficiënte marketing techniek? Neem contact met ons op! Dan onderzoeken we wat het voor jouw business kan betekenen en of het in jouw strategie past. We helpen je een effectieve aanpak op poten te zetten, met passende e-mail marketing software. 

Wil jij ook succcesvolle e-mail marketing? Neem dan contact op met onze experts!

Voornaam
Achternaam
E-mailadres
Telefoonnummer
Bedrijf / Website
Interesse
Bericht

Krijn TaconiskadeAmsterdam1087 HW