Display adverteren via Google AdWords

11 november 2016

Display adverteren is het adverteren op websites van anderen. Een van de bekendste en toegankelijkste is het adverteren via het Google Display Netwerk. Display adverteren kan gedaan worden met banners, tekstadvertenties, videoadvertenties en interactieve media-advertenties.

Display netwerk

Google AdWords geeft de mogelijkheid te adverteren in het zoeknetwerk als iemand zoekt op een bepaalde zoekterm. Maar via het Google Display Netwerk kunnen er ook tekst- of beeldadvertenties geplaatst worden op websites van derden. Het Display Netwerk bestaat uit meer dan twee miljoen websites wereldwijd. Google geeft zelf aan dat hiermee 90% van de online gebruikers bereikt kan worden.

Het Display Netwerk kunt u gebruiken als u nieuwe doelgroepen wilt aanspreken (voor branding), een nieuw product wilt promoten of simpelweg meer online producten of diensten wilt verkopen.

Gericht bereiken van de doelgroep

Twee miljoen sites zijn nogal wat gebruikers. Interessant aan het Display Netwerk van AdWords is de targeting mogelijkheden die het biedt. Als u bijvoorbeeld uw nieuwste dames Shampoo wilt promoten, is het niet relevant als deze advertenties vertoond worden op Autoscout24 of de website van Voetbalprimeur. In het Display Netwerk kunt u advertenties specifiek richten op onder andere:

  • Demografie: geef aan of uw banners gericht zijn op mannen, vrouwen, ouder of geen ouder en in welke leeftijdscategorie uw doelgroep valt.
  • Interesses: laat uw banners zien aan gebruikers die interesse hebben getoond in een bepaald onderwerp of merk. Zoals autoliefhebbers of klussers.
  • Context en onderwerpen: zo kunt u targeten op websites die gaan over bijvoorbeeld racefietsen of iets heel anders; juridische dienstverlening.
  • Plaatsingen: hierdoor kunt u specifieke websites kiezen waarop u adverteert, zoals Marktplaats, YouTube, Weeronline of de website van de Telegraaf.

Mobiel adverteren

Via het Display Netwerk van AdWords kunnen uw banners ook getoond worden op mobiele apparaten. Zowel op mobiele websites als in mobiele apps. Niet voor elke campagne is het even relevant om in een mobiele app getoond te worden. Voor een andere campagnes, bijvoorbeeld voor de promotie van uw bedrijfsapp, weer wel.

Mobiele app-installatie campagne
Voor dergelijke promotie doeleinden bestaat er de optie om te adverteren via Mobiele app-installatie campagnes. Dit zijn campagnes waarin banners direct doorlinken naar bijvoorbeeld de App Store of Google Play. Dit is erg interessant omdat gebruikers dan niet eerst naar een website gelinkt worden, om daarna wéér naar de App Store of Google Play gelinkt te worden. Zo biedt u de potentiële klant de kortste weg naar het einddoel: de download of aankoop. 

Gmail adverteren

Het Display Netwerk van AdWords biedt ook de mogelijkheid specifiek te adverteren in Gmail. Voor advertenties in Gmail zijn er uitgebreidere advertentie mogelijkheden. Zo kan een advertentie daar meerdere buttons maar ook formulieren bevatten. Zo biedt u de bezoeker nog meer informatie. Interessant aan Gmail advertereren is dat u ook kan targeten op zoekwoorden en email domeinen. Zo worden uw advertenties vertoond aan Gmail gebruikers die aan deze criteria voldoen.

Display adverteren

Voorbeeld van een uitgeklapte Gmail advertentie

Waarom adverteren in het Google Display Netwerk?

Het Google Display Netwerk is een krachtig medium waarmee u snel een groot bereik kan creëren. In combinatie met een doelgroep segmentatie kunt u uw product of dienst onder de aandacht brengen bij de juiste mensen. Zorg hierbij altijd voor een goed doordachte strategie. Of u nu kiest voor banners, Gmail adverteren of een mobiele campagne, het is een verspilling van uw budget en tijd als deze de verkeerde doelgroep bereikt.

Geschreven door Charlotte Schlichte Bergen, Online Marketeer Sprite IT.

Krijn TaconiskadeAmsterdam1087 HW