Hoe de laadtijd van de website uw omzet beïnvloedt

10 maart 2017

Hoe irritant is het als een website niet snel genoeg laadt? Hoe lang wacht u voor u terug gaat naar Google en één van de andere aanbieders aanklikt? De ervaring leert dat er tussen generaties grote verschillen zitten tussen de gemiddelde tijd die ze bereid zijn om te wachten tot een website ingeladen is. Maar dat de tijdspanne over het algemeen erg kort is, dat is voor iedereen wel duidelijk. Maar heeft u er weleens over nagedacht welke invloed de laadtijd van uw website op uw omzet kan hebben?

Laadtijd; wat het precies is

Laadtijd is niet precies hetzelfde als de tijd die nodig is voordat u een website op uw scherm ziet, want dat wordt beïnvloedt door nog een aantal andere factoren. De laadtijd is de tijd die nodig is om alle onderdelen van de website:

-          Het adres van de server op te vragen via DNS;

-          Bij de server de benodigde informatie op te vragen;

-          De informatie af te leveren bij de ontvanger;

-          En de verkregen informatie volledig te laden.

Dat dit hele proces vertraagd kan worden door een slechte internetverbinding of een trage computer wordt dus niet meegenomen bij het bepalen van de laadtijd.

Gemiddeld zijn gebruikers bereid om ongeveer 2-3 seconden te wachten voor het laden van een website op een desktop computer. Mobiele gebruikers zijn iets geduldiger en zijn bereid om ongeveer 6 seconden te wachten. Hierna verliest de gebruiker de aandacht en zal waarschijnlijk op zoek gaan naar een andere aanbieder.

De impact van de laadtijd

In onze online wereld voeren onderwerpen als Online Marketing, Design en Responsiveness de boventoon. Helaas wordt er te weinig aandacht besteedt aan de laadtijd van websites, terwijl dit best grote impact heeft op een aantal onderdelen.

Impact van de laadtijd op conversies

Uit onderzoek is gebleken dat een toename van de laadtijd van een website met 1 seconde (als het dus 1 seconde langer duurt om te landen) leidt tot een afnamen van 7% in de conversies. Voor een webshop met een omzet van € 10.000,- per maand betekent dit een verschil in jaaromzet van € 8.400.

Impact van de laadtijd op SEO

Zoekmachines hebben als doel om zo de best mogelijke zoekresultaten weer te geven aan de gebruikers. Voorheen ging dit alleen op basis van de kwaliteit van de inhoud – de content. Maar tegenwoordig leggen de zoekmachines steeds meer nadruk op de prestaties van de websites. De laadtijd is één van de belangrijke onderdelen in. Een lage laadtijd kan dus bijdragen aan een verbeterde positie binnen de zoekmachines.

Impact van de laadtijd op de merkwaarde

Voor webshops is er een onderzoek gedaan naar de relatie tussen tevredenheid en laadtijd van de webwinkel. Hieruit is gebleken dat een toename van 1 seconde in de laadtijd leidt tot een verlaging van de tevreden van 16%. Daarbij kwam daar uit naar voeren dat 52% van de online shoppers aangeeft dat de snelheid van de webwinkel een belangrijke factor is in het aankoopproces.

De laadtijd van uw website testen en verbeteren

Er zijn verschillende gratis online tools die inzicht geven in de laadtijd van websites. Ieder heeft hier zijn eigen voorkeur in, maar de tools die wij het meest gebruiken zijn:

-          GTMetrix

-          Google Pagespeedtester

-          Pingdom

Iedere tool geeft een iets andere uitkomst, maar gezamenlijk geeft het wel een goed beeld van de huidige laadtijd.

Het verbeteren van de laadtijd is specialistisch werk, maar over het algemeen zijn er in korte tijd al significante resultaten te behalen. Heeft u hulp nodig bij het verbeteren van uw laadtijd? Stuur ons dan een screenshot van 1 van de speedtests of mail ons uw URL en dan kijken we samen met u hoe uw laadtijd verkort kan worden!

Geschreven door Arvin Singh, Senior Consultant Online Marketing

Krijn TaconiskadeAmsterdam1087 HW