Hoe virtual reality NGO's nieuwe kansen geeft

19 juli 2017

Zelf heb ik nog nooit een VR bril opgehad, maar gezien de ontwikkelingen zal dat niet lang meer duren. Kans zit er ook dik in, dat jij dat wel een keer een VR-ervaring hebt gehad of misschien de reclames gezien hebt waarin dit tegenwoordig steeds vaker in gebruikt wordt. Zoals die van een bank waarin vader en zoon door een nog te bouwen bedrijfspand lopen of een jongen een spelletje met VR speelt op zijn telefoon.

Echt veel real life toepassingen zijn er op dit moment nog niet. Toch zie ik kansen voor VR of augmented reality in de consumentenmarkt. Zo heb ik zelf laatst naar een appartementencomplex gekeken dat nog gebouwd moet worden. Daarin worden acht verschillende appartementtypes gerealiseerd en er zijn vier verschillende uitzichten die een appartement kan hebben. Best wat uitzoekwerk om uit de verdiepingen, types en uitzichten een top vijf te maken. Er virtueel doorheen lopen, zou echt een uitkomst zijn geweest.

Dit zette mij verder aan het denken, VR is een middel bij uitstek om mensen iets te laten beleven. Vooral bij producten of diensten die (nog) niet fysiek tastbaar zijn, zoals een nieuwbouwproject, kan dit een uitkomst zijn. VR is denk ik dan ook zeer geschikt voor NGO’s (niet-gouvernementele organisatie's). Het werk wat een non-profit organisatie doet is tastbaar voor hen die de hulp krijgen maar vaak niet zo duidelijk voor de donateur. Tevens is de nood vaak niet zo voelbaar in het thuisland van de donateur. Hier hebben we immers geen droogte, overstromingen of last van ziektes zoals Ebola.

Betrokkenheid vergroten

Even los van het kostenplaatje van VR, wat op den duur weer wat zou uitvlakken als het meer mainstream wordt, kan VR zorgen voor extra donateurs. Door VR kan de betrokkenheid van de doelgroep bij een NGO vergroten door de impact van het werk of de nood van het werk, ‘voelbaar’ te maken.

Kennen jullie dat filmpje van Katja Schuurman waarin ze haar hoogtevrees gaat bedwingen? Zo realistisch kan een situatie met zo’n bril aanvoelen. Werken op een vuilnisbelt simuleren, een weggekapt regenwoud of gestroopte dieren laten zien; komt zo een stuk dichterbij. Ook ingezet als mixed reality; kan een droogte gebied in delen van Afrika in combinatie met warme kamers, opeens echt aanvoelen.

Transparantie van de organisatie

Niet alleen de reden waarom je moet bijdragen kan zichtbaar worden gemaakt. Ook wát er gedaan is met de donaties, kan via VR inzichtelijk worden. Zo wordt voor de donateurs tastbaar waaraan ze bijdragen hebben en zal dit een toegevoegde waarde hebben voor de transparantie en het vertrouwen in de organisatie.

Door te kunnen wandelen door het dorp dat gebouwd is met fondsen, waterputten in gebruik zien of het beleven van terugplaatsen van chimpansees na gevangenschap, kan de donateurs een gevoel van voldoening geven. Met eigen ogen zien dat ze echt ergens aan bijdragen hebben. Dit kan de wegloop van donateurs eventueel wat tegengaan of de waarde van 1 donateur verhogen. Benieuwd hoe dat eruit kan zien? Hieronder een filmpje van hoe het toegepast wordt in de reisbranche! Want naast NGO’s, zijn er nog tal van toepassingen en kansen die benut kunnen worden met Virtual Reality of de combinatie met Augmented Reality.

Waar kijk jij het meest naar uit als het gaat om VR ontwikkelingen? Of wat lijkt jou handig?

Krijn TaconiskadeAmsterdam1087 HW