Internet of Things: hoe ver zijn we? (IoT – deel 1)

01 juni 2017

Steeds meer (alledaagse) apparaten en voorwerpen zijn verbonden met het internet. Dit wordt ook wel samen omvat met de term Internet of Things (IoT). Iets waar de laatste jaren veel over wordt gesproken en gespeculeerd.

In dit artikel geven we een inkijkje in de wereld van IoT. Waar staan we nu? Welke toepassingen zijn er of komen er aan? En hoe snel zal het gaan? Hoe kunnen bedrijven hier op inspelen?

IoT toepassingen

Volgens onderzoek van IBM zijn er nu al 15 miljard smart devices. En er wordt voorspeld dat er in 2020 meer dan 25 biljoen IoT apparaten zullen zijn.

Het voornaamste doel van een ‘smart device’ is het verzenden van data vanaf een apparaat of gebruiksvoorwerp naar een ander apparaat. Aan deze data zit vaak een (automatische) actie verbonden. Hierdoor kan IoT het leven van consumenten gemakkelijker maken, het kan voor geldbesparing zorgen of is ‘gewoon’ een leuke toevoeging.

Hieronder een aantal concrete voorbeelden die ons zijn opgevallen.

Kleding met sensoren

Nike was één van de eerste in 2006 die een kledingsensor introduceerde: Nike+, een sensor die op een schoen geplaatst kon worden om vervolgens snelheid en het aantal stappen te meten. De connectie was toen nog met een iPod.

Hardloopschoenen of kleding die sportprestaties bijhouden worden nog steeds doorontwikkeld. Het blijkt nog best lastig om de juiste combinatie van technieken te vinden, waarbij de hardloper ook nog eens geen last heeft van de sensor.

Vodafone schetste in 2016 een IoT toepassing waarbij badkleding verbonden is met een app. De sensoren meten de UV-straling om zo de drager een waarschuwing bij te veel zonuren. Bekijk de video!

Slimme woning

In een woning zijn er heel veel toekomstige toepassingen op te noemen als het gaat om Internet of Things. Vaak aangehaalde voorbeelden zijn:

  • Koelkast die zelf voorraad bijhoudt waardoor een boodschappenlijst automatisch wordt ingevuld.
  • Slimme thermostaat die zicht aanpast op het gedrag van de bewoners.
  • Maar ook gadgets die op gezondheid gericht zijn zoals een ‘smart pillow’ die zou zorgen voor een gezonde nachtrust.
  • Verbinding tussen verschillende apparaten en een homesysteem, waardoor dit op afstand is te bedienen. Apeldoorn speelde hier al goed op in met deze commercial (Even Apeldoorn Bellen!).

Domotica zal bijna altijd een rol spelen als het gaat om IoT in woningen. Domotica staat voor huisautomatisering: het op afstand of automatisch bedienen van apparaten in huis.

Tweakers-oprichter Femme Taken bouwde een historische woning om tot een super, slimme technologische woning waar IoT en domotica de hoofdrol spelen.

Auto als device

De grote verwachtingen zitten in de automotive branche: de auto als device. We zien al steeds meer auto’s geïntroduceerd worden waarbij WiFi standaard ingebouwd is of connectiviteit met een App bieden. In deze app wordt bijvoorbeeld het rijgedrag bijgehouden voor zuiniger rijden en krijgt de gebruiker waarschuwingen bij storingen of meldingen voor service en onderhoud. De mogelijkheden zijn hier ook weer groot.

Op dit moment zijn dergelijke opties vaak niet standaard bij nieuwe auto’s; consumenten betalen een hoge prijs voor een connected auto. Futurism voorspelt dat in 2021 de internetconnectie in elke (nieuwe) auto aanwezig is. 

infographic toekomst auto als device 

Infographic: Car Tech Forecast - the next 10 years (Futurism)

Marketing en IoT

Wanneer verbondenheid met internet de standaard wordt en er steeds meer data gekoppeld kan worden, heeft dit niet alleen voor de consument voordelen maar biedt dit bedrijven ook kansen om op in te spelen (met hun marketing).

Hierbij een aantal situaties die zich kunnen voordoen bij connected auto’s:

  • Bestuurders waarschuwingen als ze te lang rijden met een verwijzing naar het dichtstbijzijnde stoppunt voor een kop koffie.
  • Aanbiedingen doen op basis van locatie of veel gereden routes.
  •  Boodschappen gemakkelijk via spraakbesturing bestellen om deze vervolgens op te halen bij de eerstvolgende supermarkt.
  • Homesysteem thuis activeren om de nodige voorbereidingen te laten treffen voor thuiskomst.

Door Internet of Things zullen bedrijven de consument nog beter leren kennen op basis van het gebruikersgedrag. Hoe dit zich verder zal ontwikkelen en wat onze verwachtingen zijn? Wij vertellen u snel meer in de volgende blog.

Beveiliging van slimme apparaten

Bij IoT wordt er veel gesproken over de privacy en hoe al deze data veilig te stellen voor cybercrime en hackers. Uiteraard is dit zeer belangrijk voor zowel het bedrijfsleven als voor consumenten. Wat daar allemaal bij komt kijken? Bespreken we in het artikel Beveiliging en privacy van the Internet of Things

Geschreven door Dania Bakker, Online Marketeer Sprite IT.

Krijn TaconiskadeAmsterdam1087 HW