Mobile Device Management; maakt apparaat beheer makkelijker

23 maart 2017

Mobiele apparaten worden steeds meer gebruikt in winkels, hotels, evenementen en restaurants om efficiënter te kunnen werken. Voor het personeel is het makkelijk en flexibel om iets op te zoeken bij vragen, het regelen van orders of het inchecken van klanten.

Wat we helaas ook (nog steeds te) vaak zien, is dat elk apparaat afzonderlijk geconfigureerd is. Zo kwamen we recentelijk nog bij een partij waar 300 iPads afzonderlijk ingesteld waren. Bij een nieuwe app installatie moest er dus 300 keer dezelfde handeling verricht worden. Om u een idee te geven; op elke iPad moet de app handmatig gedownload worden via de App Store, betaald worden via een Apple account en daarna nog ingesteld worden met juiste settings. Een ontzettende verspilling van tijd vinden wij.

Microsoft Intune

Gelukkig zijn daar oplossingen voor bedacht. Als Microsoft Partner werken wij met Intune. Dit is een zogeheten Mobile Device Management (MDM) software. Dit betekent dat vanuit één locatie alle apparaten aangestuurd kunnen worden. Zo kan bijvoorbeeld vanaf één centrale plek apps en beleidsregels ‘gepusht’ worden naar alle aangesloten devices.

Het mooie van deze Windows software is dat het niet eenkennig is. Het werk zowel voor Apple (iOS) apparaten, Android apparaten als voor desktops. Ook werkt Intune samen met Apple’s VVP. Dit is hun Volume Purchase Program. Zo kunt u vanaf één Apple account in één keer betaalde apps downloaden afhankelijk van uw vraag en de grootte van uw organisatie. De apps worden zijn daarna in Intune beschikbaar en kunnen ‘gepusht’ worden naar de juiste iOS apparaten.

Een ander pluspunt is dat Intune beleidsregels van uw Mail naar de apparaten kan ‘pushen’. Door deze email beleidsregels wordt het mogelijk een emailprofiel te pushen. Hierdoor is het account meteen correct ingesteld zodra de gebruiker zich een keer heeft aangemeld op het apparaat. Geen handleidingen en how-to’s meer, nieuwe werknemers kunnen direct aan de slag.

Waarom appraten centraal beheren?

Een aantal pluspunten zijn hierboven al zijdelings benoemd. Maar de drie grootste zijn toch wel; veiligheid, tijdsbesparing en schaalbaarheid.

Veiligheid

Veel mobiele apparaten in bijvoorbeeld een winkel of restaurant wisselen veel van handen, bijvoorbeeld als shifts wisselen of wanneer er niet genoeg apparaten beschikbaar zijn. Het kan zijn dat u een protocol handhaaft over het apparaat gebruik in uw organisatie. Met MDM kunt u dit ondersteunen. Zo kan geregeld worden wat uw medewerkers wel en niet kunnen op het apparaat. En kunt u restricties opleggen voor app downloads of aanpassingen van instellingen.

En we hopen natuurlijk dat het nooit gebeurt, maar bij diefstal kunt u snel op afstand de inhoud van een apparaat wissen (wipen). Zo weet u zeker dat niemand toegang krijgt tot uw netwerk.

Bespaar tijd

Centraal beheer zorgt ervoor dat u ontzettend veel tijd kunt besparen. Vanaf één plek kunt u alle apparaten of groepen apparaten beheren en updaten. Ook zorgt dit ervoor dat u maar vanaf één plek aankopen hoeft te doen. Voor uw administratie ook zeer gebruiksvriendelijk.

Schaalbaarheid

Met oog op de toekomst is dit altijd verstandig, maar ook voor als u op korte termijn vijf of tien nieuwe apparaten nodig heeft of gaat toevoegen aan uw netwerk. Vanaf één centraal punt kunt u gemakkelijk nieuwe apparaten aan het netwerk toevoegen. Mét in een keer de juiste instellingen.

Voor wie is MDM interessant?

Dus of u nu tien of honderd locaties heeft, MDM is onmisbaar als u gaat werken met mobile apparaten voor de dienstverlening. Zo kan het ondersteuning bieden bij koeriers/bezorgdiensten, winkels, scholen, hotels en evenementenlocaties.

Heeft u vragen? Vraag het de IT afdeling op service@sprite-it.nl.

Krijn TaconiskadeAmsterdam1087 HW