Online Marketing En Artificial Intelligence

13 juli 2023

Artificial intelligence (AI), ook wel Kunstmatige intelligentie genoemd, ontwikkelt zich razend snel! De ontwikkelingen van kunstmatige intelligentie zal de wereld van online marketing enorm beïnvloeden. Dit geldt voor ons als marketeers en ook voor  jouw online business. We merken om ons heen dat mensen hier wel eens een beetje onrustig van worden. Want, wat als we die ontwikkelingen niet bij kunnen benen en als het ons inhaalt? Wat als onze toegevoegde waarden daardoor minder duidelijk is? Laten we het omdraaien. 

Hoe doen we ons voordeel met AI voor online marketing?

Oké, dus hoe profiteren we van de voordelen van AI en omarmen we de ontwikkelingen? AI is een geweldige tool om ons te ondersteunen in het behalen van online-marketing succes. Het kan een online marketing specialist niet vervangen en het zet je ook niet direct op gelijke voet met concurrentie. Dit is waar AI heel geschikt voor is binnen online marketing: Het ondersteunt de marketeer om efficiënter te werken. Dit doet AI door taken over te nemen en productiviteit van de marketeer te verbeteren. Zo helpt Artificial intelligence  je om jouw marketing strategieën naar een hoger niveau te tillen!

AI inzetten om je online marketing te verbeteren

Dus hoe ondersteunt Kunstmatige intelligentie in online marketing?

We verwachten dat Kunstmatige intelligentie een steeds grotere rol gaat spelen in het dagelijkse werk van de online marketeer. Sterker nog, AI speelt al een grote rol in online marketing. Het is onze sport om algoritmes te beïnvloeden. Binnen die algoritmes maken we jouw bedrijf beter vindbaar voor de juiste doelgroep ‘zoekers’. De kunst om op het juiste moment boven het aanbod van je concurrenten uit te komen, heeft alles te maken met de algoritmes. En yup, deze zijn gebaseerd op: Artificial Intelligence. We know a thing or two!

Kunstmatige intelligentie zal in de toekomst steeds beter helpen bij het uitvoeren van taken. Denk aan analyses, het achterhalen van klantbehoeften, het assisteren bij het schrijven van teksten, het ontwerpen van visuals en het bepalen van pakkende en impactvolle titels. Uiteraard experimenteren wij wel eens wat…maar op dit moment kan AI nog geen volledige taken uitvoeren of dezelfde kwaliteit leveren die een goede online marketeer levert!  In de nabije toekomst neemt AI steeds meer taken, steeds beter uit handen. Marketeers kunnen zich dan steeds efficiënter focussen op vernieuwende strategieën. En die worden steeds belangrijker - want één gevolg is zeker:

Doordat AI marketeers en ondernemers helpt om hun online marketing steeds efficiënter uit te voeren, maakt dit het uitdagender om je te onderscheiden. Naarmate kunstmatige intelligentie zich ontwikkeld, worden vernieuwende strategieën steeds belangrijker dan de online marketing basics.

Dit zijn de grootste voordelen van kunstmatige intelligentie voor online marketing

AI helpt om content sneller te publiceren. Het kan helpen bij het doen voor achtergrond onderzoek en het genereren van input of een basis om teksten om je SEO teksten te schrijven. Ook het vinden van passend beeldmateriaal wordt een stuk makkelijker gemaakt door AI. Net als het creëren van Visuals, ander grafisch design en videomateriaal.

 Hier geven we je vijf tips:

  1.  LogoMaster.ai – voor het ontwerpen van logo’s
  2.  Stable diffusion Online of Dalle 2 – Stable diffusion Online helpt je foto´s te genereren op basis van ingegeven prompts en Dalle genereert naast afbeeldingen ook design
  3.  Jasper AI of Copy AI – voor het schrijven van teksten en marketing content (in verschillende talen)
  4.  Copysmith – voor het genereren van productteksten
  5.  ChatGPT – voor het schrijven van teksten of het doen van achtergrond onderzoek voor je teksten

Wat zijn op dit moment de risico’s van AI-gebruik voor online marketing?

Online marketing ondersteunen met AIOp dit moment gebruiken ondernemers Artificial intelligence vooral om SEO content te schrijven.  Afhankelijk van hoe je het gebruikt is dit nog erg risicovol. We raden je af om de content die bijvoorbeeld een ChatGPT genereerd te gebruiken. Hoe goed je prompts ook zijn. Om te beginnen herkennen we de (ontbrekende) tone-of-voice van de AI gegenereerde content meteen. Het belangrijkste is dat de algoritmen van Google de tekst herkennen als door AI geschreven en als plagiaat, dit gaat ten kosten van je ranking en vindbaarheid.

Een betere manier om ChatGPT te gebruiken voor content, is voor achtergrond onderzoek. Of voor om mee te denken over de sub onderwerpen die een doelgroep interessant zou vinden om terug te lezen. Het juiste gebruik van AI kan veel inspiratie voor je SEO content bieden. Maar de kunst is vervolgens om een unieke tekst te schrijven, die aansluit bij jouw unieke tone-of-voice en merkidentiteit. De content moet de onderscheidende propositie van jouw bedrijf uitdragen!

Het gebruik van een AI voor SEO content is nog niet optimaal omdat deze, op dit moment:

  • Nog geen content genereren op basis van de specifieke online marketing strategie van jouw bedrijf
  • Geen zoekwoorden analyse voor je uitvoeren, niet de juiste zoekwoorden combineren óf de juiste word-density aanhouden
  • Er nog wel eens naast wil zitten met de wordcount voor artikelen, metatitels of metatags

Vertrouw er dus niet blind op. Maar laat je zeker inspireren en informeren! Houd er ook bij achtergrond onderzoek rekening mee, dat oudere versies van ChatGPT geen toegang hebben tot de meest actuele informatie (tot 2021).

De toekomst van AI en online marketing

Langzaam maar zeker zal AI belangrijker worden in online marketing! Grote tech-ondernemingen bouwen modellen waarop bedrijven hun eigen applicatie kunnen bouwen voor optimaal en maatwerk toepassing van AI.

Met dergelijke modellen bieden steeds betere en gedetailleerdere inzichten in het gedrag en de voorkeuren van klanten. Big Data-inzichten en de grotere voorspelbaarheid van klantgedrag stellen online marketeers in staat om steeds beter gepersonaliseerde customer journey en experience te creëren.

In de toekomst helpt AI de online marketeer dus om:

  • Simpelere en herhalende taken uit te voeren
  • Klantgedrag te analyseren en te herkennen voor gepersonaliseerde campagnes
  • Gedetailleerdere klantinzichten te genereren voor hogere conversieratio’s en betrokkenheid

Kortom, AI gaat een zeker een rol spelen in het ontwikkelen van nog effectievere marketing campagnes door nog betere personalisatie.

Und jetzt?

Zorg er dus voor dat je op de hoogte blijft van wat er gebeurt en verdiep je in hoe AI jou kan helpen om je effectiviteit te verhogen. We delen een aantal tips om dit te doen:

  • Voor de creatieve sector biedt de Nederlandse AI Coalitie gratis trainingen aan: In twee uur tijd neemt de cursus je mee door de belangrijkste begrippen zoals AI, deep learning, machine learning en algoritmes
  • Of volg de gratis masterclass ‘Intro fort o AI for Marketers’ van Marketing AI Institute

Benieuwd welke AI wij gebruiken voor online marketing? En hoe wij je helpen om front-runner te worden of blijven in jouw concurrentieveld?

Ontdek de mogelijkheden van AI is jouw online marketing!

 

Voornaam
 
Achternaam
 
E-mailadres
  
Telefoonnummer
  
Bedrijf / Website
Interesse
 
Bericht
 

 

 

Krijn TaconiskadeAmsterdam1087 HW