Online marketing trends in 2018

19 december 2017

Ergens tussen de voorbereidingen van het kerstdiner en het uitzetten van nieuwe digitale strategieën, hebben we de tijd gevonden om de drie belangrijkste trends en ontwikkelingen in 2018 op het gebied van online marketing onder de loep te nemen. Deze wil je zeker in de gaten houden het aankomende jaar!

Influencer Marketing

De term ‘influencer’ duidt op een vlogger, blogger of simpelweg gewoon een social media ster. Online superhelden die een gigantische rol in online marketingland spelen en dat naar verwachting in 2018 nóg meer zullen gaan doen.

De afgelopen jaren hebben we een shift in het mediagebruik van consumenten voorbij zien komen; van TV en de krant naar laptop en mobiel. De kans dat je bij thuiskomst even een kijkje neemt in het dagelijkse wel en wee van je favoriete vlogger of blogger is tegenwoordig groter dan de kans dat je de TV aanzet om GTST te zien.

Een korte duik in de statistieken laat ons zien dat één op de drie Nederlanders regelmatig een vlog bekijkt op websites als YouTube en Vimeo. Vlogs kijken is voornamelijk in trek bij 18 tot 34 jarigen, waarvan 82% wel eens naar een vlog heeft gekeken. Maar ook de oudere doelgroep gaat met z’n tijd mee: 45% van de 50-plussers heeft wel eens naar een vlog gekeken. Geen wonder dus dat influencers een steeds groter wordende rol in online marketingland vervullen.

De bekendste Nederlandse vlogger is Enzo Knol, die met z’n ‘Knolpower’ een miljoenenpubliek bedient. Eén op de 5 Nederlanders heeft weleens een vlog bekeken. Maar ook de gezichten, stemmen en meningen van andere bekende Nederlandse vloggers als beautyvlogger Nikkie de Jager en gamevlogger Jordi van den Bussche, bereiken dagelijks miljoenen kijkers. Dit maakt het inzetten van een influencer zeer interessant vanuit online marketing perspectief. Er wordt gegarandeerd meer naamsbekendheid gegenereerd, wat hoogstwaarschijnlijk weer leidt tot meer conversie. 

Als organisatie kun je hierop inspelen door een samenwerking aan te gaan met influencers in de vorm van een gastblogger, een videoreview voor jouw product of een andere vorm van influencer marketing. Wij denken graag met je mee!

Voice Search

Zoals verwacht spelen technologische ontwikkelingen ook in 2018 een grote rol op het gebied van online marketing. Eén van de belangrijkste doorbraken dit jaar was de opkomst van voice assistants, waaronder Siri, Google Assistant en Amazon’s Alexa.

Voice Assistants zijn virtuele assistenten die zijn ingebouwd in je smartphone. Je kunt ze eenvoudig oproepen met een druk op een knop, of door ze simpelweg te roepen (bijvoorbeeld ‘OK Google’ bij Google Assistant). Er zijn verschillende Voice Assistants op de markt, maar allemaal hebben ze een ding gemeen: ze kunnen mobiele zoekopdrachten uitvoeren. En daar wordt het interessant voor online marketeers en organisaties. Ter illustratie: de zoekopdrachten variëren van simpele vragen als ‘In welk jaar won Ajax de Champion’s Leage?’ en ‘Wat zal ik vandaag eten?’ tot persoonlijke opdrachten zoals ‘Bel mijn moeder’.

Het aantal mobiele zoekopdrachten is al enige tijd hoger dan het aantal zoekopdrachten dat is uitgevoerd op een computer of laptop. Het is daarom raadzaam dat organisaties de marketingactiviteiten inrichten op álle mogelijke functies, waaronder dus ook voice search.

Vandaag de dag gebruikt zo’n 40% van alle volwassenen Voice Search dagelijks. Kijkend naar het niveau en de bruikbaarheid van de functionaliteit, zal dit cijfer de komende jaren alleen maar verder oplopen. Tijd om Voice Search mee te nemen in je online marketing strategie, en te beginnen met optimaliseren!

Privacy

In 2017 zijn er een aantal grootschalige privacy schandalen geweest (denk aan de gestolen data van 57 miljoen Uber gebruikers die vorige maand aan het licht kwam). Hierdoor zijn consumenten wereldwijd meer gaan nadenken over hun privacy en veiligheid online. Zij zullen hierdoor eerder de voorkeur geven aan bedrijven die privacy en veiligheid hoog in het vaandel hebben staan. De garantie van privacy en veiligheid wordt hiermee een waardevolle toevoeging aan je product of service.

Maar het is meer dan dat. Per 25 mei 2018 worden de regels en regulaties omtrent privacy op Euopees niveau aangescherpt, onder de naam General Data Protection Regulation (GDPR). De GDPR houdt in dat Europese burgers meer rechten krijgen: het recht hebben om vergeten te worden en het recht om informatie over zichzelf op te vragen. Daarnaast mag je data alleen opslaan indien daar een gegronde reden voor is. Voldoe je niet aan deze wetgeving? Dan riskeer je een boete van 20 miljoen euro, of 4% van je totale omzet. Dit geldt voor álle organisaties die aan consumenten binnen Europa verkopen – groot, klein en ZZPer. Het is dus belangrijk je bewust te zijn van de regels en hier rekening mee te houden in alle marketing activiteiten. De privacy van de consument wordt het uitgangspunt in 2018 – en dat maakt ons werk een stuk uitdagender én leuker.

Krijn TaconiskadeAmsterdam1087 HW