De feestdagen staan voor de deur! Dat betekent dat e-commerce bedrijven zich moeten voorbereiden op Black Friday, Cyber Monday, Sinterklaas en Kerst. Heb je nog geen waterdichtplan voor succesvolle online marketing? En heb je de SEO-basis van jouw website nog niet op orde? Dan ben je laat om deze te optimaliseren. Geen stress! We geven om je andere goede tips om meer online verkopen te genereren in deze periode.
Voor B2C webshops zijn deze commerciële feestdagen de belangrijkste periode van het jaar. Naast de uitkering van het vakantiegeld of bijvoorbeeld Moederdag, is dit het seizoen waarin e-commerce resultaat boekt.
Black Friday is de vrijdag na Thanksgiving en valt dit jaar op 24 november. Cyber Monday 2023 is de maandag erna. Ooit ontstond komt de term ‘zwarte vrijdag’, omdat winkels zwart zagen van het shoppend publiek. Mensen kwamen massaal naar de winkels, om kerstcadeaus met hoge kortingen in te slaan. Voor de groeiende e-commerce ontstond ook Cyber Monday. Inmiddels bieden webshops één of soms twee weken rondom deze dagen hun beste deals aan. In combinatie met Sinterklaas en kerst, werd de periode van half november tot eind december dé tijd waarin (B2C) webshops het grote geld verdienen!
Even terug naar het begin, we herhalen: Als de SEO-basis van je website nog niet op orde is, is het niet meer haalbaar om je feestdagen-sales te optimaliseren met organische vindbaarheid. We ons richten dus op effectief gebruik van SEA (Search Engine Advertising), Google Ads, technische optimalisatie en e-mailmarketing. Hier zijn onze tips:
SEA (Search Engine Advertising) en Google Ads (voorheen bekend als Google AdWords) vergroten je online zichtbaarheid snel en trekken potentiële klanten aan. Hier zijn enkele tips om je SEA- en Google Ads-strategie te optimaliseren voor Black Friday, Cyber Monday en de feestdagen:
Identificeer de zoekwoorden die klanten gebruiken om jouw producten te vinden en integreer ze in je google advertentie om de zichtbaarheid te vergroten.
Effectief adverteren met Google?Segmenteer je doelgroep op basis van demografische gegevens, locatie en interesses. Dit stelt je in staat om gerichte advertenties te maken die de juiste mensen bereiken.
Pas je biedstrategie voor advertenties aan om te profiteren van piekmomenten tijdens Black Friday en Cyber Monday. Verhoog biedingen voor relevante zoekwoorden om de concurrentie voor te blijven.
Gebruik trackingtools om de prestaties van je advertenties te meten. Analyseer gegevens en optimaliseer je campagnes constant om rendement te verhogen.
Een snelle, goed functionerende website is belangrijk tijdens de feestdagen. Zeker wanneer de concurrentie pittig is! Zorg voor technische optimalisatie om de gebruikerservaring te verbeteren en de aankoopdrempel te verlagen.
Zorg ervoor dat je website naadloos werkt op mobiele apparaten, aangezien veel shoppers via hun smartphone kopen.
Minimaliseer de laadtijden van je pagina's om te voorkomen dat klanten afhaken door trage prestaties.
Bied veilige betaalopties aan om het vertrouwen van je klanten te winnen en houd hierbij rekening met gebruikers gemak.
Maak je website gemakkelijk te navigeren, zodat klanten snel de producten kunnen vinden die ze zoeken.
E-mailmarketing is een uitstekende vorm van direct marketing om klanten persoonlijk aan te spreken en hen aan te moedigen aankopen te doen:
Verdeel je e-maillijst in segmenten op basis van aankoopgeschiedenis, interesses en gedrag. Stuur gepersonaliseerde aanbiedingen die aansluiten bij de interesses van je klanten.
Stel geautomatiseerde e-mailcampagnes in voor verlaten winkelwagentjes, welkomstberichten en follow-ups na aankopen.
Creëer een gevoel van urgentie door aftelklokken en exclusieve aanbiedingen in je e-mails op te nemen.
Mis de (pakjes)boot niet! Hebben we je met deze tips op weg geholpen om een goed plan te smeden? Dat is fijn. Is er toch meer hulp nodig?
Neem contact met ons op, we denken graag met je mee!
Voornaam Achternaam E-mailadres Telefoonnummer Bedrijf / WebsiteInteresse Maak een keuze SEO Google Ads Online Marketing Consultancy Contentmarketing Conversie optimalisatie E-mailmarketing Marketing Automation Social Media Bericht