Voorheen werden websites gebouwd met desktop als uitgangspunt. Deze standaard gaat tegenwoordig niet meer op. Mobiel is de standaard geworden en als ondernemer met een website kunt u hier niet omheen.
Een aangepaste mobiele weergave oftewel een responsive webdesign zorgt ervoor dat bezoekers uw website op elk apparaat; desktop, mobiel of tablet, op de juiste manier voorgeschoteld krijgen. Wanneer een weergave van een website niet voldoet op mobiel is dit niet gunstig voor de ervaring van uw bezoekers en dit heeft dit vaak een negatief effect op uw rendement.
Naast de gebruiksvriendelijkheid is de vindbaarheid op mobiel net zo belangrijk. Google heeft aangekondigd aan de slag te gaan met het verbeteren van de mobiele zoekresultaten. De mobiele gebruiksvriendelijkheid en ervaring wordt meegenomen als beoordelingsfactor voor de (mobiele) ranking van uw website. Elke keer wanneer de Google-spider uw website crawlt wordt de mobielvriendelijkheid van uw website beoordeeld. Dit betekent dat uw positie op mobiel wordt bepaald aan de hand van de hoe ‘Mobile friendly’ uw website is. Om het kaf van het koren te scheiden gaat Google binnen zijn mobiele zoekresultaten een Mobile friendly-tag gebruiken. Google beoordeelt iedere pagina op een website afzonderlijk. Het kan dus zijn dat sommige pagina’s op uw website een Mobile friendly-tag verdienen, terwijl andere pagina’s dit niet krijgen.
Wanneer uw website niet voldoet aan de bovenstaande eisen zal dit negatief zijn voor de mobiele ranking van uw website binnen de Google zoekresultaten. Met een lagere positie is uw website slechter vindbaar voor uw doelgroep en potentiële klanten. Dit zal u gaan merken in uw bezoekersaantallen en dit heeft een slechte invloed op uw totale rendement.
Wilt u meer weten over dit onderwerp? Of bent u benieuwd naar de mobiele prestatie van uw website? Neem gerust contact met ons op.