SEO Checklist 2022

15 augustus 2022

SEO is tegenwoordig andere koek dan het in 2000 was. Om hoog te (blijven) scoren in Google heb je een SEO checklist nodig die up-to-date is met de nieuwste technieken. In dit artikel lopen we je door onze complete SEO checklist voor 2022 heen. Ook geven we je een aantal pro tips met hoe hoog te scoren in Google. 

Wat is SEO?

Zoekmachhine guru Moz definieert SEO als volgt:

“On-page SEO is the practice of optimizing individual web pages in order to rank higher and earn more relevant traffic in search engines. On-page refers to both the content and HTML source code of a page that can be optimized, as opposed to off-page SEO which refers to links and other external signals.”

SEO gaat over de content op een pagina - tekst, afbeeldingen, zoekwoorden etc. - en de technische content aspecten, zoals meta data. Alles wat met SEO te maken heeft kun je aanpassen in de content of de code van een webpagina. En dat is goed nieuws! Dat betekent namelijk dat jíj de controle hebt. En dan kun je het dus maar beter goed doen. Tijd voor de SEO checlist voor 2019!

SEO Checklist

Toelichting SEO checklist punten

Voor het schrijven

Voordat je begint met schrijven, is het belangrijk dat je het doel van de tekst vaststelt. Is het om mensen te informeren die het product nog niet kennen? Of om mensen het laatste zetje te geven om jouw product te kopen? Bedenk ook voor wie je schrijft. Is dat bijvoorbeeld een u of een je? Iemand die koop voor zijn of haar gezin, of voor zichtzelf? Tot slot, door van te voren een titel te bedenken is het makkelijker structuur aan te brengen en inhoud toe te voegen.

Algemeen

Gebruik minstens 300 woorden in een tekst. De uitzondering hierin zijn productpagina’s. Schrijf in een actieve vorm met korte, simpele zinnen. Dit maakt de content makkelijker te lezen en zo houdt je lezers geïnteresseerd. Verdeel de tekst in subkopjes met H2 en H3 headings. Zorg ervoor dat de content uniek is: Google straft duplicate content (content die ook op een andere website voorkomt) af met lagere rankings. Verwerk een CTA in het einde van de tekst. Denk hierbij aan het doel dat je voor het schrijven hebt vastgesteld.

Keywords

De keyword density is idealiter 1-3%. Dit is 1 tot 3 keer per 100 woorden. Verwerk dit keyword in de Titel, URL en eerste 100 woorden. Optioneel in de H2 of H3 en aan het einde van de tekst. Vaker kan spammy overkomen. Gebruik daarom ook synoniemen voor het keyword. Google weet dat deze woorden gerelateerd zijn en dit maakt een tekst natuurlijker. Google wordt steeds beter in het detecteren van onnatuurlijk keyword gebruik.

Links

Verwerk interne links naar belangrijke pagina’s aan het begin van de tekst. Bijvoorbeeld vanaf een sub-categorie naar de hoofdcategorie. Zo laat je Google weten dat dat de belangrijkste pagina voor dat onderwerp is. Gebruik het keyword van de gelinkte pagina in de anchor tekst (tekst waarop je klikt). Verwerkt links naar relevante pagina’s in de body van de tekst om bezoekers door te laten klikken en zo langer op de website te houden.

Meta data & URL

De meta data bepaalt of iemand of jouw link klikt of niet. Deze moet dus goed zijn. Meta beschrijvingen mogen tegenwoordig iets langer zijn, maar blijf altijd onder de 300 tekens. Verwerk het keyword in de titel en de beschrijving. Verwerk het keyword ook in de alt tag van afbeeldingen. Pro tip: verwerk het keyword ook in de bestandsnaam en titel. En uiteraard, in de URL.

Belangrijk om te weten & tips

De focus is de afgelopen tijd verplaatst van content naar context. Google wil het allerbeste resultaat laten zien. Maar hoe bepaald Google dat?

Maak kennis met Rankbrain

De positie in Google wordt bepaald door een algoritme, Rankbrain. Rankbrain kijkt naar de historische CTR (percentage zoekers dat doorklikt naar jouw website) en de tijd dat iemand doorbrengt op de pagina. Wanneer bezoekers je hele pagina aandachtig lezen omdat deze zo goed is (langer dan 3 minuten op een pagina is OK), stijg je punten in Rankbrain. Houd die aandacht dus vast!

TIP! CTR verhogen

Naast de tijd besteedt op een pagina, is het voor Rankbrain belangrijk dat het doorklikpercentage (de CTR) goed is. Een tip om deze te verbeteren: bekijk de Google Ads advertenties voor het keyword waarop je SEO gevonden wil worden. Deze advertenties zijn al vele malen geoptimaliseerd om een zo hoog mogelijke CTR te genereren. Welke woordcombinaties, call-to-actions, zinsopbouw etc. worden daar vaak gebruik? Verwerk deze ook in de meta titel en beschrijving van jouw pagina.

TIP! Google synoniemen vinden

Een slimme manier om synoniemen voor keywords te vinden die Google zelf ook als synoniemen beschouwt, is door op Google te zoeken naar het desbetreffende keyword en daar de suggesties van te bekijken. Deze keywords heten Latent Semantic Indexing Keywords (LSI keywords). Zoekmachines gebruiken deze LSI’s in hun anlyses. Door deze keywords in je tekst te verwerken, geef je aan Google aan dat je een bepaald onderwerp goed dekt.

TIP! Schrijf een monsterartikel

Zoals ik al zei, wil Google het Beste resultaat weergeven. Dat zijn geen pagina’s waarin het keyword 20x staat, maar pagina’s waarbij de diepte in wordt gedoken voor een bepaald onderwerp. Uit onderzoek blijkt dat dit soort artikelen het beste ranken in Google. Een monsterartikel heeft 1500+ woorden. Maak ook hier weer gebruik van LSI’s.

Wil jij graag beter gevonden worden en hoger ranken in Google? Daar zijn wij in gespecialiseerd. Neem contact met ons op om hier eens met ons over te sparren!

Krijn TaconiskadeAmsterdam1087 HW