SEO website bouwen? Tips voor goed presterende MKB websites!

04 september 2023

Als MKB-bedrijf is het noodzakelijk om een goed functionerende en kwalitatieve website te hebben. Je website is dan ook de eerste indruk die je als bedrijf achterlaat. Met behulp van de volgende tips voor een goede website vertellen we je waarom het essentieel is om een goed vindbare site te hebben. Met onze tips vindt je klant je snel en gemakkelijk!

Wat is je doel en wie is je doelgroep? 

Het identificeren van je doelgroep

Dit klinkt als een makkelijke stap maar dat valt in de praktijk tegen het gaat namelijk niet alleen om wat je zelf vindt. Het gaat erom wat je doelgroep vindt. Je kunt hier persona’s voor gebruiken. Dit zijn profielen van fictieve klanten. Deze persona’s stel je op aan de hand van een aantal vragen over je doelgroep. Denk hierbij aan leeftijd, baan en inkomen, opleidingsniveau, interesses, uitdagingen, gezinssituatie en zelfs de hobby’s van het fictieve persoon zijn van belang. Op deze manier krijg je een goed inzicht van je doelgroep en hun behoeften. 

Wat is je visie?

Het is belangrijk om het doel van je website te bepalen. Dat is bijvoorbeeld het aanbieden van een dienst, producten verkopen, amuseren of informeren. Een duidelijk doel en duidelijke functies wordt constant meegenomen in de bouw van de site.  

Domeinnaam en Hosting 

Wat is een domeinnaam?

Het kiezen van een geschikte domeinnaam is noodzakelijk. Je koppelt je ip adres aan een simpele en eenvoudige naam. Zo kan iedereen je website snel en gemakkelijk vinden. Je bedrijfsnaam gebruiken als domeinnaam is een goed idee. Mits deze nog niet wordt gebruikt door iemand anders.

Hosting opties

Het kiezen van je domeinnaam gaat niet zomaar je moet namelijk zeker rekening houden met de verschillende hosting opties. Overweeg daarom goed welke aanbieder het best bij jou past, aan de hand van de volgende tips.

  1.  Let op de prijs van je domein, vaak is een langere looptijd voordeliger!
  2. Laat je gegevens ten alle tijden afschermen, sommige hosting bedrijven doen dat niet automatisch. Hier moet je dan voor betalen.
  3. Eventuele aansluitende aanbiedingen, er zijn veel aanbieders die een pakket aanbieden met hosting en een domeinnaam. Dit zorgt meestal voor nog meer korting!

Impact van de domeinnaam op SEO

Je domeinnaam heeft invloed op je SEO. Dit is minimaal: Het gaat tegenwoordig meer over de daadwerkelijke inhoud van je website. We geven je verderop in dit artikel nog meer over zoekmachine optimalisatie (SEO).

Contentstrategie 

Relevante en kwalitatieve content

Het hebben van kwalitatieve, originele en relevante content is erg belangrijk. Er is natuurlijk niks slechter dan verouderde of gekopieerde content. Ook voor je positie in Google is het ontzettend belangrijk om steeds je content te vernieuwen. Daarnaast is het opnemen van belangrijke zoekwoorden belangrijk voor je vindbaarheid. Het optimaliseren van je content zorgt ervoor dat je de vragen van de bezoekers beter beantwoord en daarmee voor een beter resultaat in de zoekresultaten van Google. Blijf daarom regelmatig nieuwe, originele en relevante content toe voegen!

Contentplanning en creatie

Ben je van plan om je content zelf te maken? Dan het vaak een uitdaging om deze met regelmaat te creëren en te posten. Naast inhoud is ook consistentie is belangrijk als het om content gaat! Daarom is het goed om contentplanning op te stellen. Een content planning is een planning waar in je al je opvolgende content in kaart brengt. Ook het doel van de content wordt hierin duidelijk gemaakt. Het aantal woorden, publiceer datum en het uitzend kanaal zijn allemaal onderwerpen die zeker niet vergeten mogen worden.  

Je kunt ervoor kiezen om de content voor je website zelf te maken of je kunt ervoor kiezen om dit uit te besteden aan bureau dat gespecialiseerd is in SEO-copywriting. Wij kunnen je hierbij helpen. Naast relevante en originele content, zorgen we ervoor dat de content zoekmachine geoptimaliseerd is. 

Websiteontwerp en Navigatie en snelheid

Niks zo irritant als een langzame website. Een lange inlaadtijd kan ervoor zorgen dat er veel bezoekers door surfen. De inlaadtijd van een goede website mag maximaal 1 seconde duren om bezoekers geboeid te houden en deze aantrekkelijk te maken voor Google. Test dus regelmatig de snelheid.

 Binnen een aantal seconde heeft een bezoeker al besloten of de website relevant is. Je moet er dus voor zorgen dat deze bezoeker op de website blijft. Dit kun je doen door bepaalde regels toe te passen.

  • Belangrijke info zoals buttons en foto’s plaats je links boven
  • De website moet simpel en overzichtelijk ingericht zijn
  • De bezoeker moet binnen minimaal 3 kliks op de betalingspagina zijn

Ontwerp, snelheid en navigatie zijn belangrijk voor User Experience en daardoor ook voor de SEO van je website. User Experience (gebruikerservaring) is vervolgens weer belangrijk voor de conversieratio van je website. Deze ratio geeft de verhouding weer van het aantal bezoekers dat een aankoop doet of contact op neemt, ten opzichte van het aantal bezoekers op de website.

User Experience kun je op de volgende manieren analyseren:

  1. Doorloop het besluitvormingsproces van je bezoekers op verschillende apparaten? Wat komt de bezoeker dan tegen en wat zorgt voor hinder om in actie te komen? Doorloop ook stappen die in jouw ogen niet de meest logische zijn, dat doen bezoekers ook. Jij bekijkt je website toch op een andere manier. Vraag dus ook een aantal bekende (die er blanco in staan) om de website voor je te testen.
  2. Test voorafgaand aan iedere campagne alle stappen in het besluitvormingsproces vanaf de landingspagina. Als die niet optimaal werkt, is het zo zonde van je campagne en advertentiekosten.
  3. Analyseer het gedrag van je bezoekers in Google Analytics om achter knelpunten of obstakels te komen.

Zorg ervoor dat je alle technische hinder wegneemt. Denk hierbij aan foutmeldingen, traagheid en verkeerde links. Test ook zoekfuncties, buttons en contactformulieren. Als deze zaken niet in orde zijn resulteert dit erin dat bezoekers afhaken. Als bezoekers snel afhaken beoordeelt Google de website als minder relevant dat websites waar bezoekers langer op blijven hangen. En wat vooral belangrijk is: het is slecht voor je conversieratio! 

Zoekmachineoptimalisatie (SEO) 

SEO content strategie

Search Engine Optimization (SEO) is het constant verbeteren van je website om ervoor te zorgen dat je hoog in de zoekresultaten komt. Dit heeft bijvoorbeeld te maken met:

  •  Unieke en waardevolle content
  • Bezoekersgedrag
  • Backlinks

Een backlink is een relevante te maken heeft met het onderwerp. Een backlink geeft Google aan dat jouw website autoriteit heeft.  Zo zijn er heel veel factoren van invloed op je SEO. Optimaliseer daarom regelmatig op basis van gedegen zoekwoorden- en contentanalyses.

On-page optimalisatie

 On-page optimalisatie zorgt ervoor dat je website toegankelijk is voor de zoekmachines. Er zijn verschillende punten waarmee je rekening kunt houden:

  •  Heading tags - Dit zijn de tussenkopjes op je pagina.
  • Meta titel -  Dit is een titel die je ziet in de zoekresultaten van Google
  • Meta beschrijving - Dit is de korte beschrijving van je website die bezoekers in de zoekresultaten onder de meta titel vinden. De bezoekers kunnen zo besluiten of de website relevant voor hen is.
  • Call to action - Dit is een duidelijke knop of tekst die je meestal onderaan een pagina of artikel vindt. Met een call to action spoor je mensen gelijk aan om actie te ondernemen. 

Beveiliging en Privacy

Beveiligingsmaatregelen voor je website is een must. Kies daarom voor een betrouwbare hosting. Versleutel je website daarom met (TLS) transport layer security. Zo zorg je er voor dat alle wachtwoorden, persoonsgegevens en andere privacygevoelige gegevens netjes opgeborgen zijn.

 Een TLS certificaat vraag je aan bij een certification authority. Je krijgt dan een klein slotje op je adresbalk te zien.  Dit is niet alleen belangrijk voor de veiligheid van je website, maar ook voor de betrouwbaarheid die aan de website wordt toegekend. Door google en potentiële bezoekers! 

Analytics en Monitoring

Je kunt het presteren van je website met verschillende analytics tools monitoren. Denk aan Google Analytics, serpstat of similarWeb. Je kunt op deze goed het gedrag en de demographics van je websitebezoekers analyseren. Aan de hand van deze gegevens verbeter je je website continu! Is het tijd voor een efficiënte nieuwe website die goed presteert? Of wil je je huidige website optimaliseren? Er is veel om rekening mee te houden als je het in één keer goed wilt doen. Misschien geef je dit het liefst uit handen aan een full service expert, met kennis van alle nodige disciplines

Ook een goed website? Vul dan onderstaande formulier in!

Voornaam
 
Achternaam
 
E-mailadres
  
Telefoonnummer
  
Bedrijf / Website
Interesse
 
Bericht
 

 

Krijn TaconiskadeAmsterdam1087 HW