Snapchat-aholic

19 juni 2017

Snapchat toepassen als marketingtool

Op dit moment is Snapchat één van de populairste apps. Snapchat is gelanceerd in september 2011 en heeft 100 miljoen actieve gebruikers per maand. Er worden wel 400 miljoen berichten (snaps) verstuurd per dag en 71% van de gebruikers valt onder de doelgroep < onder de 25 jaar. Ook wel de “millennium generatie ”genoemd. Ook influencers en bekende personen maken gebruik van Snapchat. Snapchat staat bekend om haar filters. Ook wel de gekke figuurtjes die verschijnen op het gezicht zodra deze word geselecteerd in de camera. Hieronder zijn er een paar voorbeelden van filters. Naast dat noemen we dat snaps zodra we deze op een eigen verhaal plaatsen. Een soort tijdlijn net als in het Facebook platform.

Snapchat filters

 

 

 

 

 

 

 

Waarom snapchat?

Sinds kort wordt snapchat ook gebruikt door bedrijven. Naast een eigen kanaal te gebruiken om de doelgroep te bereiken kunt u ook gebruik maken van de advertentiemogelijkheden in snapfilters of tussen snaps door. Zo liet Walibi World een sneakpeek zien op het Snapchat kanaal waardoor het kanaal in één klap een groot deel van de doelgroep bereikte en de aandacht trok. Maar ook andere toepassingen zijn mogelijk voor een bedrijf zoals:

walibi actie

  • Promoten van een nieuw product
  • Achter de schermen kijken van het bedrijf
  • Kortingsacties opzetten
  • Webcare

 

Mogelijkheden van Snapchat

Hieronder worden een paar voorbeelden benoemd die effectief ingezet kunnen worden voor een bedrijf op Snapchat.

Acties

Kortingscodes en acties via Snapchat worden gestuurd om nieuwe volgers te trekken. Dit wordt gestimuleerd via andere kanalen van het bedrijf. Waardoor de kans groot is om uw doelgroep te trekken naar het Snapchat platform. Er zijn vele creatieve manieren om dit toe te passen. Een mooi voorbeeld is van het bedrijf Frozen Yoghurt. Die speelde hierop in door een kortingscode te sturen zodra hij of zij een Frozen Yoghurt bestelt aan de kassa en hiervan een Snap naar het bedrijf stuurt. Deze kan dan direct gebruikt worden aan de kassa, op die manier kan de code alleen op dat moment gebruikt worden. Super slim! 

 

Frozen snapchat

Interactie

Interactie met de doelgroep krijg je door het gesprek met ze aan te gaan. Snapchat is een goed middel om vragen te stellen aan de doelgroep. Dit kan doormiddel van aanwijzingen maar ook door meningen te vragen van het publiek. Een mooi voorbeeld hiervan is: Heineken. Tijdens het “Coachella” festival gaf Heineken op een spontane manier aanwijzingen en informatie aan de doelgroep. De winnaar of winnares kreeg met de juiste antwoorden een plekje vooraan.

Heineken snapchat

Achter de schermen

Via Snapchat geeft u een exclusieve kijk achter de schermen van het bedrijf. Hierdoor vertelt u een verhaal aan de doelgroep. Vertel via Snapchat op een creatieve en visuele manier wie u bent en waar u voor staat. Op die manier wordt de consument bij het proces betrokken en zal die zich verbonden voelen eerder met het merk. NOS doet dit op een mooie manier door snaps te sturen van wat er allemaal in de studio gebeurt. Toen dit een succes bleek te zijn zette ze meer snaps in om programma’s en exclusieve previews te delen.

Radio 538

Exclusiviteit

Snapchat staat bekend om haar 24 uur content. Dit zorgt ervoor dat de content die geplaatst wordt exclusief is en die niet geschikt is voor andere kanalen. Hierdoor zijn previews mogelijk. Waardoor nieuwsgierigheid wordt opgewekt. Dit zorgt voor een sterke verbintenis met de doelgroep door unieke content te delen en in te spelen op interactie. Het automerk Honda deed hier zijn voordeel mee door de eerste 100 volgers een sneak peek te geven van een nieuw model. Later daarna werd deze gepubliceerd op andere kanalen als Instagram en Facebook. Door deze exclusiviteit steeg het aantal volgers op Snapchat. Een goede engagement strategie niet?

Honda snapchat actie

Product promotie

Snapchat wordt gebruikt voor het promoten van producten of diensten. Hierbij kunt u een speciale filter laten maken die de doelgroep kan gebruiken tijdens het fotograferen of een advertentie van een paar seconden laten afspelen. Dit is natuurlijk een dure variant van het promoten van producten of diensten. U kunt ook starten met het promoten van producten door deze snaps op eigen verhaal te zetten. Snapchat biedt voor ieder bedrijf, uit elke sector mogelijkheden. Neem als voorbeeld het Stedelijk Museum of Macdonalds die de doelgroep nieuwsgierig trekt naar het platform door teasers en hints.

Mac snapchat

Extra service

Snapchat geeft de mogelijkheid om extra service te verlenen aan de doelgroep. Door rechtstreeks vragen te beantwoorden en locaties te delen. Zo geeft u  aan dat het bedrijf aandacht besteed aan haar consumenten. Door direct te reageren met een foto of antwoord biedt je de klant snel hulp. Door actief te zijn op deze manier verbetert u de dienstverlening van het bedrijf. Wat tevredenheid en loyaliteit schept.

Een leuk voorbeeld hiervan is van de Telegraaf die vragen beantwoord aan de hand van het laatste nieuws in de vorm van een snap.

 telegraaf snapchat

Ben je zelf ook creatief bezig met social?

Begin dan met het implementeren van Snapchat. Snapchat is minder intensief te onderhouden dan andere platformen. Ook hoef t u voor Snapchat geen profielfoto toe te passen of vervelende hashtags toe te voegen. Wel kunt u al uw creativiteit kwijt in Snapchat om het platform zo levend mogelijk te maken met content. Één ding is belangrijk bij Snapchat: "de fun". Bij Snapchat draait het om plezier.

 

Bent u  overtuigd? Begin direct met het aanmaken van een account ;)

 

snapchat toepassen

Krijn TaconiskadeAmsterdam1087 HW