Top 10 Usability Tools 2022

20 oktober 2022

Wij onderzochten tientallen tools die de gebruiksvriendelijkheid van je website verbeteren, en selecteerden de 10 beste. Scroll door de onderstaande lijst en ontdek hoe jij de gebruiksvriendelijkheid en het conversiepercentage van je website omhoog kunt brengen. 

1. Hotjar

Hotjar beschrijft zichzelf als ‘one powerful solution’ en maakt deze claim naar ons idee ook waar. Met de online tool heb je toegang tot heatmaps, clickmaps, scrollmaps, websitebezoeker recordings, analyses van formulieren, feedback polls, surveys en nog een aantal functionaliteiten waarmee je je conversie funnel kunt optimaliseren. Je kunt  het onbeperkt gratis gebruiken met een maximum van 1.050 sessies/maand. Heb je meer dan 1.050 sessies/maand, dan kun je kiezen uit 3 abonnementen.

Hotjar

Website: https://www.hotjar.com

2. Optimizely

Optimizely draait helemaal om gebruikerservaring. Speel met prijzen, productpresentaties, websitekleuren en call-to-actions in de vorm van AB-testen, en maak zo het verschil in je conversiepercentage. Extra mooi aan deze tool is dat je dit gewoon in je browser kunt doen, er komt geen ingewikkelde code bij kijken. Je kunt Optimizely gratis onbeperkt gebruiken met de Content Marketing module Start. Daarnaast heb je verschillende betaalde modules. Omdat wij reseller van Optimizely zijn hoef je hierbij alleen te betalen voor de opties die je ook daadwerkelijk gebruikt. 

Optimizely

Websit: https://www.optimizely.com

3. Google Analytics

Als er één tool is waar iedere website gebruik van zou moeten maken, dan is dat Google Analytics. Met dit paradepaardje van Google blijf je op de hoogte van bezoekersaantallen, conversiebronnen, websitegedrag, bezoekersdemografieën enzovoort – more than you can handle. Hele nuttige informatie, waarmee je je website kunt optimaliseren en kunt inspelen op de behoefte van de bezoeker. Je hebt zowel een gratis als een betaalde versie – maar aan de gratis versie heb je meer dan genoeg.

Google Analytics

Website: https://www.google.com/analytics/

4. Lucky Orange

Met Lucky Orange zie je het gedrag van website bezoekers in real-time. Je kunt bezoekers dus observeren terwijl ze op je website surfen. Bijvoorbeeld als iemand op het punt staat om af te rekenen, maar daar toch vanaf ziet. Met Lucky Orange kun je precies zien wat daar aan vooraf is gegaan en waar het mogelijk aan ligt dat er niet over wordt gegaan tot conversie. Je kunt zelfs een chatgesprek openen met de bezoeker om op de man af te vragen waarom deze is afgehaakt. Plus heatmaps, recordings, chat, polls en meer. En dit alles vanaf zo'n €14 per maand! Ook kun je het 7 dagen gratis uitproberen.

Lucky Orange

Website: https://www.luckyorange.com/

5. Google Mobile-Friendly Test

Nog niet overtuigd van het belang van een mobielvriendelijke website? Dan ben je zeldzaam in je soort. Mobiel is the way to go en here to stay, om maar even in de Engelse verwijzingen te blijven. Met Google’s Mobile-Friendly test je eenvoudig of je website aan de eisen van de moderne internetgebruiker voldoet. Vul je URL in en voilá: Google laat je weten of jouw website mobielvriendelijk is. Gratis en voor niets!

Mobielfriendly test

Website: https://search.google.com/test/mobile-friendly

6. SmartBear

Wil je zeker weten dat je website goed wordt weergeven op verschillende apparaten en in verschillende browsers? Je website kan er immers knap uitkomen in Chrome, maar geldt dat ook voor Internet Explorer? Zelf testen in verschillende browsers is niet ingewikkeld maar wel tijdrovend. BitBar van SmartBear doet dit voor je, op meer dan 1500 apparaten en browsers. Je kunt ook screenshots maken van dit proces. Prijzen variëren van €39 tot €169 en je kunt de tool 14 dagen gratis uitproberen.

crossbrowsertesting

Website: https://smartbear.com/product/bitbar/

7. Crazy Egg

Crazy Egg is tool waarmee je heatmaps en bezoekersbronnen kunt weergeven. Waar komen ze vandaag, waar gaan ze heen en waar lopen ze vast? Zo kun je het design van je website aanpassen op basis van data, en niet alleen je onderbuikgevoel. Je kunt ook simpele AB testen opzetten. Crazy Egg onderscheidt zichzelf door de gebruiksvriendelijkheid. Probeer de tool 15 dagen gratis om te zien of het iets voor jou is.

Crazy Egg

Website: https://www.crazyegg.com/

8. Google Pagespeed Insights

De laadsnelheid van een website is een cruciaal onderdeel voor de gebruikerservaring. En belangrijk voor de SEO waarde van je website. Een lange laadtijd jaagt bezoekers weg en zorgt ervoor de je website minder goed wordt gerankt in de zoekresultaten. Toch wordt het belang van de pagespeed niet altijd erkent. Terwijl het zo simpel is: met deze gratis Google tool check je je website op pagespeed én ontvang je direct een aantal aanbevelingen hoe je dit kunt verbeteren. Regelmatig checken dus.

Google PagespeedWebsite: https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/

9. Website Grader

Benieuwd hoe jouw website presteert op het gebied van laadtijd, veiligheid, SEO en mobielvriendelijkheid? Website Grader – een Hubspot tool – checkt waar mogelijke problemen zich voor doen en wat deze problemen zijn. Het doel is om jou als Hubspot klant aan te trekken, maar dat hoeft niet: de test is volledig gratis.

Website grader

Website: https://website.grader.com/

10. The User Is My Mom

Deze website roept de hulp in van een heuse moeder om je website op gebruikersgemak te testen. Het idee hierachter is dat zelfs een moeder ‘die nog nooit van Twitter heeft gehoord’ en tegen haar computer schreeuwt, makkelijk door je website moet kunnen navigeren en deze uitvogelen. Heel handig als je op zoek bent naar een portie eerlijke feedback van iemand die totaal niet denkt zoals jij.

The user is my mom

Website: https://theuserismymom.com/

Wil je meer weten over deze tools en hoe jouw business hiervan kan profiteren? Neem dan contact met ons op. Wij leggen het je graag uit.

Krijn TaconiskadeAmsterdam1087 HW