Eerder was het beveiligen van je website met SSL verstandig, maar niet officieel verplicht. Sinds de invoering van de wet Algemene Verordening Persoonsgegevens (AVG) is SSL een must. Maar er zijn meer goede redenen waarom je als bedrijf een SSL-versleuteling op je website wil plaatsen. Hier lees je ze!
Een SSL-certificaat wordt op websites geplaatst als beveiliging van de internetverbinding. Je herkent een website met SSL-certificaat aan het slotje links van de URL en aan dat er https in plaats van http voor de URL staat. Wanneer je als websitebezoeker gegevens verstrekt door bijvoorbeeld een contactformulier in te vullen of een aankoop te doen in een website worden je gegevens door middel van SSL versleuteld. Dit voorkomt dat deze persoonsgegevens per ongeluk kunnen lekken en in handen kunnen komen van derden. Bedrijven zijn met de komst van de AVG meer dan ooit verantwoordelijk voor de bescherming van persoonsgegevens, vandaar de wettelijke verplichting. Een SSL-certificaat wordt uitgegeven door een certificaatautoriteit en kan geïmplementeerd worden door degene die je website beheert. Lees hier alles over verschillende soorten SSL-certificaten.
We schreven het eerder al. Sinds de invoering van de wet Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) is het hebben van een SSL-certificaat op je website verplicht. Voorheen was SSL slechts een van de middelen waarmee je kon voldoen aan de eerdere privacywetgeving. Wanneer je je niet aan de AVG houdt riskeer je, ook als klein bedrijf, fikse boetes.
Het regelen van een SSL-certificaat is een eenvoudige manier om te werken aan je organische vindbaarheid. Google kent namelijk steeds meer waarde toe aan goed beveiligde websites en daarom beloont Google websites met een SSL-certificaat. Het checken van de SSL is dan ook vast onderdeel van onze SEO-analyse.
Bij een website zonder SSL-certificaat krijg je links naast de URL de melding ‘niet beveiligd’ staan. Dit geeft de consument weinig vertrouwen, zeker wanneer het een website betreft waarop persoonsgegevens worden verzameld. De nieuwe AVG is ook bij internetgebruikers niet onopgemerkt gebleven, dus het is nu extra belangrijk te laten zien dat jij als bedrijf de bescherming van gegevens uiterst serieus neemt.
Ook voor het adverteren in Google Ads is het tegenwoordig nodig om een SSL-certificaat te hebben. Wanneer je dit niet hebt en je gaat advertenties maken zullen deze vrijwel zeker afgekeurd worden vanwege een ‘onjuiste bestemmingspagina’. Het hebben van een SSL-certificaat is dus zowel voor je organische als betaalde zoekverkeer nodig.
Je kunt je SSL-certificaat bij je hostingprovider opvragen en laten implementeren door je webbouwer. Wij kunnen ook de SSL-aanvraag en implementatie voor je in orde maken. Zo hoef je je geen zorgen meer te maken over een onveilige verbinding voor je klanten en bezoekers. Vragen over SSL? Neem gerust contact met ons op.