Wat is Double Click en wat zijn de mogelijkheden?

12 oktober 2018

DoubleClick Digital Marketing (DDM) is een van de advertentieplatformen van Google. DoubleClick maakt het mogelijk meerdere kanalen tegelijk te creëren, te managen en te analyseren. Sinds juli 2018 gaat Double Click door onder de verzamelnaam Google Marketing Platform. Lees hier alles over deze tool en ontdek de verschillen tussen Google Ads en Google Marketing Platform.  

Alle campagnes in één omgeving met Double Click

Double Click is een advertentieplatform, in 2007 overgekocht door Google, voor display advertising. Display advertising in Google Ads (toen nog Google AdWords) was toen nog niet zo groot en uitgebreid als tegenwoordig dus Double Click zorgde gaf Google een nog groter marktaandeel. Met Double Click kun je displayruimte inkopen op diverse websites. Dit gebeurt door middel van programmatic inkopen, of terwijl: geautomatiseerd inkopen. Het voordeel van Double Click is dat je verschillende kanalen in één tool kunt bedienen en kunt analyseren. Conversies worden in DoubleClick opgesplitst per kanaal waardoor je zuivere rapportages kunt draaien.

De verschillende onderdelen van Double Click

Double Click bestaat uit verschillende onderdelen. De Double Click Campaign Manager, afgekort als DCM, is de omgeving waarin je de advertenties maakt, doelgroepen creëert, advertenties inkoopt en inboekt en rapportages draait. De rapporten in Double Click zijn vollediger dan in Google Analytics omdat Google Analytics pas start met meten wanneer er websitebezoek plaatsvindt. Branding doelen als impressies of engagement worden hierin niet meegenomen. Double Click Campaign Manager doet dit wel. Conversies worden gemeten met Floodligt tags, een soort pixel die op al je webpagina’s geplaatst wordt. Voordeel is dat je met Floodlight tags niet voor alle kanalen verschillende pixels hoeft te plaatsen, ze houden alle geïmplementeerde kanalen bij. De conversies worden automatisch gescheiden per kanaal waardoor je zuivere rapportages krijgt.

Het verschil tussen Double Click en Google Display Ads

Er zijn een aantal grote verschillen tussen Double Click en Google Display Ads. Er zit verschil in de manier van bieden, waarbij Double Click het meeste weg heeft van een traditioneel media-inkoop platform. Daarnaast is het bereik van Double Click groter en heeft Double Click naast eigen data van Google ook data van derden inzichtelijk. In Google Display Ads kun je dan weer bodaanpassingen doen en automatisch bieden op basis van eerdere gebeurtenissen. Met Google Display Ads kun je dynamische banners voor remarketingcampagnes maken, iets wat voor de AVG zeker interessant was en nu zijn kracht enigszins heeft verloren. 

Kiezen tussen Google Marketing Platform en Google Display Ads

Double Click, nu Google Marketing Platform, heeft als Demand Side Platform een enorm bereik en de grote hoeveelheid beschikbare data is absoluut interessant. Echter volstaat het Google Display netwerk, dat inmiddels meer dan 90% van de internetgebruikers wereldwijd bereikt, voor middel tot middelgrote bedrijven. Daarnaast worden de mogelijkheden van Google Display Ads steeds uitgebreider. Voor ons blijft Google Ads de belangrijkste advertisingtool op het gebied van Display, maar blijven de vele veranderingen binnen het Google imperium natuurlijk op de voet volgen.

Krijn TaconiskadeAmsterdam1087 HW