Wat is Marketing Automation?

27 juli 2016

Heel af en toe komt er een ontwikkeling op de markt waarvan iedereen meteen weet dat dit impact heeft op de toekomst. Denk aan de iPhone van Apple, de zelfrijdende auto van Tesla en misschien wel Pokemon Go van Niantic. Op kleinere schaal gebeurt dit natuurlijk ook in de Online Marketing wereld en Marketing Automation is daar het perfecte voorbeeld van. Marketing Automation is al enige tijd booming in de Verenigde Staten en begint langzaamaan voet aan de grond krijgen hier in Nederland. Maar wat is het nou precies?

De basis van Marketing Automation

De letterlijke vertaling van Marketing Automation ligt voor de hand; het automatiseren van marketing activiteiten. En kortweg komt het daar ook op neer. Marketing Automation draait om het automatiseren van een aantal marketingprocessen, waardoor niet alleen de efficiëntie toeneemt, maar ook het effect van de marketing, mits het goed ingericht is natuurlijk.

Consumenten (zowel b2b als b2c) worden steeds veeleisender. Ze voelen zich steeds minder vaak een onderdeel van de massa en willen dan ook als individu behandeld worden. Op zich een interessant gegeven, maar tegelijkertijd ook een regelrechte nachtmerrie voor online marketeers. Hoe moeten wij onze websitebezoekers nu als individuen behandelen? We weten immers niet eens wie het zijn en wat ze precies zoeken. En juist bij deze uitdaging biedt Marketing Automation de helpende hand.

Help de prospects om klant te worden

Heel kort door bocht helpt Marketing Automation bij het omzetten van:

  • Anonieme bezoekers naar prospects;
  • Van prospects naar leads;
  • Van leads naar sales en
  • Van sales naar terugkerende klanten.

Dit wordt gedaan door het opbouwen van profielen van de doelgroep, het aanbieden van relevante informatie aan de hand van het profiel en als laatste bepalen of deze lead klaar al klaar is voor een aankoop of een salesgesprek door de binnen- of buitendienst. Het proces hieromheen noemen we Lead Management.

Marketing Automation Software als basis

De operationele uitvoer van Marketing Automation wordt gedaan door software. Bekende leveranciers van dergelijke programma’s  zijn Hubspot, Marketo en SharpSpring. Maar net als iedere software kan het zelf niet denken. Het zal niet uit zichzelf een lead management strategie uitdenken en ‘automatisch’ meer leads gaan genereren. Uw Microsoft Word schrijft zelf toch ook geen boeken?

Wilt u weten wat de verschillende leveranciers onderscheid en hoe u het beste gebruik kan maken van Marketing Automation? Lees dan hier verder of neem even contact met ons op en wij leggen het graag uit!

Krijn TaconiskadeAmsterdam1087 HW