De 5 belangrijkste social media trends voor 2018

06 februari 2018

Van de enorme groei van live content tot de komst van een nieuwe belangrijke privacywet – het social medialandschap is ook dit jaar weer flink in beweging. Social anno 2018 biedt kansen, maar laat ook bedreigingen zien waar wij als online marketeers slim op in willen spelen. Lees gauw verder om te weten waar je wel (en niet) op in moet zetten dit jaar.

Ephemeral content groeit

2017 was het jaar van de grote doorbraak van live content op social media. Met de komst van Instagram- en Facebook Stories was Snapchat niet meer de enige speler op het gebied van Ephemeral content. Ephemeral content is content die na een bepaalde tijd verdwijnt en hiermee speelt deze vorm van marketing in op het FOMO (Fear Of Missing Out) principe door social media updates voor slechts korte tijd beschikbaar te stellen. Zeker nu Instagram Stories steeds meer shoppable wordt biedt live content steeds meer voordelen voor commerciële bedrijven.  Daarnaast biedt live content de mogelijkheid écht interactie aan te gaan met volgers en hoeven je ‘behind the scenes’ updates allemaal niet zo perfect gepolijst te zijn als voorheen.

Tip van ons om gelijk te implementeren: kijk eens naar Facebook Stories. Deze functie wordt nog bijna niet door bedrijven gebruikt dus hier kun je er nog echt uit springen.

Het organisch bereik daalt

Het is weer zover: Facebook kondigt opnieuw een daling van het organisch bereik aan. De reden hiervoor? Facebook wil zijn sociale karakter weer terug en gaat daarom nog meer waarde hechten aan updates van echte personen, en dus minder aan die van bedrijven. Bedrijfspagina’s met weinig interacties met hun publiek kunnen de grootste daling in het bereik van hun content verwachten. Engagement met je content blijft dus de belangrijkste factor. Voor wie fan is van de engagement-bait trucs (denk aan like or love polls) om mensen aan te zetten tot interactie met berichten hebben we slechts nieuws: Facebook gaat engagement-bait bestraffen met een nog lager bereik. 

Tip van ons om wel op te vallen: gedraag je zo menselijk mogelijk. Ga live interactie aan, maak video’s met en voor echte mensen en je zult blijven scoren op bereik. Daarnaast is het een feit dat je zal moeten betalen om getoond te worden. Maar met de juiste expertise kun je je advertenties prima optimaliseren voor het juiste resultaat. Wij helpen je graag!

Video op Facebook groeit

We benadrukken het nog maar eens: video wordt groter en groter. Facebook zelf verwacht dat komend jaar 70% van alle content video zal zijn. Niet zo gek gezien het bedrijf de concurrentiestrijd met Youtube aan wil gaan. Video klinkt voor veel marketeers nog als een tijdrovende content vorm, maar denk eens verder dan de traditionele videoformats en ga werken met motion graphics, animaties, cinegraphs en andere opties die lager in kosten en moeite zijn.

Tip van ons om mee te doen in deze ontwikkeling zonder te veel tijd kwijt te zijn: Kijk eens naar de opties die Facebook zelf biedt. In plaats van een carrousel met afbeeldingen kun je ook een slideshow maken, deze speelt af als video en wordt dus gerankt als videocontent. Daarnaast kun je met allerlei online tools eenvoudig GIF’s maken die ook weer als video gezien worden.

Micro influencers

De populariteit van influencers heeft ervoor gezorgd dat de kosten voor een kortstondige samenwerking met een middelgrote influencer – vanaf 100K volgers – vraagt al gauw een bedrag dat het marketingbudget van een middelgrote onderneming overstijgt. Niet zo gek dat Micro-influencers – accounts met 1000 tot 5000 volgers – een steeds belangrijkere rol gaan spelen. Voordelen? Lagere kosten én vaak hogere interactie.

Tip van ons voor samenwerkingen met micro-influencers: Probeer altijd barterdeals te regelen om zo min mogelijk uit te geven. Je weet aan het begin namelijk niet wat de samenwerking je concreet gaat opleveren. Zorg daarnaast dat je je acties meetbaar maakt zodat je de ROI van de samenwerking kunt berekenen.

De nieuwe AVG-privacywetgeving

De vorige privacywet stamde uit 1995 en zoals je begrijpt is er sinds die tijd veel veranderd in de verwerking en opslag van persoonsgegevens online. De nieuwe privacywet genaamd AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) treedt 25 mei 2018 in werking en heeft alles te maken met informeren en toestemming vragen. Voor online marketeers betekent dit onder andere dat (re)targeting mogelijkheden niet meer zo vanzelfsprekend zijn als voorheen. Lees hier meer over de nieuwe privacywetgeving.

Tip: maak de uitleg voor je bezoekers eenvoudig en wek vertrouwen als het gaat om de bescherming van gegevens. Verwijs bijvoorbeeld altijd naar je privacy statement (wel eerst even optimaliseren!).

Krijn TaconiskadeAmsterdam1087 HW