In de wereld van online marketing draait alles om vindbaarheid, het converteren van leads en het optimaliseren van je marketingfunnel. Het e-book is een effectief instrument dat de laatste jaren steeds vaker wordt gebruikt! En met reden, als je het aan ons vraagt.
E-books helpen je om awareness te vergroten, conversies te genereren en om je marketingfunnel goed te vullen. We leggen je uit hoe je e-books strategisch inzet om jouw marketingdoelen te behalen!
E-books bieden de kans om je neer te zetten als kennisautoriteit. Je voegt écht waarde toe doordat je vanuit expertise waardevolle content deelt met je doelgroep. De kunst is om de behoeften en interesses van je doelgroep centraal te stellen door hun vragen te beantwoorden vanuit jouw kennis.
Zo wek je als organisatie interesse, creëer je bewustzijn van jouw merk en bouw je relaties op. Maak het e-book informatief, zonder al te veel commerciële kreten. De truc is dus om je expertise en op een praktisch toepasbare manier te delen en toegevoegde waarde.
Het e-book moet de behoefte aan je diensten vergroten, zonder dat je op een vervelende manier je diensten aan de lezer opdringt. Als de content waardevol is voor de lezer, ontstaat er vertrouwen en vergroot je de kans op succesvolle acquisitie vanzelf.
Brand Awareness krijgt geen kans zonder zichtbaarheid en vindbaarheid! Een van de belangrijkste redenen om e-books onderdeel te maken van jouw online marketingstrategie is dat het zichtbaarheid vergroot. Google hecht waarde aan de relevante, originele, met expertise doorspekte content.
Een e-book schrijf je vanuit de expertise van jouw onderneming en is relevant omdat vragen en behoeften van je doelgroep beantwoordt. Dit is goed voor jouw ranking in de zoekresultaten van Google. Maak bij het schrijven van je e-book gebruik van je SEO-kennis, gebruik de juiste zoekwoorden en maak gebruik van sterke titels, zodat je de juiste gebruikers gevonden wordt.
Kortgezegd, zijn je online marketinginspanningen niets waard wanneer het geen conversies genereert. Het genereren van conversie is van levensbelang voor een succesvolle (online) business!
E-books kun je heel effectief inzetten voor conversie-optimalisatie. Goede E-books zetten interesse om in actie.
Het aanbieden van een e-book helpt om je e-maillijst uit te breiden en kwalitatief goede leads te genereren. Zo kun je een e-book gratis aanbieden in ruil voor een inschrijving op je mailinglist.
Vanaf dat moment bestaat er directe communicatie met potentiële klanten die gericht opzoek waren naar jouw expertise. De lezers ontvangen vanaf dan jouw gerichte e-mailcampagnes en je adverteert dus zonder advertentiekosten.
Campagnes zijn dan gerichter en goedkoper! Dit maakt de tijdinvestering om een goed e-book op te stellen, meer dan waard.
In elke fase van de marketingfunnel speelt het e-book een rol. Dit geldt voor het creëren van Awareness, maar ook voor het vergroten van interesse. Dit doe je door dieper in te gaan op een specifieke vraag of behoefte van je doelgroep. Daarmee spoor je de doelgroep aan om meer te weten te komen over jouw product of dienst.
Gedurende de beslissingsfase stimuleert een e-book lezers om over te gaan tot actie. Het voegt waarde toe aan hun aankoop en maakt het besluit makkelijker. Gebruik het e-book om de urgentie voor jouw product of dienst te vergroten en maak gebruik van sterke call-to-actions, met een exclusieve aanbieding.
Als de lead geconverteerd is blijft de inschrijving in jouw mailinglist van grote waarde. Zo blijven klanten na aankoop onderdeel van je mailingcyclus. Zo biedt je aanvullende diensten of producten op maat aanbieden en houdt je je organisatie top-of-mind.
Kortom, E-books hebben een enorme potentie om je conversies te verhogen en e-maillijst uit te breiden. Het is voor de meeste online businesses effectief om te integreren in je marketingstrategie.
Er zijn nog een aantal tips en tricks om het écht effectief in te zetten. Uiteraard kan dit alleen goed op maat. En het allerbeste werkt het nog in goede correspondentie met je SEO-content, socials en e-mailmarketing. Hulp nodig? We are here to help you! Samen halen we er het meeste uit voor jouw bedrijf.
Dus wil je beter gevonden worden door Google en in andere zoekmachines? Start dan nu met één van onze pakketten. Verhoog je vindbaarheid in Google en haal meer uit je website! Onze SEO-specialisten helpen je graag met de juiste keuze.
Neem nu contact op met onze specialisten!