Hoe the Internet of Things het marketinglandschap zó veel mooier gaat maken (IoT – deel 3)

16 juni 2017

Bij the Internet of Things denken veel mensen direct aan de koelkast die zelf boodschappen besteld en de thermostaat die de temperatuur in huis aanpast aan de kleding die u die ochtend uit de kast hebt gepakt. Als u er even over nadenkt zal uzelf ook nog wel een aantal voorbeelden kunnen bedenken hoe IoT uw leven makkelijker gaat maken. Als marketing-nerds denken wij ook graag aan de kansen die IoT biedt voor ons vakgebied.

 

Hoe meer devices, des te meer data

The Internet of Things is kortgezegd de verbinding van alledaagse voorwerpen met het internet en met elkaar. De koelkast en kledingkast zijn misschien nog toekomstmuziek, maar vandaag de dag zijn er al een groot aantal devices verbonden. Daarover leest u hier meer.

Bij IoT draait het om de communicatie die de verschillende apparaten met elkaar hebben. Het ene apparaat stuurt data naar het andere apparaat waar deze vervolgens een actie op baseert. Bijvoorbeeld; de wekker geeft aan het koffiezetapparaat door hoe laat u op gaat staan. Het koffiezetapparaat zorgt dat de koffie op tijd klaar staat en stuurt aan de CV door hoe laat u uw koffie krijgt. Hiermee zorgt de CV installatie dat de badkamer precies op tijd opgewarmd is zodat u na de koffie direct kunt douchen.

Al deze voorwerpen zijn nu opeens internet devices geworden. Door de connectie met het internet kan de data niet alleen verzonden worden naar andere apparaten, maar ook naar marketeers en dat is precies waar wij op hopen!

 

Met IoT wordt marketing écht persoonlijk

Ons leven draait tegenwoordig voor een groot deel om internet. We communiceren online, we shoppen online, we bankieren online en we daten online. Dat maakt het voor marketeers lastig om marketing op persoonlijk niveau te voeren. Natuurlijk proberen we dat wel en zijn we daar met middelen als Marketing Automation al een aardig eind in, maar IoT gaat dit nóg een stapje verder brengen.

Stel nou dat ik – als markeer – weet dat u ’s ochtends geen koffie hebt gedronken, wat normaal wel gedaan wordt en dan het liefste van bonen van de Starbucks (deze data kan ik gewoon krijgen van uw koffiezetapparaat). Én dat ik weet dat u bijna moet tanken (deze data komt uit uw auto), hoe mooi zou het dan zijn als ik een bericht naar uw navigatiesysteem kan sturen met het dichtstbijzijnde tankstation met een Starbucks? En hoe groot is de kans dat u er dan ook daadwerkelijk heen rijdt om te tanken en direct koffie te halen? Precies, heel groot.

The Internet of Things is voor consumenten heel erg gaaf, maar voor ons marketeers draait het allemaal om de data. Met die data kunnen we het hele marketinglandschap op zijn kop zetten, wij kunnen dus niet wachten tot het zover is. 

 

IoT heeft geen officiële lanceerdatum

Het gaat echt niet gebeuren dat u op een dag wakker wordt en dat the Internet of Things opeens een feit is. Dit is een geleidelijk proces waarbij we steeds meer toewerken naar dit ultieme scenario. Dat betekent dat het gebruik van data in Marketing vandaag de dag ook al kan, er is namelijk al zoveel data beschikbaar. Ongemerkt heeft iedere organisatie een schat aan data waar ze niets mee doen omdat ze simpelweg niet weten waar te beginnen.

Wilt u weten hoe u nu al aan de slag kan met de kansen op het gebied van data-driven marketing? Wij denken graag met u mee. Bel ons op 020-2621330.

Krijn TaconiskadeAmsterdam1087 HW