Internet Of Things in de wereld van retailers (IoT - deel 4)

26 juni 2017

We lazen in de eerste artikelen van Internet Of Things al dat er een hoop gebeurt in de wereld van Internet Of Things. Ook voor retailers zal er veel veranderen. We hebben al vele voorlopers gezien die Internet Of Things introduceerde. Nike bijvoorbeeld die de kledingsensor op de markt bracht, waarmee elke stap en snelheid wordt gemeten. Of wie het niet voorbij heeft zien komen, Walmart de grootste retailer ter wereld die wifi verbonden apparaten wilt verkopen. Waarmee apparaten met elkaar communiceren zonder de consument in de picture. In dit artikel geven we een sneak peek in de nieuwe wereld van Internet Of Things voor retailers.

Maak plaats voor machinecommunicatie in het huishouden

In de Retail zullen we te maken krijgen met slimme apparaten oftewel apparaten met een sensor. Deze apparaten zijn verbonden met een netwerk binnen en buitens huis. Zo kan een koelkast communiceren met de smartphone door een boodschappenlijstje te sturen. In dit lijstje staan producten die uit voorraad raken of tegen de houdbaarheidsdatum aanlopen. De koelkast stuurt geautomatiseerd een seintje door om de consument op de hoogte te stellen dat er nieuwe kaas of melk nodig is. Apparaten kunnen onafhankelijk gaan handelen zonder dat we zelf moeten kijken wat er gehaald moet worden uit de supermarkt. Soortgelijke concepten kunnen ook werken voor stofzuigers, koffieapparaten of broodroosters. Beetje creapy niet? De tijd zal het leren of de consument bereid is om een deel van zijn privacy in te leveren voor het gemak van een geautomatiseerd bestelsysteem.

 

IOT toepassing

Reclame uitingen toepasbaar in fysieke winkels

Voor retailers die willen investeren in nieuwe technologieën van Internet Of Things gaat het één en ander veranderen. Alles zal binnenkort in verbinding staan met het internet. Denk aan winkels, auto’s, bushaltes, het huishouden etc. Er wordt steeds meer informatie vergaard door smartphones, wearables en andere devices voor nieuwe inzichten en kansen voor retailers. Het stelt de winkel in staat om de juiste beleving op het juiste moment te bieden. Het onderscheid tussen online en offline verdwijnt en maakt plaats voor onlife. Fysieke winkels moeten de customer experience naar een hoger niveau zien te tillen.

Beacons worden belangrijk voor retailers in de toekomst. Beacons zijn interactieve objecten die gepersonaliseerd worden bij activatie. Deze activatie gebeurd via een smartphone. Voorbeelden van berichten die gestuurd worden zijn: kortingsbonnen, persoonlijke reclame uitingen andere berichten. Hierdoor communiceert en informeert de winkel met het publiek die zich in de buurt of in de winkel bevindt. Beacons worden op dit moment getest in London met succes. Het resultaat tot nu toe is een stijging van 6% in click through rate. Ook de relatie tussen een online aankoop en een bezoek aan de fysieke winkel wordt beter gelegd.

 

IoT kledingzaken

 

Slimme sensoren in kleding

Tegenwoordig passen retailers sensoren aan op kleding. We schreven er al over met als voorbeeld Nike.  Het Amerikaanse kledingmerk Ralph Lauren bracht een tijd geleden een smartshirt op de markt. Die aan de hand van zilverdraden en sensoren informatie over de drager verzameld. Denk aan hartslagen, ademhalingsritme en verbrande calorieën. Deze gegevens worden vervolgens via een klein kastje verstuurd naar de smartphone.

E-Textiles is een technologie die vrij nieuw is. Dit zijn textiel stoffen waar elektronica in is verwerkt. Bijvoorbeeld: sensoren, draden of computerchips. Met één druk op de sensor op uw armband? Speelt u uw favoriete muziek af via uw device.

Wat brengt slimme kleding ons in de toekomst? Een slim kledingstuk is in staat om straks ons kledinggedrag te volgen, meten en vervolgens te verwerken in relevante gegevens voor een bedrijf. Door bijvoorbeeld te zorgen voor minder ziekteverzuim. Deze ProeTEX houdt in de gaten hoe de gezondheid verloopt van een mens. Waardoor er op tijd aan de bel getrokken kan worden en mensen bewuster worden van hun gezondheid.

 

slimme kledingsensor 

De toekomst van Retailers

In de retail wereld is Internet Of Things in volle gang. Van gepersonaliseerde reclame uitingen in winkels tot slimme kleding sensoren. De techniek zal zich in rap tempo ontwikkelen. Het gaat de manier waarop wij communiceren en beleven ingrijpend veranderen. Benieuwd naar ontwikkelingen die nog meer omtrent Internet Of Things spelen? Lees dan: Internet Of Things, hoe ver zijn we?

Krijn TaconiskadeAmsterdam1087 HW