Professionaliseer Je Website Met Klantenreviews

12 augustus 2016

77% van de online klanten laat zich beïnvloeden door beoordelingen van anderen. Of het nou om diensten gaat, producten of een specifieke service; de mening van de klant heeft een grote invloed op het imago van een bedrijf.

Blootgeven?

In de praktijk horen wij vaak dat ondernemers liever de deur dicht houden, omdat zij bang zijn voor openbare, negatieve reacties in de vorm van een klantenreview op hun website. Als je goed werk levert, zijn wij ervan overtuigd dat je hier niet bang voor hoeft te zijn. Alleen maar positieve reacties moet je ook niet verwachten, de kans dat er negatieve reacties komen is altijd aanwezig. Enkele negatieve reacties kunnen echter geen kwaad, omdat dit jouw overall beoordeling juist geloofwaardiger maakt. Daarnaast kun je direct op negatieve reviews inspelen, door een passende (openbare) reactie aan de klant in kwestie te geven en te laten zien dat je bereid bent het probleem op te lossen.

Voordelen van online klantenreviews:

  • De beoordelingen die getoond worden zorgen voor een betrouwbare uitstraling.
  • Het kan het imago van jouw bedrijf, merk of product versterken
  • Het heeft een positieve invloed op de organische vindbaarheid van jouw website, omdat je website in beweging blijft door middel van de reviews die door klanten worden geplaatst (User Generated Content).
  • Door middel van Rich Snippets kunnen recensiesterren weergeven worden in het Google Zoeknetwerk; zowel bij de organische resultaten (SEO) als bij Google Adwords tekstadvertenties of in Google Shopping (SEA).  
  • Jij geeft je klanten de kans om feedback te uiten. Hiermee kun je je service en product- of dienstenaanbod verbeteren. Laat zien dat je loyaal bent aan je klanten.

De werking van klantenreviews

Er zijn veel aanbieders van online reviewstools. Klantenvertellen/Kiyoh, TrustPilot of  The Feedback Company bieden reviewtools die veel gebruikt worden in Nederland. In de basis komt de werking van de tools overeen:

  • De klantenreviews worden online verzameld. Dit kan op verschillende wijzen; via een mailing, een digitale uitnodiging of via een openbare link op de website zelf.
  • De klant wordt een korte vragenlijst met cijferindicatie aangeboden, die door de aanbieder zelf is samengesteld. Naast het geven van cijfers, kan de klant vaak ook een reactie plaatsen die bij de review komt te staan.
  • Op basis van de cijfers, wordt er één gemiddeld eindcijfer bepaald die zichtbaar wordt bij de review.
  • De gemiddelde totaalcijfers van alle reviews worden ingeladen in externe koppelingen, zoals de recensiesterren die getoond worden bij de Google Adwords advertenties.

Ben je nieuwsgierig geworden welke tool het beste aansluit op jouw webplatform? En hoe het zit met de technische implementatie? Ons team zoekt dit graag voor je uit, neem gerust contact op.

Krijn TaconiskadeAmsterdam1087 HW