Vergelijking Marketing Automation tools

31 augustus 2017

Omdat het woud van marketing automation tools zich steeds meer aan het uitbreiden is en over elke tool een heel boek geschreven kan worden, gaan we proberen de vergelijking het zo kort en simpel mogelijk te houden. Straight to the point dus!

Wat vergelijken we

In de vergelijking zijn we uitgegaan van een pakketprijs op basis van minimaal 10.000 actieve contacten en een aantal marketing automation taken die wij zien as must-have en nice-to-have in een softwarepakket.

  • Ongelimiteerde e-mails per maand
  • Geautomatiseerde taken
  • Lead Scoring
  • Drag & Drop Email Designer
  • Import mogelijkheden
  • Automatische mailings
  • Rapportage functies
  • Formulieren
  • Evenementen en conversie tracking
  • GEO Tracking (nice-to-have)
  • CRM functionaliteiten (nice-to-have)
  • API (nice-to-have)
  • Segmentatie & aanpassen content op basis van segmentatie (nice-to-have)
  • Dynamische landingspagina (nice-to-have)

Ook zijn in deze vergelijking alleen tools meegenomen die redelijk betaalbaar zijn voor de MKB branche. Veel partijen hebben niet de budgetten om jaarlijks €10.000+ te betalen voor het gebruik van de software. Hubspot, daarentegen, is wel meegenomen, voornamelijk omdat wij hier vaak vragen over krijgen. Verder is niet alleen gekeken naar hoe wij als online marketeers de software zouden gebruiken, maar ook hoe werknemers die minder vaak met marketing automation werken de software kunnen gebruiken; het gebruikersgemak!

Let's go

Hubspot

In enkele zinnen

Alle pakketten die ze aanbieden bevatten de vereiste functionaliteiten zoals lead scoring, segmenteren, automation regels en CRM of API koppelingen. Licentieprijs en opstartkosten zijn in verhouding met het aantal contacten hoog.

Voordelen

Hubspot is één van de meest bekende en langstlopende marketing automation tools in de markt. Dit geeft Hubspot het voordeel dat ze langer hebben kunnen doorontwikkelen en hierdoor de best practices qua software hebben overgehouden.

Nadelen

Hubspot is een high-end tool als we spreken over marketing automation. Dit zien we ook terug in de prijs. Dit komt neer op €2.200 per maand bij jaarbetaling voor 10.000 contacten per maand. Jaarbetaling is bij deze tool de enige mogelijkheid. Er worden ook eenmalige instapkosten gerekend van €4.000. Dit komt neer op €30.400 voor het eerste jaar. Prijzen zijn onder voorbehoud van wijzigingen.

SharpSpring

In enkele zinnen

SharpSpring doet het goed qua prijs / kwaliteitverhouding. Het is een volledig op zichzelf staande marketing automation tool dat van alle vereiste en extra opties voorzien is. Zo biedt het ook CRM integraties, een op zichzelf functionerend CRM met salesfunnels en geïntegreerde landingspagina module.

Voordelen

De prijs-kwaliteitverhouding is aantrekkelijk te noemen én er ziet geen limiet aan contacten. Zo kan je als kleine organisatie snel opschalen zonder daar meteen duizenden euro’s extra voor te betalen.

Nadelen

Licenties moeten afgenomen worden via partners van SharpSpring. Je kan daarna er wel gewoon zelf mee aan de slag. Lees hier meer over waarom wij SharpSpring gebruiken.

ActiveCampaign

In enkele zinnen

E-mailsoftware tool dat marketing automation en sales functies combineert. Inhoud van mailings kan je aanpassen aan klantdata, klant interactie, social media data en klant interesses, zo maak je de mailing persoonlijk. Verder bevat het ook leadscoring, lead tagging en segmentatie. Prima tool dus om welkomstcampagnes, verjaardagsmailings of winkelwagen-inhoud mailings te versturen.

Voordelen

Voor €100 per maand kan je al met deze marketing automation tool 1.000 contacten automatisch benaderen. Er zijn ook kleinere pakketten maar deze bieden niet alle vereiste functionaliteiten.

Nadelen

Biedt niet de mogelijkheid landingspagina’s te maken en heeft geen sterke CRM functionaliteiten.

Mautic

In enkele zinnen

Mautic is een gratis Open Source marketing automation tool zonder licentiekosten. De software wordt continu door ontwikkeld door Mautic zelf en aangevuld met plugins die gemaakt worden door een enthousiaste en actieve online community.

Voordelen

Mautic is te gebruiken zonder enige licentiekosten. Dat is een belangrijk voordeel voor veel gebruikers. Ondanks dat wij van mening zijn dat kosten geen bottleneck mogen zijn bij de selectie van een tool, gebeurt dit in de praktijk wel vaak en dan is Mautic een voordelige optie. Door het Open Source karakter en de actieve community kan vrijwel iedere gewenste toepassing in Mautic gebouwd worden. De Campaingbuilder van Mautic is overzichtelijk en eenvoudig te bedienen.

Nadelen

Qua functionaliteiten loopt Mautic achter op de betaalde oplossingen. De CRM functionaliteiten zijn zeer beperkt en er zijn geen standaard integraties beschikbaar met bestaande CRM’s. Om Mautic effectief te gebruiken moet het geïnstalleerd worden op een eigen server, daarbij moet een eigen mailserver ingericht en gebruikt worden. Hierdoor is het voor gebruikers zonder technische kennis erg lastig om een goed werkende Mautic omgeving te creëren. Eigen mailtemplates inrichten in Mautic gebeurt in HTML, dus ook hiervoor is technische kennis noodzakelijk.

MailChimp

In enkele zinnen

Deze van oorsprong gratis e-mailsoftware heeft hun diensten uitgebreid met marketing automation. Echte CRM functionaliteiten moet je niet verwachten. Het automation pakket is gratis te gebruiken en dus ideaal om mee te starten.

Voordelen

Heeft veel integraties met andere softwaretools en zoals MailChimp betaamt is de interface erg intuïtief en is het opzetten van e-mailtemplates of landingspagina’s redelijk vanzelfsprekend voor men met minder ervaring.

Nadelen

Klantenservice kan wat minder zijn gezien de grootte van de organisatie. En waarbij het een erg gemakkelijk te gebruiken interface heeft, kunnen de templates soms wel te statisch in wat er mogelijk is. Zo zijn er maar weinig fonts mogelijk en blijf je vastzitten aan een kolommenstructuur.

Marketo

In enkele zinnen

Marketo is een alles-in-een marketing automation tool en biedt ook modules voor social media beheer en marketing, budgetmanagement, sales en website personalisatie. Verder heeft het goede integratie mogelijkheden met Salesforce.com, Microsoft Dynamics CRM en SugarCRM.

Voordelen

Heeft goede rapportage en analytische functies in de tool ingebouwd. Zo kan je sneller en beter de workflows en automatische taken optimaliseren.

Nadelen

Waar de mogelijkheden enorm zijn, is het gebruik daardoor soms lastig. Het is niet erg intuïtief en het doorhebben van de software en dus het opzetten van campagnes, segmentatie, integraties en formulieren kan wat tijd kosten.

En nu?

Wij werken het liefst met SharpSpring. Voornamelijk doordat de tool beschikt over alle benodigde functionaliteiten, een onbeperkte database heeft en een scherp en transparant tarief.

Wil je hulp bij het uitzoeken van de beste software voor jouw organisatie? Of ga je niet zelf aan de slag maar wil je dat iemand de opzet voor je uit handen neemt? Neem dan contact op, onder het genot van een kopje koffie, thee of iets fris bespreken we graag wat er allemaal mogelijk is.

 

Geschreven door Charlotte Schlichte Bergen, Online Marketeer Sprite IT.

Krijn TaconiskadeAmsterdam1087 HW