Websitesnelheid tot 300% verbeterd

05 oktober 2017

Ongeveer een half jaar geleden schreef ik dit artikel over de invloed van de laadtijd van een website op de omzet. Hierin heb ik laten zien hoe de laadtijd direct invloed heeft op de conversies, organische posities en op de merkwaarde. Maar welke stappen onderneem je als de website te traag is en wat is de ‘winst’ die je kunt behalen? Aan de hand van een echte case maken we dat in dit artikel inzichtelijk.

 

Over de case: Bistronoom

Bistronoom is een nieuw – en vernieuwend – restaurant midden in Het Groene Hart. Het restaurant bestaat nu ruim een jaar en heeft ondertussen al de Gouden Pollepel 2017 gekregen van het AD. De website is gebouwd voor de opening van het restaurant. Deze Wordpress site is visueel aantrekkelijk, maar heeft serieuze problemen met de laadtijd, waarbij het in sommige gevallen tot 12 seconden duurt voordat een pagina volledig is geladen.

 

Het vertrekpunt

In dit artikel vind je een aantal tools om de snelheid van de website te meten. Hou er rekening mee dat dit altijd momentopnames zijn, dus het is te adviseren om de scans een aantal keer op – op verschillende tijdstippen – uit te voeren. Dan krijg je een betrouwbaar beeld van de huidige situatie. Voor Bistronoom gaven de scans gemiddeld de volgende uitkomsten:

 

Laadtijd van de homepagina: 6 – 12 seconden

Grootte van de pagina: 5mb

Aantal requests: 52

 

Snelheid optimalisatie

De website is dus traag, dat is niet zo moeilijk om te zien in deze statistieken. De uitdaging ligt in het vinden van de oorzaak hiervan. De homepagina laadt 5mb aan data in. Dat is bizar veel voor een website waar in principe alleen tekst en afbeeldingen op staan. Hoe meer data er geladen moet worden, hoe langer het duurt voordat alles is ingeladen en weergeven kan worden. Met name de ‘langzamere’ mobiele apparaten hebben hier veel last van. Om de snelheid te verbeteren hebben we de volgende acties uitgevoerd:

 

De hoeveelheid data verkleinen

Op de website staan een aantal haarscherpe afbeeldingen van het restaurant en de gerechten. Na wat onderzoek bleek dat deze afbeeldingen een serieus aandeel hadden in het hoge dataverkeer. De afbeeldingen waren geüpload in een enorm hoge resolutie met een .png format, wat niet nodig was omdat er geen transparantie in de afbeeldingen zat. We hebben dus alle afbeeldingen gedownload, verkleind en opnieuw geüpload naar de website. Als gebruiker zie je hier helemaal niets van; de afbeeldingen zijn nog steeds haarscherp, alleen is er een stuk minder data nodig om ze te tonen.

 

Caching oplossing

Het verlagen van de hoeveelheid data had al aanzienlijke impact op de snelheid, alleen waren we nog niet tevreden. We zagen dat de server over het algemeen traag reageerde. De enige oplossing hiervoor is het verhuizen van de website naar een snellere hostingomgeving. Maar dat vonden we voor nu wat te ingrijpend. Daarom besloten we om het ‘zo simpel mogelijk’ te maken voor de server door middel van caching.

 

Caching is simpel gezegd het opslaan van een kant-en-klare versie van een webpagina. Normaal gesproken wordt een webpagina samengesteld op het moment dat deze door een gebruiker wordt opgevraagd. Dus een gebruiker navigeert naar een website, op dat moment gaat de server alle afbeeldingen, teksten en modules bij elkaar zoeken en vervolgens naar de gebruiker versturen.

Caching zorgt ervoor dat de pagina’s al kant-en-klaar opgeslagen zijn op de server. Op het moment dat de pagina wordt opgevraagd hoeft de server dan niet alle bestanden te zoeken, maar enkel de opgeslagen versie van de pagina te versturen. Dat levert flinke tijdswinst op.

Hoe caching exact werkt en welke instellingen er nodig zijn is een wat uitgebreider verhaal. Daar komen we in een ander artikel later op terug. Wil je nu meer weten hierover, bel ons dan even op 020-2621330.

Het eindpunt

Na de belangrijkste pijnpunten in de snelheid te hebben geanalyseerd en verbeterd was het tijd om de scans opnieuw te laten draaien. We hadden natuurlijk zelf al gemerkt dat de website een heel stuk sneller reageerde, maar we blijven marketeers dus we willen graag de statistieken zien.

 

Laadtijd van de homepagina: 1,8 – 3,2 seconden

Grootte van de pagina: 1,8mb

Aantal requests: 45

 

Een enorm verschil dus! De laadtijd van de website is nu op een acceptabel niveau. Uiteraard is er nog ruimte voor verbetering. Met name de overgang naar een betere hostingomgeving gaat veel tijdswinst opleveren. Deze snelheidsoptimalisatie staat dan ook gepland voor de aankomende periode. 

Krijn TaconiskadeAmsterdam1087 HW