Weet jij het verschil tussen de populairste social media platformen van 2017?

28 augustus 2017

Er zijn al een hoop verschillende soorten social media platformen om content op te delen. En de keuzelijst wordt steeds langer door nieuwkomers. Des te moeilijker voor een ondernemer om te bepalen waar de focus op te leggen. Een goede keuze hangt niet alleen af van het merk en doelgroep maar van de social media strategie.  In dit artikel helpen we je op weg om de juiste keuze te maken tussen al deze social media platformen aan de hand van enkele criteria: functionaliteiten en advertentiemogelijkheden.

Functionaliteit

Elke social tool heeft weer zijn eigen unieke feature; de manier waarop je het gebruik. Met functionaliteit kijken we daarom naar de meer algemene features zoals de video-sharing, foto-sharing, chatfuncties, livestreaming en location-sharing.

Facebook

Met ongeveer 2 miljard maandelijkse actieve gebruikers wereldwijd is Facebook de koploper van alle social media kanalen. Door de livestreaming functie die pas gelanceerd is, zal Facebook nog lang niet weg te krijgen zijn uit de top. Facebook heeft functies als video, foto en locatie sharing. Zo kan je op Facebook van alles plaatsen en vooral het dialoog aangaan met de doelgroep. Buiten dat is Facebook gemakkelijk te bedienen. Als je er niet uitkomt heeft Facebook een gehele handleiding om je op weg te helpen.

Facebook

Twitter

Twitter het welbekende vogel icoontje is nog altijd actief in gebruik. Met 315 miljoen maandelijkse actieve gebruikers is het gebruik van Twitter wel afgenomen. Je kunt op het platform tweets versturen van een klein aantal tekens. De functies video, foto en locatie sharing kunnen gebruikt worden. Twitter loopt echter nog achter op de groeiende platformen als Instagram of Facebook, omdat zij geen gebruik maken van livestreaming of filters. Twitter is wat lastiger te gebruiken. Dit komt vaak door de indeling die Twitter heeft.

Twitter

LinkedIn

Het zakelijke platform LinkedIn heeft wereldwijd 467 miljoen leden op de teller staan. Allereerst had LinkedIn het imago van een online cv-databank dat langzamerhand veranderd is naar een sociaal medium. Met LinkedIn is het mogelijk om video’s en foto’s te delen maar ook blogs. Op LinkedIn is het niet mogelijk om locatie te sturen. Er is ook geen livestreaming mogelijk. Wel biedt LinkedIn met de functie messaging een chat mogelijkheid, die volgens LinkedIn met 240% is gegroeid sinds de lancering. LinkedIn is gemakkelijk te gebruiken door haar nieuwe indeling en overzicht boven aan de menubalk.

LinkedIn

Instagram

Het welbekende Instagram platform is wereldwijd door 600 miljoen maandelijkse gebruikers in gebruik. Het platform staat momenteel op de tweede plaats als meest gebruikte platform. Door de toepassing van functies als video, foto, locatie, story’s en livestreaming heeft Instagram het platform in het leven gehouden. Met de introductie van bedrijfsprofielen kunnen bedrijven en merken meer uit de performance van hun posts halen. Het wetenschappelijk onderzoek van Diehl, Zauberman & Batasch, 2016 toont aan dat (fotografische) beelden meer betrokkenheid creëert bij het moment. Instagram is een fijn platform om te gebruiken. Via de Instagram app kun je klikken op je gehele eigen profiel, maar ook zien wie op jouw foto’s reageren of liken. Daarnaast kun je jouw vrienden op verhaallijn zien en opzoeken via de zoekbutton.

instagram

Snapchat

Het sprookje van Snapchat start in 2016 en resulteert in korte tijd 150 miljoen dagelijkse actieve gebruikers. Naast foto’s en video’s versturen kun je ook al je locatie laten zien aan andere en zowel berichten als beeld naar elkaar versturen. Na de introductie van stories door Snapchat zijn de andere platformen ook aan de bak gegaan om niet achter te blijven.

Het bekendste aan Snapchat zijn de filtertoepassingen die aan de hand van de camera op het gezicht en omgeving worden getoond. Door de enorme groei van Snapchat bieden ze voor bedrijven nu ook advertentieruimte. Dit wordt tot nu toe alleen nog voor grote internationale bedrijven toegepast. Snapchat is simpel om te gebruiken. Je hebt een overzicht met verhalen van jouw vrienden en vriendinnen. De camera functie met filters waar je alle foto’s en video’s kunt maken en de chatbutton functie.

Snap

Advertentie mogelijkheden

Binnen het normaal posten van updates en foto’s of video’s kan je ook adverteren op social media om bijvoorbeeld een groter bereik, likes of naamsbekendheid te creëren. Binnen elk platform is adverteren mogelijk, elk met zijn eigen mogelijkheden om dit te doen. De kosten voor adverteren is naar wens in wil zetten. Hieronder per social media de advertentiemogelijkheden.

Facebook & Instagram

Voor Facebook en Instagram geldt hetzelfde, omdat Instagram gekocht is door Facebook. Vanuit het advertentiebeheer account kun je voor beide platformen advertenties inplannen. De advertentievormen die Facebook biedt zijn: paginalikes, websitslink, (dynamische) product toevoegingen en formulieren. Dit zijn vaak advertenties die voorzien kunnen worden van foto, video, tekst of een evenement.. Voor elk doel die een bedrijf heeft, is de dus een passende advertentie. Naast deze advertentiemogelijkheden is het ook mogelijk om retargeting toe te passen. Bij Instagram is het mogelijk om een video advertentie te plaatsen maar ook een foto of carrousel (meerdere foto’s) advertentie.

Twitter

Bij Twitter wordt het adverteren beperkt. Hier zijn de advertentie mogelijkheden op een handje te tellen. Je kunt een advertentie plaatsen aan de hand van je eigen account. Ook is het mogelijk een tweet te adverteren zodat deze = op de tijdlijn tevoorschijn komt. Maar ook de trend advertentie is een vorm van advertentie die een dag lang gesponsord is met gekozen hashtag.

LinkedIn

Op LinkedIn kun je een standaard, gesponsorde en tekstadvertentie uploaden. Het verschil tussen deze advertenties is de plek waar deze verschijnt. De advertenties komen op de tijdlijn of rechts op de homepagina terecht.

Conclusies

Op basis van de vergelijkingen die hierboven zijn gemaakt is de rangschikking op gebied van mogelijkheden en functies.

1)      Facebook

Facebook staat ten opzichte van de andere social media platformen zeker nog op nummer 1 in de lijst. Facebook wordt gebruikt door de doelgroep jongvolwassenen en volwassenen. Bij de jongere doelgroep vindt een verschuiving plaats naar een Instagram of Snapchat. Echter door de introductie van nieuwe functies laat Facebook zien dat zij nog lang niet passé zijn.

2)      Instagram

Met 600 miljoen maandelijkse gebruikers laat Instagram zien een plekje te verdienen in de top 3. Door de overname van Instagram door Facebook zijn een aantal nieuwe functies toegevoegd als stories en adverteren vanuit de Facebook advertentiebeheerder. Met als grootste groep gebruikers de jongeren kunnen bedrijven bij deze generatie merkbeleving creëren en de interactie aangaan.

3)      Snapchat

Snapchat heeft zich in een korte tijd met 150 miljoen dagelijkse gebruikers gepositioneerd in de social media wereld. Door de stijging van  het aantal gebruikers is Snapchat erg aantrekkelijk voor bedrijven. Met een toegang tot adverteren kun je als bedrijf aantrekkelijke beelden weergeven tussen de stories door. Als jouw doelgroep valt onder deze social media platform zou het zeker niet verkeerd zijn om deze social media te implementeren in jouw business.

4)      LinkedIn

LinkedIn is een zakelijke community die blijft groeien met actieve profielen.  Met wereldwijd 467 miljoen leden op de teller is LinkedIn om je bedrijf B2B op de kaart te brengen zeker een goed platform. Slechts 35% van de organisaties zet LinkedIn in voor marketing doeleinden. Wist je dat 81% van de leads afkomstig is via LinkedIn? Ik zou zeggen breid je netwerk uit met een bedrijfspagina op LinkedIn.

5)      Twitter

Waar een platform als Facebook blijft groeien, lijkt bij Twitter de rek eruit te zijn. Met een daling van dagelijkse gebruikers is Twitter het afgelopen jaar minder populair bij de jongeren en volwassen categorie. Door de beperkte functie mogelijkheden binnen Twitter is het aantal accounts teruggenomen. Zal Twitter het overleven tussen al deze storietelling en filter toepassingen?

 

Ben je benieuwd naar de juiste strategie voor jouw organisatie? Wij helpen je met het kiezen van de juiste social media strategie die aansluit op de social media platform.

Krijn TaconiskadeAmsterdam1087 HW