Adverteren op social media biedt kansen

20 februari 2017

Social media speelt een belangrijke rol in het klantcontact met de doelgroep. Via verschillende kanalen is het mogelijk om interactie met de doelgroep te zoeken. Facebook, LinkedIn, Twitter, Instagram en ook Snapchat zijn social media die zijn uitgegroeid naar actieve advertentiekanalen. Adverteren is geen nieuw item maar een truc uit de oude doos. We vertellen er graag meer over in dit blogartikel.

Waarom biedt adverteren via social media kansen?

Adverteren via het social media biedt verschillende kansen namelijk: naamsbekendheid, betrokkenheid met de doelgroep en vooral een groter bereik genereren.

Social media is al langere tijd een platform waar verschillende doelgroepen gebruik van maken. Hier zoeken ze onder andere interactie en onderwerpen om te delen met elkaar. Bezoekers scrollen op zoek naar inspiratie of informatie voor aanschaf van producten of diensten. Bedrijven kunnen met adverteren zich richten op deze ruimtes binnen social mediakanalen. Door de verschillende opties binnen adverteren is het mogelijk om specifiek te targetten op doelgroepen. Zo is het mogelijk om te targetten op locatie, leeftijd, geslacht, taal, relatie, opleidingsniveau, interesses en gedragspatronen. Dit zorgt ervoor dat een merk of organisatie een persoonlijke boodschap kan brengen naar de doelgroep. Met adverteren op social media versterkt u het merk en de band met uw klanten.

Voordelen van adverteren op social media

De voordelen die adverteren op social media met zich meebrengt zijn:

  • Specifieke doelgroep targeting
  •  Vergroot en stimuleert het (website)bezoek
  • Uw merk of product onder de aandacht brengen
  • Verhoogt het aantal verkopen/ leads
  • Online meetbaar (analysetools)
  • Meer betrokkenheid bij de doelgroep

Advertentievormen van social media

Er zijn verschillende advertentie vormen die geplaatst kunnen worden. Deze advertentievormen zien er anders uit en zijn op verschillende plekken op het platform vindbaar. We bespreken de advertentie vormen per social mediakanaal.

Facebook advertentievormen

  • Page like advertentie: De Page like advertenties bestaan uit een afbeeldingen, titel en een like knop. Het doel is vooral om meer likes te scoren van fans.

Voorbeeld

page like advertentie

  • Link Advertentie: Een link advertentie bestaat uit een linkfoto, linktitel en linkbeschrijving en een Call to Action button. Link Advertenties verschijnen in het nieuwsoverzicht en aan de rechterzijde van de pagina.
  • Carousel advertentie: Een advertentie waarbij u 3 tot 5 producten in één advertentie kunt plaatsen. Vooral handig bij verschillende aanbiedingen.
  • Dynamic product advertentie: Deze optie is er om advertenties automatisch aan de hand van producten of diensten op de website of app waar eerder interesse is getoond opnieuw te vertonen. Hierdoor worden advertenties gepersonaliseerd voor iedere bezoeker.
  • Foto advertentie: Deze advertentie vorm is geschikt om een groot beeld te laten zien. Een beeld zegt meer dan 1000 woorden toch? En als dat niet genoeg is, is er ruimte voor 90 karakters.
  • Videoadvertentie: Een videoadvertentie bestaat uit beelden of een mooi gemonteerd filmpje. Breng het bedrijf tot leven met een bestand van maximaal 1 GB-video.
  • Tekstadvertentie: Een tekstadvertentie zegt het al is een tekstbericht of persbericht met meerdere karakters.
  • Offer advertentie: Advertentie vormen als offer zijn geschikt om de klant te verleiden tot een aankopen. Hierbij kunnen ontvangers een herinnering ontvangen.
  • Lead advertentie: Met een lead advertentie kunnen formulieren rechtstreeks ingevuld worden. Handig om de bezoeker snel en gemakkelijk te bedienen.
  • Event advertentie: Een advertentie met een offline evenement brengt events onder aandacht bij de doelgroep. Deze advertentievorm bestaat uit een omslagfoto, titel, beschrijving, adres en knop die aangeeft of ze willen deelnemen aan het evenement.  

Twitter advertentievormen

  • Advertentie account: Hier komt de advertentie te staan bij het bedrijfsprofiel onder het kopje wie te volgen.
  • Advertentie tweets: Deze advertenties worden vertoond op de tijdlijn van de specifieke doelgroep.
  • Advertentie trend: Hierbij worden advertenties geplaatst aan de hand van een gekozen hashtag. Deze blijft één dag lang gesponsord.

LinkedIn advertentievormen

  • Standaardadvertentie: De standaard advertentie is een klein blokje met een titel, afbeelding en een omschrijving. Deze staan rechts op de pagina.
  • Gesponsorde advertentie: Een gesponsorde advertentie is vergelijkbaar met een update. Deze verschijnt dan ook op de homepage tussen de organische updates van leden en bedrijven.

Voorbeeld

Linkedin ads

  • Tekstadvertentie: Deze vorm van adverteren op LinkedIn wordt op de homepagina getoond met een klein regeltje van een paar karakters en is minder zichtbaar dan de andere vormen.

Instagram advertentievormen

  • Foto advertentie: Bij foto advertenties biedt Instagram de mogelijkheid om foto’s te plaatsen met bijpassende tekst en tags.

Voorbeeld

instagram advertentie

  • Carrousel advertentie: Deze vorm van adverteren laat ook hier meerdere beelden zien in één advertentie.
  • Videoadvertentie: Een video die geplaatst kan worden met een maximum van 30 seconden. Instagram vergroot de lengte van de afspeeltijd steeds meer.

Beheer social media advertenties

Bent u nog geen expert op het gebied van social media, maar wilt u wel gebruik maken van de advertentie vormen op social media? Onze online marketeers brengen graag in kaart hoe zij u hiermee kunnen helpen. Voor meer informatie lees ook: Het belang van adverteren op social media wordt steeds groter.

Krijn TaconiskadeAmsterdam1087 HW