Facebook voor bedrijven: kraak het algoritme

07 februari 2019

Facebook is – ondanks de recente schandalen – één van de meest gebruikte sociale media wereldwijd en ook in Nederland loggen dagelijks miljoenen mensen in. Het kan dus zeker lonen om je als te verdiepen in de mogelijkheden van Facebook voor bedrijven. Facebook is voor bedrijven vaak een hoofdpijndossier omdat de richtlijnen waaraan je wel en niet moet voldoen continue veranderen. Deze richtlijnen noem je het algoritme van Facebook.

Als marketing professionals is het onze taak om op de hoogte te zijn van de laatste updates van dit algoritme om de doelgroep van onze klanten optimaal te blijven bereiken. Maar ook als eigenaar van een bedrijf is het nuttig om het algoritme van Facebook te begrijpen. Wij leggen graag het een en ander aan je uit.

Alles draait om interactie

De meest recente wijziging aan het algoritme van Facebook is een redelijk drastische geweest. De focus ligt meer en meer op updates van vrienden en familie, en steeds minder op updates van bedrijven. Het idee hierachter is dat er op deze manier meer organische interactie op gang komt en daarmee meer contactmomenten tussen gebruikers. Dit maakt Facebook voor bedrijven een stuk ingewikkelder en lastiger om de doelgroep te bereiken, maar zeker niet onmogelijk. Je moet alleen wel weten wat je moet doen op te vallen tussen al die andere bedrijfspagina’s op Facebook.

Het allerbelangrijkste is en blijft dat je kwalitatieve content en informatie deelt waar je doelgroep behoefte aan heeft. Schiet dus niet verkooppraatje na verkooppraatje naar je fans, maar denk na over waar zíj behoefte aan hebben. Daarnaast volgen wij altijd zeven strategieën om het algoritme van Facebook te kraken – of te pleasen, maar net hoe je ’t ziet.

Facebook voor bedrijven tip 1: een video zegt meer dan 1000 woorden

Video’s worden beter gewaardeerd door Facebook dan andere media zoals foto’s of links. Statistisch gezien genereren video’s ook de meeste interactie. Dit betekent niet dat je meteen al je afbeeldingen moet vervangen door video’s, maar plaats zeker eens wat vaker een video. Dit hoeft geen professioneel materiaal te zijn, je smartphone voldoet ook. Of haal een relevante video van YouTube en upload deze op je eigen wall.

Let er wel op dat je informatieve beschrijvingen of – nog beter – ondertitelingen gebruikt. 85% van alle video’s op Facebook wordt bekeken zonder geluid, en het zou toch zonde zijn als bijna niemand begrijpt waar je video over gaat.

Facebook voor bedrijven tip 2: ga in gesprek

Als mensen reageren onder je post en zo een gesprek met elkaar aangaan, speel je in op Facebook’s ‘News Feed algoritme’. Dit algoritme kijkt naar of er op jouw bedrijfspagina veel gereageerd wordt en of jouw bedrijf hier zelf actief in deelneemt. Facebook waardeert dit door je content aan meer mensen te laten zien en zo je bereik te vergroten. Als bedrijf kun je dit stimuleren door unieke en uitnodigende vragen te stellen en zelf áltijd te reageren op comments.

Facebook voor bedrijven tip 3: gebruik je netwerk

Wees niet bang om mensen in je omgeving om hulp te vragen. Het is natuurlijk altijd het uitgangspunt om je doelgroep te laten groeien door nieuwe mensen aan te trekken, maar er is ook niks mis met bijvoorbeeld je werknemers in te zetten. Dit is een simpele en effectieve manier om je bereik te vergroten. Helemaal nu Facebook content van familie en vrienden voorrang geeft in tijdlijnen, is het inzetten van werknemers als ‘advocates’ een ideale manier om je content onder de aandacht te brengen bij een grotere doelgroep.

Facebook voor bedrijven tip 4: gebruik de juiste media

Wanneer je een link op Facebook post, plakt deze er automatisch een afbeelding bij uit de pagina waar je naar linkt. Hoewel dit natuurlijk handig is, is het raadzaam hier met mate gebruik van te maken. Het is beter om bij iedere uitgaande link die je post een stukje tekst en een eigen foto te uploaden. Facebook houdt bezoekers namelijk het liefst op Facebook en stuurt ze niet graag naar een andere website.

Daarnaast waarderen gebruikers het als je mooi, hoogwaardig beeld gebruikt. Door aantrekkelijk beeldmateriaal bij je posts te plaatsen, maak je dus zowel je doelgroep als Facebook blij. Sluit externe links echter niet helemaal uit, zeker niet als ze belangrijk zijn: dit is goed voor de SEO waarde van je website.

Facebook voor bedrijven tip 5: selecteer de juiste doelgroep

Facebook biedt sinds kort de mogelijkheid om ook reguliere posts te targeten op een specifieke doelgroep. Dit is voor bedrijven erg interessant omdat je daarmee meer controle hebt over aan wie je je content laat zien. Zo kun je tot wel 16 interesses toevoegen en verder specificeren op demografische gegevens, zoals leeftijd, locatie, taal en geslacht, om precies de doelgroep te bereiken die je voor ogen hebt.

Facebook voor bedrijven: doelgroep targeting

Facebook voor bedrijven tip 6: maak een Facebook groep aan

Een Facebook groep is een aparte groep voor je bedrijfspagina waar je volgers in een aparte omgeving kunnen discussiëren en content kunnen delen. Dit is voor bedrijven op Facebook een interessante mogelijkheid, omdat je mensen met een gemeenschappelijke interesse in jouw product of bedrijf samenbrengt. Volgers moet een aanvraag indienen om lid te worden. Dit laat Facebook weer weten dat je volgers een sterke interesse hebben in jouw bedrijf en Facebook zal daarom in het vervolg jouw content voorrang geven op de tijdlijn van je volgers.

Facebook voor bedrijven tip 7: raadpleeg de statistieken

Er is geen magische formule die je vertelt wanneer je het beste kunt posten – dat is voor ieder bedrijf verschillend – maar je kunt wel nuttige informatie halen uit je Facebook statistieken. Facebook statistieken zijn uitermate handig om te ontdekken wanneer je de meeste interactie kunt verwachten, omdat dit laat zijn wanneer je doelgroep online is en wie je doelgroep is. Daarnaast kun je zien wat voor type posts voor de meeste interactie zorgen, welke tijdstippen en welke dagen. Dit zijn nuttige inzichten voor bedrijven op Facebook. 

Facebook Klantcases

trampolineland klantcase facebook

Facebook voor Bedrijven - Case: Van Gils

 

Klaar voor de volgende stap op Facebook? Contacteer ons!

Wil jij je online presence op social media naar een hoger niveau tillen? Wij denken graag met je mee. Lees meer over onze social media diensten en neem contact met ons op. 

Krijn TaconiskadeAmsterdam1087 HW